Velký test českých PPC agentur (1. díl)

40 PPC agentur, jedna poptávka na vytvoření reklamní kampaně. Jaké ceny si agentury účtují a za co? Kdo klientům lže, kdo slibuje nesplnitelné, kdo si hraje se slovíčky a kdo naopak nabízí férový přístup? Jak je na tom skutečně český trh s PPC agenturami a jaký je jejich přístup ke klientům?

Určitě jste z mých několika posledních článků vycítili rozladěnost, zoufalost, vztek i snahu něco změnit. Měly stejný motiv a někdo mohl mít pocit, že se v podstatě opakuji.  Těch několik článků vyšlo jako reakce na první emaily od agentur, které jsem zapojil do tohoto průzkumu.  O co tedy šlo?

Ve spolupráci s eshopem OzdobSe.cz jsem připravil poptávku na vytvoření PPC reklamní kampaně, kterou jsem následně jménem eshopu rozeslal 40 českým agenturám. Od tří agentur se emaily vrátily jako nedoručitelné, z testu jsem je tedy vyřadil.

Oslovené PPC agentury

2 M STUDIO s.r.o., Acomware, ACTUAL NET, add first, AT Solution s.r.o., Ataxo, Be Lime, BenedaGroup.com, ByznysWeb, ClearSense, CleverClik, Dobrý Web, EMAK, E-Solutions, Galeus, GH-Networks, H1.cz, ITM Internet, J&V consulting & marketing, Jaknareklamu.cz, KAS production, MarketingForYou, MediaCentrum, Memos, Meos Marketing Agency, OLC Systems, PayPerClick.cz, Pixolo, PPC Marketing, PPC Reklama, PPClick, Revista, RobertNemec.com, SEO Expert, Sun Marketing, Web71, Xservice.

Jak probíhal výběr agentur?

Agentury jsem hledal dvěma způsoby, jako běžný uživatel. Vyhledávání na Google a Seznamu na slovní spojení “ppc reklama”. Zde jsem vybral první přirozené výsledky a agentury, inzerující přes PPC. Druhým způsobem byly Firmy.cz, kde jsem naprosto netušil kde hledat, než jsem nakonec skončil v sekci “Reklamní a marketingové služby > Optimalizace a marketing stránek pro vyhledávače“.

Přiznám se, že samotné pročítání informací o PPC na stránkách agentur stálo často za to a už tady se našli pěkní výtečníci, kteří nejenže slibují nesplnitelné, ale dokonce klamou zákazníky. Největším extrémem byl Xservice.cz, který si tak vysloužil svůj vlastní článek, po jehož uveřejnění stáhl nabídku realizace PPC kampaní ze svých stránek. K informacím, které agentury prezentují na svých webech, se ještě vrátím samostatným článkem.

Poptávka zaslaná PPC agenturám

Dobry den,

rád bych se na Vás obratil s poptávkou na realizaci PPC kampaně propagujici nas eshop www.ozdobse.cz.

S PPC nemame prilis zkusenosti a tak bychom radi poptavali kompletni realizaci. Predem bych Vas rad pozadal o odpovedi na nasledujici otazky:

1) Jakym zpusobem by pripadna spoluprace probihala
2) Kolik by stalo vytvoreni kampaně
3) Kolik by stala následná správa kampaně

Radi bychom propagovali cely eshop a jeho nabidku. Vyber reklamnich systemu bychom nechali na Vasem doporuceni.

Dekuji.

S pozdravem Pavel Rymáň
www.OzdobSe.cz

Přichází první nabídky agentur

Ze 40 oslovených agentur jsem nakonec dostal konkrétní nabídku/odpověď od 33 z nich. Další tři již neexistují a zbylé 4 agentury na mou poptávku vůbec nereagovalo.

Hned v úvodu mě odmítla agentura 2 M Studio s odůvodněním, že již spravují kampaně konkurenčnímu klientovi. Férový přístup byl doplněn doporučením tří jiných firem, na které bych se mohl s poptávkou obrátit.

Další odmítnutí přišlo poměrně nečekaně od agentury DobrýWeb, kterou opouští PPC specialista a proto není v jejich silách přijímat nové poptávky. Nutno konstatovat, že DobrýWeb odmítal klienty z kapacitních, či personálních, důvodů již před několika měsíci.

Konkrétní nabídka PPC agentur

Nejdůležitější je nutnost uvědomit si, že cena služeb jednotlivých agentur není ten hlavní rozhodující faktor. Proto v následující tabulce, prosím, pro tentokrát ignorujte ceny, které si agentury chtějí účtovat. V příštím článku si totiž názorně probereme záludnosti jednotlivých nabídek a to, co je nejlevnější, nemusí znamenat nejlepší. To samé platí i pro nejdražší nabídky.

Připomínám, že uvedené nabídky jsou na míru vytvořené pro vzorovou poptávku uvedenou v úvodu článku. Pokud oslovíte uvedené agentury se svou poptávkou, budou se ceny bezpochyby lišit!


Excelovská tabulka ke stažení

Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)


Jaké nabídky přišly?

Nabídky si můžeme rozdělit podle způsobu zpoplatnění služeb:

Paušální platby: 11 agentur (AT Solution, Be Lime [easybest.cz], BenedaGroup, ByznysWeb, EMAK, GH-Networks, H1.cz, JakNaReklamu.cz, PayPerClick, Revista, Xservice)
Procenta z rozpočtu na prokliky: 10 agentur (ActualNet, Ataxo, Clearsense, Cleverclick, ITM Internet, Galeus, J&V consulting & marketing, MarketingForYou, PPC Marketing, SEO Expert).
Hodinová sazba: Čtyři agentury (Acomware, KAS Production, Memos, RobertNemec.com)
Poplatek za každý proklik: Dvě agentury (Meos Marketing Agency, PPClick)
Pevná cena za proklik: Dvě agentury (E-Solutions, Sun Marketing)
Ostatní: MediaCentrum

Některé agentury nabízí více způsobů zpoplatnění, ale byly požádány ať samy určí který způsob bude pro naši poptávku nejvhodnější. Z přehledu je jasně patrně, že nejčastěji agentury účtují pravidelnou měsíční správu kampaní fixní cenou (obvykle odvozenou od rozsahu spolupráce a její náročnosti) nebo si strhnou určitou procentní část z rozpočtu na prokliky. Tedy čím větší částku investujete do reklamy, tím větší poplatek si agentury naúčtují, bez ohledu na to, zda se mění rozsah jejich práce.

Šest způsobu zpoplatnění agentur. Jak si vybrat?

Ano, jak si vybrat? To je asi zásadní otázka, která se nabízí, pokud klient vidí šest různých způsobů zpoplatnění. Aby to nebylo tak snadné, agentury účtující si procentní poplatek z rozpočtu na prokliky dokáží vše ještě více zamotat. Většina vám kampaň vytvoří zdarma, u některých si ale za toto připlatíte. Další si určují minimální měsíční poplatek pro případ, že by vaše výdaje na reklamu byly příliš nízké a procentní poplatek by pak byl nízký (minimální cena se pak pohybuje od 1000Kč do 8000Kč). Další agentury kombinují paušál a procenta. Na druhou stranu jiné agentury Vás minimálními poplatky neomezují.

To, že neexistuje snadná orientace v cenách klientům příliš nepomáhá. Nemluvě o tom, že řada agentur argumentuje skutečností, že právě jejich systém je neprůhlednější a nejlepší (ikdyž to nemusí být pravda a k tomu se později dostaneme). Snažil jsem tomu věnovat v minulém článku “Jak zprůhlednit PPC klientům“. Základem pro výběr tedy budou odpovědi na doplňující otázky, které často poodhalily zkušenosti a přístup jednotlivých agentur.

V zítřejším pokračování článku se podíváme detailně na jednotlivé nabídky, doplňující informace vyplývající z emailové komunikace a zároveň si zkusíme z dodaných nabídek vybrat krok za krokem.


Seriál pokračuje, sledujte i další tři pokračování:

  1. Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
  2. Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)
  3. Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)

Aktualizace 19.4.2010: Nabídka agentury Acomware skončila ve spam filtru a tudíž nebyla původně v testu zahrnuta. Doplnil jsem ji proto až po vydání tohoto článku.

PS: Chtěl bych se omluvit osloveným agenturám za uvedení v omyl při naší vzájemné komunikace, ale věřím, že výsledky uvedeného mysteryshoppingu pomohou vnést více světla do fungování českých PPC agentur. Ve výsledku to umožní agenturní trh více otevřít a klientům nabídne snažší orientaci v nabídkách. Snahou je edukovat klienty natolik, aby věděli co po agenturách požadovat a na co při výběru agentur klást větší důraz.

V celém testu se snažím postupovat tak, jak bych postupoval sám jako klient vybírající si agenturu. Nezaujatě, objektivně. Nařčení z neobjektivnosti se ale i přesto jistě nevyhnu a počítám s tím. Veřím, že jednotlivé kroky při mém hodnocení a výběru budou dostatečně logicky podloženy. Budu rád za jakoukoli objektivní diskuzi k tématu.

24 thoughts on “Velký test českých PPC agentur (1. díl)

  1. Eliška Flasarová, ACOMWARE s.r.o.

    Pěkný den všem,
    skvělý článek, jsem moc ráda, že jste se do takovéhoto porovnání pustil. Takovýchto porovnání služeb by bylo třeba víc. Moc díky za něj.
    Jen mne mrzí, že se naše nabídka do porovnání nedostala, přestože jsme ji odesílali. :)
    Eliška Flasarová

    Reply
  2. Robert (admin) Post author

    Eliška: Máte pravdu, Vaši nabídku jsem objevil až nyní odfiltrovanou spam filtrem. Stane se. Do přehledu jsem ji tedy přidal.

    Reply
  3. Robert Němec

    Dobrý den,

    děkuji. Ano klientům účtujeme hodinovou sazbu. Věnujeme se detailně nastavení i správě kampaně, což je myslím pro klienta nejvýhodnější.

    Naší častou snahou je seškrtat rozpočet na PPC na co nejnižší úroveň, aby klient inzeroval jenom na ta slova, která mu nejvíce vynáší. Což samozřejmě znamená více práce ze strany agentury na počátku, stejně jako v průběhu.

    Inzerovat na stovky nebo tisíce slov často nemá smysl.

    Reply
  4. Jan Čapka

    Můžu se zeptat, jaky je rozdíl mezi cenou správy u formy “Procenta z rozpočtu na prokliky” a “Poplatek za každý proklik”? Pokud vím, tak při platbě pevné ceny za proklik klient taky předem ví, kolik kliků dostane. Takže je dána průměrná cena pro klienta a průměrná cena nákupu v PPC systému. A mezi těmito čísly není jiná relace, než “procenta z rozpočtu”… Není to náhodou jedno a to samé?

    Reply
  5. Robert (admin) Post author

    Jan Čapka: Procenta z rozpočtu = například 30% z celkových výdajů na prokliky. Pokud se cena za proklik zvýší a s tím se zvýší logicky i Vaše výdaje na reklamu, agentura si za svou práci účtuje vyšší cenu.

    Poplatek za každý proklik je v případě agentur pevná odměna za každý realizovaný proklik (např. 1,50Kč) + skutečná hodnota prokliku účtovaná reklamními systémy.

    V prvním případě pokud zjistíte, že je nutné zvýšit nabízenou cenu za proklik, agentura si následně pro sebe strhne větší poplatky.

    V druhém případě změna ceny za proklik nemá žádný vliv na poplatek agenture. Ta si bude stale uctovat 1,50Kc za kazdy proklik.

    Reply
  6. Petra

    Roberte, opravdu obdivuhodná, precizní a rozhodně inspirativní práce. Těším se na další pokračování.

    Reply
  7. Robert (admin) Post author

    Roman: Uf, cekal jsem kdy se nekdo ozve :) Do screenshotu uz se mi zasahovat nechtelo. Hlavni je Excel nebo Google Docs.

    Reply
  8. Róbert Skalický

    Zdravim Vas Robert,

    Vase porovnanie je fajn a vyborne spracovane – nasli ste vela agentur, ktore nepoznam ani ja – perfektna praca :).
    Chcem by som Vas ale v mene nasej firmy Irisoft ( byznysweb.cz ) poprosit o mensiu upravu v Exceli, ktory je k clanku prilozeny.

    Byznysweb: je to len malicka korekruta:

    Cennik na webe zverejneny mame – cena je tam dokonca na viacerych podstrankach.
    http://www.reklama.byznysweb.cz/nabidka-ppc/

    Rovnako tak ponukame PPC reklamu na ine mnozstvo klucovych slov ako je uverejnene v Exceli: Je to 5 – 300 ( samozrejme da sa spravit a vystavit maximalne individualna ponuka na poziadanie klienta ). Mame klientov, ktori maju 1 klucove slovo a naopak mame par klientov, ktori maju okolo 400 slov. Su to individualne kampane podla poziadaviek zakaznikov.

    Klucove slova – neponukame PPC reklamu len na najbeznejsie klucove slova: to nerobi nikto, bolo by to neefektivne. Slova sa dokladne vyberaju a obsahuju ako vseobecne, tak i zlozitejsie a menej konkurencne pojmy. Slova su vzdy prehodnocovane a konzultovane s klientom.

    Za kladne vybavenie dakujem.
    PS: Clanok je naozaj velmi fajn a vidiet, ze ste si s nim dal velku pracu
    ( super citanie ).

    Dakujem
    S pozdravom
    Róbert Skalický
    http://www.byznysweb.cz

    Reply
  9. Robert (admin) Post author

    Róbert Skalický: Mate pravdu s cenikem na webu, dekuji za opravu, do tabulky (krome obrazku) jej doplnim.

    Pocet klicovych slov vsak v tabulce musim ponechat, protoze jde o Vasi konkretni nabidku na zaslanou poptavku. Cituji:

    “Urcite by som sa pokusil inzerovat aspon na 10 – 15 kluc. slov.”

    Na muj konkretni dotaz, ktery tarif byste pro eshop OzdobSe.cz doporucil jste uvedl: “Nakolko ste vacsi eshop asi by som volil program maximum”

    a dále: “V maxime je 5 reklamnych zostav – tj. 30 slovicok deleno 5…takze v kazdej zostave bude cca 6 slov. Je lepsie mat viacero reklamnych zostav po menej slovicok. Nie je to 100%tne dokazane ale vraj sa potom reklama zobrazuje lepsie ako keby mate jednu reklamnu zostavu kde je 30 slov.”

    Z teto nabidky tedy vyplyva, ze v nasem pripade znela nabidka na “alespon 10 – 15” slov a nikoli 300. Dekuji za pochopeni.

    Reply
  10. Róbert Skalický

    Zdravim Vas Robert

    Dakujem za opravu ohladom cenniku.

    Co sa tyka konkretnej ponuky, mate pravdu – som samozrejme ZA a suhlasim s ponechanim informacii tak, ako ste ich napisal.

    Dakujem a prajem vela uspechov s dalsimi clankami :)

    S pozdravom

    Robert Skalicky

    Reply
  11. PiXOLO s.r.o.

    Dobrý den, rád bych upozornil na lživé vyjadření, že jsme odpověď neodeslali. E-mailová komunikace proběhla mohu doložit. Klient neměl zájem o osobní schůzku. Prosím neuvádějte čtenáře v omyl, že nereagujeme. Hezký den :-)

    Reply
  12. Robert (admin) Post author

    Pixolo: Dobrý den, máte pravdu. Upravil jsem informaci v tabulce.

    Reply
  13. Milan Kryl

    Roberte výborná práce a opravdu detailní pohled a rozbor.

    Jsem rád, že jsem si konečně našel chvilku na jejich přečtení (i díky tomu, že to bylo dnes diskutováno v kuloárech na Google univerzitě :) ).

    Reply
  14. Jiří Kazda

    Článek je zajímavý a poutavý, určitě jako základ pro orientaci velice dobrý. Myslím si, že existuje obrovská skrytá poptávka po téhle službě ještě v roce 2012. Bohužel neochota “reklamních” agentur podílet se na úspěchu a neúspěchu reklamní kampaně, kterou klienty vedou, je nějvětší brzdou rozvoje.
    Každý dodavatel reklamy by měl klientovi jasně a konkrétně zodpovědět stěžejní otázku před tím než uzavře smlouvu a spoustí kampaň “Jaký zisk to klientovi přinese anebo jaká je návratnost téhle investice?”.
    Bohužel bez zkušeností a dovednosti konkrétní agentury není odpověď jednoduchá.

    Reply
  15. Náhlovský J.

    Zdravím,
    ještě by nebylo špatně udělat průzkum z opačné strany,
    a to z pohledu majitelů webů, kteří chtějí PPC reklamu
    umístit na svoje stránky. Díky za reakci a za super článek.

    Reply
  16. Robert Štípek

    Dobry den,

    bohuzel, opakovani testu uz neni realne. Už jen proto, ze dnes provozuji svou vlastni PPC agenturu a nebylo by vhodne jakkoli komentovat praci konkurence. Pred peti lety jsem si mohl dovolit drze zariskovat, dnes uz to nelze.

    Reply

Leave a Reply to Mirek Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *