Výsledky průzkumu platů v PPC oboru – Česko 2018

Před měsícem jsem sobě, a vám, položil otázku: “Jaké jsou platy v PPC oboru?” Jaká je realita versus legendy, pověsti a dojmy? Na otázky jsem dostal odpovědi a 2. 9. 2018 výsledek odprezentoval na sedmém PPC campu. Pokud jste jako odpověď čekali jedno všeříkající číslo, musím vás zklamat. Čísel bude celá řada a navíc bych je rád uvedl v komplexnějších, nezavádějících souvislostech.

Tento článek bude delší, ale prosím, dejte si s jeho přečtením práci, nevytrhávejte čísla z kontextu. A v neposlední řadě – výsledek průzkumu českých PPC platů berte s rezervou, jen jako aktuální sondu s orientačním významem. Nezapomeňte, že plat je vždy individuálním ohodnocením silně vázaným na schopnosti a dovednosti zaměstnance. Dva stejně profesně staří PPC specialisté (i v jedné firmě) tak mohou mít diametrálně odlišné platové ohodnocení.


Proč průzkum a kdo je autorem?
Jsem Robert Štípek – 11 let PPC specialista na plný úvazek. Pracoval jsem v agentuře, v Skliku, na volné noze, edukoval jako Google Trainer a nakonec založil vlastní specializovanou PPC agenturu KOFEIN. Zaměstnávám 15 PPC specialistů a otázky platů řeším každý měsíc s nově nastupujícími i současnými zaměstnanci. Důvodů říci nahlas jaké jsou obvyklé platy v PPC oboru mám více a pokusil jsem se je shrnout v úvodním článku zde na blogu.


Co mě zajímalo?
Abych nevycházel jen ze svých zkušeností a informací, připravil jsem anonymní online dotazník. Ten se ptal:

  • Kdo odpovídá? Zaměstnavatel, zaměstnanec, nebo freelancer?
  • Odkud respondent je? Praha, Brno nebo jiné město?
  • Kdo zaměstnává? Agentura nebo interní tým inzerenta?
  • Zda je zaměstnán na hlavní pracovní poměr (HPP) nebo na fakturu?
  • Seniorita a doba v oboru, případně zda respondent zastává manažerskou funkci?
  • Konkrétní hrubá mzda, nebo u fakturantů a freelancerů výše fakturované částky.
  • Benefity k platu.

Co nešlo zohlednit?
Dotazník musel být jednoduchý, tak aby jej mohl snadno kdokoli vyplnit. Díky tomu nešla vyřešit řada situací. Dostáváte pravidelné odměny a bonusy? (kvartální, měsíční, roční?) Dotazník s nimi moc nepočítá. Stejně tak bylo nereálné zohlednit jakékoli vedlejší příjmy (přes den pracujete na HPP a po večerech máte své vedlejšáky na fakturu). V této situaci prostě zohledňuji jen plat na HPP. Někteří pracují na dohodu o pracovní činnosti (DPČ). Například studenti na zkrácený úvazek, stážisti… Informace o platu za 100 nebo 50 hodin měsíčně jsem musel v průzkumu ignorovat. Stejně tak respondenty, kteří uvedli jen hodinovou mzdu (u kterých lze snadno předpokládat, že jde o DPČ. Navíc, bez znalosti celkového rozsahu měsíční práce.) I freelanceři občas uvedli namísto průměrné mesíční fakturované častky hodinovou sazbu – ta ale nic neříká o tom, kolik hodin měsíčně fakturují.

Druhou slabinou průzkumu je možnost rozdrobení dat. Čím více bych se snažil o detailnější rozpad dat, tím méně vypovídající hodnoty bych získal. Logika je prostá – kdybych se například neomezil jen na tři oblasti (Praha, Brno a vše ostatní) ale chtěl zjistit obvyklé platy na úrovni i menších měst, dostal bych často jednu či dvě odpovědi a tato čísla by nemohla být brána za reprezentativní.

Třetí, a asi nejklíčovější úskalí průzkumu, je vztah mezi senioritou a platem. Ve zkratce – talentovaný junior může být po roce v oboru schopnější a cenější, než specialista po čtyřech letech. To, že někdo zastává své povolání déle, nemusí znamenat (a obvykle neznamená) že jej zastává lépe a kvalitněji. A tomu může odpovídat i rozdíl v platech. Aby bylo ale přeci jen možné rozlišit v dotazníku úroveň znalostí, rozhodl jsem se s vědomím všech omezení ptát na dobu strávenou v oboru. Když budete výsledky průzkumu číst, berte toto omezení prosím na vědomí.


Agentura, interní tým, freelancer. Tři možnosti práce PPC specialisty.
Jedna z klíčových otázek v dotazníku se ptala na prostředí, ve kterém je PPC specialista zaměstnán. Tedy jestli je zaměstnavatelem agentura, interní tým inzerenta (inhouse tým klienta) nebo je respondent na volné noze (freelancer). Každý typ zaměstnavatele totiž má svá pro a proti a stejně tak jiné platové možnosti. Vždy je to něco za něco. Fluktuace mezi agenturou a inhouse týmem klienta je nejčastější jev, v závěru zakončený snahou posunout se na volnou nohu a být sám sobě pánem (což se ukazuje, že nemusí být role vhodná pro každého).

Ne každý si uvědomuje co může získat a nebo ztratit, když se rozhoduje kterou ze tří cest se vydat. Neexistuje univerzální nejlepší volba. Pro každého je tou správnou volbou a motivací něco jiného.

AGENTURA
Hlavním benefitem práce v agentuře je maximální edukace. Získáte přístup k širokému spektru zkušeností, nástrojů. Často budete součástí týmu, se kterým se budete vzájemně učit, rozvíjet. Nejednou navíc s nadstandardní podporou Googlu, Seznamu i Facebooku. Dostanete se na interní školení od samotných reklamních systémů, vyzkoušíte si nové funkce a reklamní formáty obvykle dříve, než široká veřejnost. Díky širokému spektru agenturních klientů získáte maximální rozhled a zkušenosti od propagace mobilních aplikací po videokampaně, od brandingu s YouTube Masthead po performance kampaně s Google Nákupy, dynamickým remarketingem a širokou škálou bidovacích strategií. Na jedné straně budete propagovat lokální sportovní eshop, na druhé prodej jeřábů a bagrů v Saudské Arábii.

Nevýhodou je obvykle omezený přístup k informacím o pozadí byznysu klienta, často se naráží na nepružnost a omezenost komunikace mezi agenturou a klientem. Když PPC specialista nejedná napřímo s klientem, ale skrze account managera, může být komunikace ještě náročnější. Specialista prostě není v týmu klienta a nemůže s ním operativně a efektivně vše vyřešit. PPC specialista se stará o více klientů a prakticky nikdy nemůže jít ve své práci tak do hloubky, jak by občas rád. Vždy pracuje s omezeným časem, který má na klienta přidělen. často musí skákat od jednoho k druhému podle neplánovaných dotazů a požadavků klientů.
Časové omezení, nepružnost komunikace, pocit že agentura je továrnou, to vše může vést k frustraci.

INTERNÍ TÝM (INHOUSE)
Oproti agentuře je PPC specialista v týmu samotného inzerenta u zdroje dění. Má detailní vhled, souvislosti a pochopení byznysu firmy. Vše může rychle vykomunikovat, obratem zapracovat změny. Může jít do hloubky kampaní, nastavovat detaily, doslova kampaně vypiplat. Navíc může mít nejednou přímý vliv na fungování byznysu firmy, může být u úvodní tvorby ročních byznys plánů. Je prostě v centru dění. Navíc má PPCčkař možnost dostat se ke komplexnějšímu marketingu, nejen k PPC kampaním. To je jeden z hlavních motivátorů pro změnu z agenturního prostředí, možnost učit se nové věci, dělat více než PPC.

Nevýhodou je často skutečnost, že PPC specialista je v interním týmu na PPC nejednou sám. Musí si hledat svou vlastní cestu, nemá oporu v ostatních PPC specialistech v týmu, nemůže s nimi sdílet zkušenosti, pomoci si. Obvykle nemá žádnou (nebo omezenou) podporu od reklamních systémů. Najednou se není možné dovolat svému accountovi v Googlu a vše rychle vyřešit. Možnost jít do hloubky oboru svého zaměstnavatele má vedlejší efekt ve ztrátě zkušeností s jinými obory. Obvykle, pokud nepracujete pro velké firmy jako Alza nebo Heureka, nedostanete se k možnosti pracovat s celou šíří reklamních formátů a možností reklamních systémů. Částečně tak ztrácíte zkušenosti.

FREELANCER
Svoboda – klíčový důvod, proč jít na volnou nohu a pracovat pro klienty, které sami chcete. Děláte co chcete, ne to co nechcete. Děláte po svém a s vidinou většího příjmu. Stává se z vás podnikatel. Inspirací jsou vám fotografie některých freelancerů jak pracují z kanárských ostrovů, z Bali nebo chalupy na Šumavě.

S přerodem na volnonohého podnikatele je třeba si uvědomit, že už není práce jen o PPC znalostech. Ti lepší PPC specialisté na volné noze mají široký přesah aby dokázali klientům pomoci komplexněji.

Nevýhody: Pracovat sám za sebe není pro každého. Nejeden hvězdný agenturní nebo inhouse specialista přechodem na volnou nohu tvrdě narazil. Za své pak vezme nejen kariéra, ale i sebevědomí a ego. Freelancer si musí zajistit sám zakázky, pokud není známý, nestojí na něj fronty. Získat první klienty je nejtěžší. Součástí práce na volné noze je práce na vlastním osobním brandu. Nejednou jste na vše sami. Pracujete ze svého obýváku, nemáte kolem sebe stejně naladěné kolegy, nemáte možnosti sdílet, radovat se z úspěchů, vzájemně se vzdělávat a učit. Ne každý má možnost setkávat se s ostatními PPC freelancery, nebo s nimi dokonce čas od času pracovat.
Musíte se vše učit sami a do svého vzdělávání investovat. Vše si musíte sami zaplatit. A to nejen vzdělávání, ale také hardware, software (Microsoft Office, Photoshop, Basecamp, Toggl, Marketing Miner, Supermetrics, atd.), vlastní webová prezentace, cestovní náklady při cestách za klienty a samozřejmě veškeré daně. Váš příjem může být silně nestabilní. Fakturovat klientům můžete obvykle jen zlomek z celkového objemu vaší obvyklé práce. Navíc obvykle ztratíte podporu reklamních systémů, kerou možná znáte z agenturního prostředí.



Nejednou jsem sledoval přechod PPC specialisty z agentury do inhouse týmu klienta. (A občas samozřejmě opačným směrem :) Nejčastějším důvodem byla možnost “dělat velký marketing”, nejen PPC. Hned vzápetí je to příslib dobrého platu. Průzkumem jsem si chtěl potvrdit, zda skutečně na straně inzerenta jsou vyšši platy než v agenturách? Odpověd? Ano – průměrně je mzda o 17 % vyšší než v agentuře.

Proč tomu tak může být?

Agentura prodává obvykle klientům “člověkohodiny”. Reálně může agentura za svého PPC specialistu fakturovat klientům max 120 hodin měsíčně (ze 170). Zbytek času jsou interní schůzky, vzdělávání, stolní fotbálek, organizace vlastní práce atd.
Se standardní hodinovkou kolem 1 300 Kč je tedy maximální agenturní obrat na specialistu cca 160 000 Kč. Více si agentura obvykle za vaši práci vyfakturovat nedokáže.
Z této částky odečte cca 47 000 Kč jako náklady na vaši mzdu (superhrubá mzda, tj. 35 000 Kč hrubého), náklady na benefity, provozní náklady (nájem kanceláře, licence, software, hardware, firemní akce pro klienty, vzdělávání, teambuildingy, …), náklady na manažerské mzdy (bez manažerů vetší agentura nemůže fungovat) a v závěru ještě odečte z celého zbytku 19 % daň z příjmu, kterou odvede státu. Když to vše zjednodušíme, je průměrný zisk českých agentur na úrovni cca 15 %. Tj. práce jednoho specialisty přinese agentuře zisk cca 24 000 Kč měsíčně (navíc za předpokladu, že je plně vytížen).
Ze zisku pak agentura potřebuje vytvořit finanční rezervu (na minimálně dva měsíce provozu agentury), musí počítat s nadstandardními výdaji jako je například čas od času stěhování firmy (bavíme se o jednorázových nákladech výrazně nad 1,5 milionu) a v neposlední řadě chce vytvořit i vlastní zisk pro majitele.

V inhouse týmu na straně inzerenta oproti tomu netvoří zisk specialisté, ale obvykle produkty nebo služby, které firma nabízí. A PPC specialisté prodej produktů/zboží mohou výrazně podpořit. Kvalitní práce PPC specialisty může firmě přinést zvýšení prodejů a zisk ve statisících (milionech). Mzdové možnosti zaměstnavatele nejsou omezeny tak striktně, jako na straně agentury. Naopak, náklady na mzdy PPC specialisty jsou obvykle zanedbatelné ve srovnání s celkovými náklady na marketing. Zároveň firmy hledající PPC specialisty do svých týmů bojují s nedostatkem seniorních PPC specialistů (agentury maji lepší podmínky aby si je ve střednědobém horizontu samy vychovaly). Pokud navíc firma nemá tak sexy brand jako Mall, Alza, Heureka, Zoot a podobně, musí PPC specialisty do svého týmu přetahovat i za cenu vyšších mzdových nákladů a pobídek.


Velké téma – mám se svým zaměstnavatelem spolupracovat na fakturu nebo na HPP?
Odpověď, jak už to tak bývá, není jednoznačná. Spolupráce na fakturu je velký fenomén. Průzkum potvrdil, že třetina PPC specialistů (nebo zaměstnavatelů) volí fakturaci před klasickým zaměstnaneckým poměrem (HPP).

Důvod? V naprosté většině případů peníze. Zaměstnavatel má při spolupráci na fakturu nižší náklady na “zaměstnance” (nemusí za něj navíc hradit 25 % sociální pojištění a 9 % zdravotní. 34 % úspora na mzdách není zanedbatelná). Fakturant má jako OSVČ výhodnější daňové úlevy. Zjednodušeně řečeno zaměstnavatel ušetří a fakturantovi zůstane na účtě více peněz. Win Win? Zdaleka ne.

Pracovat jako “zaměstnanec” na fakturu pro jednoho “zaměstnavatele” je protizákonné. Jde o závislou práci a její obcházení formou fakturací zaměstnavateli je známo také jako takzvaný “Švarcsystém”.

Zákon praví:

“Závislou prací je práce, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, jménem zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně. Závislá práce musí být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.”

Znaky Švarcystému:
(Zdroj EURO.cz.)

  • dodavatelem práce je fyzická osoba, která ji vykonává osobně,
  • panuje vztah nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance a práce je vykonávána:
  • jménem zaměstnavatele,
  • podle jeho pokynů,
  • za mzdu, plat nebo odměnu za práci,
  • na náklady a odpovědnost zaměstnavatele,
  • v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.

Pokud tedy vy, nebo zaměstnavatel, chcete obejít zaměstnanecký pracovní poměr fakturací, vystavujete se riziku pokuty. Vy jako fakturant pokutou až 100 000 Kč (jste spolupachatel), zaměstnavatel minimálně 250 000 Kč a maximálně 10 000 000 Kč. Pokud tedy zaměstnavatel nebude přechodu svého zaměstnance na fakturu příliš nakloněn, toto je rozhodně jeden z důvodů.

Dalším opomíjenou věcí na straně fakturantů je úhrada dobrovolného nemocenského pojištění. Většina fakturantů totiž nad rýmičkou, kterou potkají dvakrát za rok, jen mávnou rukou s tím, že se při nejhorším vyleží. Náklady na nemocenské pojištění jsou přeci zbytečné. Ne každého napadne, že nemocenské pojištění hradí také mateřskou na kterou navazuje rodičovský příspěvek. A (nejen) při neplánovaném těhotenství nehrazení nemocenského pojištění fakturant opět citelné pocítí. Více o otázce mateřské a OSVČ zde na penize.cz.

Fakturant také často nemusí mít nárok na dovolenou. Nemá nárok na stravenky a stejně tak většina benefitů od zaměstnavatelů je pro fakturanty omezena. To prokázaly i výsledky průzkumu, kde jsem se na benefity cíleně vyptával a srovnávám jejich zastoupení mezi HPP a OSVČ.

Řada zaměstnanců má představu, že při změně spolupráce na fakturu bude fakturovat stejnou částku, kterou zaměstnavatele doposud stál v superhrubých nákladech. 35 000 Kč hrubého znamená superhrubé náklady zaměstnavatele 47 000 Kč. Fakturant chce tedy fakturovat 47 000 Kč. Průzkum ale ukázal, že reálně zaměstnavatelé vyplácí fakturantům jen o 14 % více, než je hrubá mzda. Nejčastějším důvodem jsou náklady zaměstnavatele na benefity a jiná daňová omezení. V tomto modelovém případě by tedy OSVČ fakturoval 39 900 Kč.

Spolupráce na fakturu tedy ne vždy znamená ideální scénář jak pro fakturanta, tak pro zaměstnavatele.


VÝSLEDKY PRŮZKUMU

Celkem jsem posbíral přes 500 vyplněných dotazníků. Po pročistění o nekompletní odpovědi, chybné odpovědi, extrémní anomálie (plat 7000 Kč a podobně) zůstalo 373 dotazníku se kterými jsem následně mohl dál pracovat.

Odpovědělo:

  • 33 zaměstnavatelů
  • 66 freelancerů
  • 274 zaměstnanců

Průměr? Ne, raději medián!
Nechtěl jsem míchat jablka s hruškama (fakturanti s HPP) ani stanovovat průměrně mzdy (viz tento průzkum). Průměr je zavádějící údaj. Průměr je něco, na co větší část respondentů nedosáhne, protože průměr zvedá těch několik nadstandardně ohodnocených. Rozhodl jsem se tedy prezentovat medián, nikoli průměr.
Je to stejné jako když Český statistický úřad vydá zprávu o průměrných platech v ČR, který média s oblibou prezentují jako 30 265 Kč. ČSÚ ale raději prezentuje medián ve výši 25 674 Kč – tedy částku, kterou nejčastěji lidé skutečně na svých výplatních páskach naleznou.

I u PPC platů chci prezentovat reálnější platy, než průměrné hodnoty zkreslené extrémy.

Výsledky jsem zároveň rozdělil na:

  • Celorepublikový medián
  • Praha
  • Brno
  • Ostatní města bez Prahy a Brna

Ve finální prezentaci také naleznete zvlášť výsledky za HPP a zvlášť za fakturanty na OSVČ v následující podobě:

Finální výsledky jsem zpracoval do jedné všeobjímající tabulky. Takže… jaké jsou české platy v PPC oboru na konci srpna 2018?

Vysvětlivky pojmů:

  • Nováček: Nemá žádné zkušenosti s PPC, vše se začíná učit od nuly
  • Junior: Do 6 měsíců zkušeností, už ví co to je konverze a umí vytvořit základní PPC kampaně včetně základních průběžných optimalizací
  • Pokročilý: 1-2 roky praxe. Široký rozptyl možných zkušeností.
  • Senior: V dotazníku definován jako více než 2 roky zkušeností. To však zákonitě nemusí znamenat, že +2 roky v oboru znamenají senioritu. Názvosloví zvoleno v rámci snahy o snadnější uchopení a představu.
  • Vedoucí PPC týmu / Manažer: Asi netřeba vysvětlovat :)

Ze zpracovaných dat se dalo vyčíst i spousta zajímavostí. Například skutečnost, že pražské HPP platy jsou o 28 % vyšší než ve zbytku republiky. Brněnské platy jsou oproti zbytku republiky vyšší “jen” o 14 %. A jak už zaznělo v předchozích odstavcích – OSVČ fakturanti mají obvykle jen o 14 % vyšší fakturaci, než hrubá mzda HPP zaměstnanců. Práce v inhouse týmu na straně inzerenta pak obvykle přináší HPP mzdu o 17 % vyšší než v agenturách. To ale neplatí pro fakturanty. Ti si přechodem z agentury na stranu klienta přilepší jen 5 %.

A kolik fakturují freelanceři?
Zajímavost: Nejnižší částka z dotazníku uvádí fakturace 21 000 Kč měsíčně, nejvyšší 120 000 Kč měsíčně.

BENEFITY
Ale to ještě není vše. Pojďme se podívat na benefity, které mohou znamenat výrazné zvýhodnění k platu zaměstnanců. Odpovědi tak pro mnohé nabourávají ustálenou představu, že: “stravenky a multisport kartu mají všude…”. Multisport karta je skutečně nejčastější benefit, dostává ho však jen 64 % respondentů. Stravenky nemá ani třetina zaměstnanců. Mimo tabulku také zazníval jako častý benefit dovolená pro fakturujicí OSVČ. To jen potvrzuje, že nárok na placené volno pro fakturanty nebývá zdaleka standardem.

A to je vše. Přikládám i celou prezentaci k prohlédnutí.

Pokud máte jakékoli dotazy, nebojte se mi napsat na robert.stipek(zavinac)kofein.cz nebo zde do diskuze. Budu rád za vaše postřehy.

ppc-platy-2018_Robert-Stipek_ppc-camp_8-2018_online_FINAL

3 thoughts on “Výsledky průzkumu platů v PPC oboru – Česko 2018

  1. Vojta Mikula

    Ahoj Roberte, díky za zajímavá čísla (a za ten kontext na začátku, to často nezaznívá).

    Ještě k těm pokutám za švarc – nehrozí jen samotná pokuta, ale i doměření nedoplatků na daních, sociálním, zdravotním + penále.

    Reply
  2. Robert Steigl

    Ta čísla jsou fajn, ale moc se mi líbil hlavně ten rozbor. To ťalo do živého! :-)

    Reply

Leave a Reply to Robert Steigl Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *