Procházím některé zaprášené adresáře na svém počítači a objevuju dávno zapomenuté střípky ze svých začátků PPC specialisty na volné noze. Psal se 6. duben 2010, tedy čtyři roky nazpět, a já řešil otázku jak oslovit klienty, kteří o mě tehdy příliš nevěděli. Jak dát najevo, že, v tehdy ještě poměrně divokých PPC dobách, můžu nabídnout zvýšení efektivity a transparentnosti jejich kampaní?
Bylo mi jasné, že by bylo dobré se odlišit, vystoupit z davu, neobesílat emailovými nabídkami půlku republiky, neobtelefonovávat druhou půlku republiky. Emailové nabídky většina soudných manažerů obratem maže, ostatně, dostávají jich spousty. Chtěl jsem proto jít cestou klasické dopisní zásilky. Něco, co vám musí projít rukama a co dává najevo, že si s tím odesilatel dal alespoň trochu práce.
Nikdy jsem nebyl ten typ, který klienta přesvědčuje a svádí k podpisu smlouvy. I dnes na schůzkách nechávám klienta ať si vše nechá projít hlavou. Ať klidně dá ještě své stávající agentuře šanci a ozve se, pokud neuvidí jinou možnost. Snažím se, aby mými argumenty byla vždy znalost oboru a navrhované řešení klientových kampaní. Proto mi nedávalo smysl jen říct v dopise “Jsme nejlepší, vyzkoušejte nás.” Chtěl jsem si vytipovat zajímavé klienty, kteří už PPC reklamu používají, ale dělají při inzerci celé řady chyb (nabídka Letenek do Itálie na vyhledávaný dotaz “Letenky do Paříže”, odkaz z inzerátu na hlavní stránku webu, namísto konkrétní nabídky letenek do mé destinace, špatná formulace v inzerátech, a další a další chyby, které šlo snadno identifikovat bez přístupu k reklamnímu účtu). Dopis jim měl nabídnout stručnou analýzu kampaní. Stručné a nevtíravé oslovení a pět stran analýzy, kde každý list představil stručně jeden z hlavních nedostatků. Nedostatek, vysvětlivka jaký dopad má na kampaně a stručný návrh řešení jak situaci zlepšit.
Oslovený klient si mohl změny zapracovat sám, zaslat je své agentuře aby se pochlapila a nebo oslovit mě s žádostí o komplexní analýzu či nezávaznou schůzku. Chtěl jsem něco dát, ne jen chtít brát. Jak je z formulace vět ale patrné, na realizaci nedošlo. Byť jsem v té době měl příliš mnoho volného času, přeci jen si mě stihli včas najít první inzerenti a myšlenka direct mailu upadla v zapomnění. A plynul čas, o 14 dnů později vyšel první díl mého Testu PPC agentur, klienti si žádali stále více mé pozornosti a… a dnes už je to zcela jiný příběh. Je ale fajn, občas se ohlédnout zpět až na úplné začátky…
Zajímavé.. já osobně nepůsobím jen na poli PPC, ale v komplexní nabídce online marketigových aktivit. Ukazuje se tedy oslovení firem korespondencí jako účinné?
Cítím to podobně. Přemlouvat zákazníka je jako nutit kočku do uzavřeného prostoru. Nevtíravý dopis, návrh řešení a firma hned vidí, že jste iniciativní, dáte něco zdarma a problematice rozumíte.