Triky PPC agentur

Tento týden jsem se účastnil Poslední středy o PPC reklamě, který pořádala H1.cz. Během povídání jsem si čas od času nemohl odpustit rýpnutí do vlastních řad a zmínit triky a “podvůdky”, které občas správci PPC kampaní provádí svým klientům. Přišlo mi škoda, že k tomu nebylo více prostoru. O tom, jak se klienti tahají za nos se veřejně moc nemluví. Svět PPC reklamy není výjimkou. Pojďme se tedy na pár věcí podívat.

1) Manipulace historií změn v AdWords
Málokdo z klientů ví, že v AdWords je odkaz na historii změn, která loguje prakticky každou úpravu v účtu provedenou. Přehledně den za dnem, s informací o tom kdo, kdy a co změnil. Klient tak může zpětně kontrolovat práci agentury, stejně tak agentura si může pohlídat, zda klient do její práce nezasahuje.

Trik: Nepodstatné změny prováděné správcem kampaní napříč účtem, aby vytvořil důkaz, že na kampaních se nějak pracovalo. Obvykle drobné halířové upravy nabízené ceny za proklik u mnoha slov či sestav, které nemají praktický dopad na výsledky kampaní.
Důvod: Ať už si správce kampaní účtuje svou práci hodinově či paušálně, jsou měsíce, kdy s kampaněmi není příliš mnoho práce a je těžké klientovi přiznat, že na kampane celý měsíc nikdo nesáhl. V horším případě agentura na práci pro klienta neměla čas, nebo se jí nechtělo. Hromadné změny v historii AdWords tento fakt taktně ukryjí.

2) “Pracovali jsme usilovně na kampaních Skliku”

Sklik nemá žádnou veřejnou evidenci změn v účtu provedených. Práci správce kampaně tedy nelze snadno kontrolovat.

Trik: Agentura jen informuje klienta o práci, která nebyla odvedena.
Obrana: Vyexportujte si čas od času celý Sklik účet do excel souboru a porovnejte změny v aktuální verzi s posledním exportem (například v Total Commanderu).

3) Výkonostní kampaně připravené “na půl plynu”
Domlouváte si s agenturou pokročilý obchodní model s platbou bonusu za zlepšení výsledků?

Trik: Agentura připraví nové kampaně, které neobsahují všechna klíčová slova a nastavení. Po určité, předem domluvené době, na základě dosavadních výsledků domluví s klientem odměny za zlepšení výsledků. (více konverzí, nižší náklady na konverzi atd.) Po schválení bonusů “dokončí” kampaně tak, jak měly být připraveny už od začátku. Díky tomu se výrazně zlepší efektivnost a agentura už jen posílá klientovi vyšší faktury.

4) Tvorba nových kampaní: 2 reklamní systémy za 2x více peněz
Při přípravě nových PPC kampaní je postup prakticky následující – vše je připraveno v AdWords Editoru a nahráno do AdWords. Po provedení kosmetických úprav jsou téměř (zcela) stejné kampaně (často osekané o funkce a cílení, které Sklik neumí) importovány do Skliku. To je legitimní a standardní postup.

Trik: Agentura připraví jednu a tu samou kampaň pro AdWords i pro Sklik. Klientovi však fakturuje dvojnásobek práce. Jako by stejný čas zabraly práce na kampaních v AdWords i Skliku.

5) Zcela stejné kampaně pro více klientů
Občas se stane, že agentura spravuje více klientů ze stejného oboru. Na tom není nic neobvyklého, ani v podstatě špatného. Kampaně pro dvě různé účetní firmy, zámečníky, nebo hostingové společnosti, budou vždy obsahovat plus mínus stejná klíčová slova, rozdělená do stejných sestav a kampaní. Jen inzeráty bude logicky potřeba přizpůsobit. Pokušení prostého zkopírování a upravení kampaně, kterou už agentura jednou vytvořila, může být velmi silné.

Trik: V minulosti jednou připravená kampaň pro klienta ze stejného oboru je zcela/z části zkopírována a po drobných úpravách (obvykle jen texty inzerátů) použita pro nového klienta. Účtována je ale jako komplikovaná a dlouhá připrava zcela unikátní kampaně.

6) Jsme certifikovaná agentura Google AdWords
Snad každá agentura je dnes certifikována jako AdWords Certified Partner nebo Individual. Ani já nejsem výjimkou. O tom, jak moc je certifikát Google zárukou kvality jsem už psal před dvěma lety. Pro získaní certifikace je třeba složit online zkoušku skládající se z více než 100 odborných otázek.

Trik: Online test absolovuje celá agentura společně či ve skupinkách, často za pomoci externího notebooku s nápovědou. Projít zkouškou je pak hračka a certifikát je v kapse, tedy na webu.


Už během Poslední středy jsem pronesl, že inzerentům vůbec, ale vůbec nezávidím. Najít si dobrou agenturu je věčný boj, orientovat se ve všech dalších nástrahách je pak prakticky nemožné.

12 thoughts on “Triky PPC agentur

  1. PR

    Není náhodou 5) stejný ,,podvod” , jako instalace stejného redakčního systému pro stovky firem? Pokud si agentura vytvoří efektivní kampaň vlastními náklady a funguje, nevidím důvod proč to nemůže prodat 100x. Aby to bylo fér podle vás, tak by měla i předešlému klientovi vrátit část peněz .)

    Reply
  2. Míša

    @PR Neni to stejný, u redakčního systému to víš dopředu, u PPC kampaně se do pravděpodobně nikdy nedovíš…

    Reply
  3. notebooky Lenovo

    Ja som kedysi pár PPC agentúr oslovil, a dopadlo to v podstate katastrofálne, snažili sa mi nanútiť veci čo som nepotreboval/nechcel a ceny mi prišli tiež dosť neprimerané.

    Nakoniec sme zostali pri inhouse riešení – ohľadom Adwordsov je toľko návodov online, že zase až taká veda to nie je + máme výhodu, že poznáme naších klientov a vieme čo hľadajú

    Reply
  4. Jiří Komár

    Pěkný článek, myslím že podobně nebo i hůř na tom bude SEO, tam jsem se už setkal s případy, že SEO podvodník ihned po ukončení spolupráce smazal vše co udělal, dokonce nechtěl předat ani přístupy k GA, které zakládal, nejhorší je, že nešlo o nějakého neznámého nováčka, ale o člověka, který se prohlašuje za SEO specialistu :( Dokonce jsem už narazil i na případ, kdy agentura kopíruje wireframy a jeden návrhy prodá několika klientům jen s jiným logem.

    Reply
  5. Karel Borovička

    Roberte, nezmiňujete další mnohem závažnější problémy : agentury neupravují landing page, mnohdy cílí pouze na homepage (to rád sklik team ;), neptají se klienta na jeho ziskové produkty.

    Reply
  6. robert

    Karel: Clanek ale neni o tom jak spatne jsou kampane delane, ale jak si obcas agebtury usnadnuji praci a tahaji klienta za nos.

    Reply
  7. Kvasnička Jan

    Perfektní článek musím uznat. Moc pěkně napsáno. Blog přidán do čtečky :) Musím uznat, že podobné praktiky jsou všude, nejen v PPC nebo SEO, ale spousta lidí hledí spíše na minimum práce za maximum financí, než aby práci odvedli co nejlépe a udělali si tak ještě spokojenějšího zákazníka. Je to hodně o přístupu.

    Reply
  8. Michal Janík

    Hezky sepsané Roberte. Otázka je, co by si měl odnést, po přečtení tohoto článku, klient?

    Osobně bych se přimlouval za to, ať dá na dojem ze spolupracující agentury, resp. lidí, kteří ji tvoří. Pokud jde o spolehlivé partnery s výsledky převyšujícími náklady, je spolupráce dobrou cestou. Tohle dokáže selský rozum odhalit.

    Reply
  9. Tomáš Potěšil

    6) Jsme certifikovaná agentura Google AdWords
    Roberte, já bych certifikáty úplně nezatracoval. Jak jinak by PPC specialista měl prokázat, že ovládá teorii? Není to jen lenost, když si někdo není schopen jednou za rok zopakovat zkoušku? Já osobně vždy objevím něco, na co jsem již zapomněl – ale je pravda, že u mě již může jít o stařeckou demenci. Samozřejmě, že zkouška je jen jako řidičák, který ještě z nikoho nedělá dobrého řidiče.
    A s tím podváděním to asi nebude tak žhavé, to by v Česku určitě nebyly jen 3 firmy, které mají nad 5 specialistů. Seznam všech aktuálně certifikovaných specialistů Adwords v kterékoliv zemi: https://adwords.google.cz/professionals/search/

    Reply
  10. Robert Štípek

    Tomáši, principiálně nemám nic proti certifikátům AdWords, ostatne, i sam je absolovuju. Smyslel zminky v clanku bylo poukazat, ze nekteří specialisté/agentury se ohání necim, co az zas tak poctive získáno nebylo.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *