TopKontakt.cz – Garantované prokliky kupuje na Skliku

Výše uvedená skutečnost není nic, co by tu už nedělal někdo předtím, nebo co by dokázalo překvapit. A přesto. Ale popořadě.

TopKontakt.cz je firemní katalog provozovaný mediální skupinou MAFRA (idnes.cz). Základní zápis je zdarma. Pokud vám zdatní obchodníci prodají zvýrazněný zápis, můžete si vybrat tzv. Bronze (20 000Kč), Silver (35 000Kč) nebo Gold (50 000Kč). Součástí zvýraznění je i odpovídající propagace v dalších kanálech MAFRA (komerční sdělení na idnes.cz, tisková inzerce v MF Dnes atd). Jedním z bodů je pak také “garantovaný počet prokliků na www stránky firmy ze služby TOPkontakt”. Garantováno je 2000, 3500 nebo 5000 prokliků. Povšimněte si avizovaného “ze služby TOPkontakt”. A tady už to začíná skřípat.

Před pár dny jsem zaregistroval u konkurenta jednoho z mých klientů, že na Skliku zobrazuje dva různé inzeráty na jeden hledaný dotaz (viz namátkový obrázek). Tím porušuje pravidla Skliku (smluvní podmínky, část 2, bod 9). “Zákazník se zavazuje nezakládat a neprovozovat v systému Sklik dva nebo více účtů pro propagaci týchž webových stránek.“. Při detailním pohledu se ukázalo, že jeden z inzerátů má v URL sledovací parametry Google Analytics ve tvaru “utm_source=topkontakt-partner&utm_medium=topkontakt”. To bylo poprvé, co jsem narazil na TOPkontakt a začal jsem se pozastavovat nad myšlenkou, že TOPkontakt vytváří pro své klienty PPC reklamní kampaně.

Dnes se mě ptal jiný klient, proč se nám v Skliku zobrazují dva různé inzeráty na jeden hledaný dotaz. Kontrola samozřejmě ukázala, že za druhým reklamním účtem stojí opět TOPkontakt. Namátkové pátrání ukázalo, že těchto zdvojených inzercí je v Skliku nyní více a za všemi stoji právě inzerce TOPkontaktu. Diskuze s klientem potvrdila, že si před vánoci skutečně objednal balík služeb od TOPkontaktu, ale o tom, že mu nyní z jejich strany běží Sklik kampaň, neměl žádně tušení. Vzpomněl si však, že kdysi při telefonním kontaktu s obchodníkem TOPkontaktu padla nenápadná zmínka: “…kdybychom nebyli schopni zajistit garantované prokliky, tak vám je přivedeme z Skliku. To pro vás bude výhodné.”

Čert to vem, že TOPkontakt dohání garantované prokliky z jiných zdrojů, než ze svého katalogu, jehož zápis zákazník zakoupil. Problém vidím v několika skutečnostech:

  • Zákazník není informován, že TOPkontakt spustil propagaci v Skliku
  • Zákazník nemá kontrolu nad texty inzerátů a výběrem klíčových slov na která se inzeruje (neprobíhá schvalování)
  • URL v Sklik inzerátech mají stejné parametry Google Analytics, jako odkazy z katalogu TOPkontakt (utm_medium=topkontakt). Zákazník tak na první pohled v Google Analytics nedokáže rozlišit zdroj návštěvnosti a je uváděn v omyl, že návštěvnost pochází pouze z katalogového zápisu
  • Zákazník nedostane žádny report, neví jaký poměr (počet) prokliků přivedl skutečně jen zápis v katalogu TOPkontakt a kolik arbitráž na Skliku

A jako poslední,  ale nejzásadnější:

  • Inzertní aktivita TOPkontaktu negativně ovlivňuje již probíhající Sklik propagaci klienta. Nejen, že  tříští prokliky na dva různé účty, nejen že tím snižuje CTR původních kampaní klienta, nejen že mu tím v důsledku zvyšuje průmernou cenu za proklik, ale přinejmenší přivádí klienta do situace, kdy nevědomě inzeruje ze dvou rozdílných reklamních účtů a administrátoři Skliku mohou (a také tak pravidelně číní) inzerci z obou dvou účtů kdykoli zakázat.

Tudy cesta skutečně nevede…

18 thoughts on “TopKontakt.cz – Garantované prokliky kupuje na Skliku

  1. PPClick

    No chybí mi v tom výčtu ještě jeden podstatný podraz. Jestli dobře počítám Topkontakt prodává proklik za 10kč. Na skliku ho nakoupí klidně za korunu a to považují za pro klienta výhodné? Na to musí být žaludek…

    Reply
  2. UvCH

    je mozne nekde napsat take jaka je ucinnost teto reklamy (silver) od Topkontaktu, jestli se vyplati dat tech 35000 ?

    Reply
  3. Karel

    Potvrzuji, TOPkontakt pro některé naše klienty také přivádí návštěvy z skliku. Odhauji, že nákupní cena slov je koelm 2 Kč. Garantovaný proklik za 10 Kč je pak docela business.

    Reply
  4. RObert

    Ale tak berme to tak, ze si inzerent nekupuje jen proklik, ale take casto reklamu v tištěné MF Dnes, komerční sdělení na idnes a podobně. Ano, jsou to casto bezvyznamné pozice nebo umístění. Ale TOPkontakt tim prodava cely balik sluzeb, ne jen garantovany pocet prokliků. Vadi mi, ze o tom casto nevedi klienti, ze nemaji kontrolu nad texty inzerátů a ze jim to ovlivnuje jejich vlastni Sklik inzerci.

    Reply
  5. Tomáš Mráz

    Taky nás zarazilo, když klientovi v Skliku stopli kampaň kvůli duplicitní inzerci. Samozřejmě za tím stála Silver kampaň od Internet Tradingu. Pokud se pamatuji, v té době se nám podařilo dohodnout na změně inzerátů a URL na jiný klientův web. Ale ouha, po zhruba roce to tu máme u stejného klienta znovu :) … Tentokrát nám ale nějak vázne komunikace…

    Reply
  6. pan Otazník

    Nevím co tu vymýšlíte za pomluvy (asi komplex), nicméně verze typu – klik přes TOPkontakt je za 10 Kč a na Skliku je za 5 Kč je docela dost směšná, a vážně to pobaví =D , za další mohu říci za mojí firmu, že mi TOPkontakt, ať už se bavím o článcích či kliků z bannerových formátů, které se zobrazují napříč iDNES.cz, iDOS.cz, Lidovky.cz přineslo klienty. Jakákoliv reklama může i nemusí přinést klienty. Žádná služba není dokonalá co se týče reklamy a o SEZNAM.CZ to platí taktéž. A myslím že amatéři by neměli publikovat takovéto názory pokud je nemají podložené, a jen chtějí schodit konkurenční služby ostatních. Prostě primitivní. =D Tohle bych určitě dal na LUPA.cz

    Reply
  7. Tomáš

    Na otázku , zdalis e vyplatí koupit jakékoliv partnerství , odpovím, proč by ne. kdo Vám dnes nabídne kompletní balíček jak online reklamy tak tisku. NIKDO. Každopádně mám i plno klientů co utratili xxx peněz na SEZNAMU a vůbec nic jim to nepřineslo. Navíc jsem i zaslechl, že na Seznamu se používá robot, který kliká na kampaně, aby se dosáhly kliky. =)

    Reply
  8. Robert (admin) Post author

    Tomáši, nebo “pane Otazníku” (nevim co je Vam milejsi), uvedeny clanek, ktery komentujete, neresi otazku kvality ci nekvality reklamy na Seznam.cz, ani kvality reklamniho systemu Sklik. Ale skutecnost, ze inzerent si kupuje reklamni balicek sluzeb od TOPkontakt a jeho soucasti je garance prokliků z TOPkontaktu. Prokliky jsou ale kupovany reklamou z jineho reklamniho systemu (Skliku) a to bez vedomi inzerenta. Ten nema kontrolu nad textem inzeratu a casto nové kampaně koliduji s vlastnimi kampanemi, ktere inzerent na Skliku provozuje.

    O seznamu a o tom, zda inzerce na jeho serverech ma vyznam nebo ne, se tu preci nebavime.

    A mimochodem, Seznam skutecne nema robota na klikani na reklamy Skliku. :) Click fraudu ze strany konkurence se uz venovala Vetrovka (http://vetrovka.cz/click-fraud-povera-nebo-realna-hrozba) a ze strany samotneho reklamniho systemu? Nezbyva mi nez Vam doporucit merit si konverze a sledovat jak se navstevnici z Skliku ci AdWords na Vasem webu chovaji. Pak zjistite, ze jde o skutecne uzivatele, kteri navic casto u Vas objednavaji skutecne sluzby ci produkty.

    Nikdo tu zatim v diskuzi, ani v clanku samotnem, zadne povery, pomluvy ani vymysly neuvadel. Vy jste tak ucinil jako prvni. Nu což.

    Reply
  9. Honza

    Opravdu dobrý business.

    Registrovat firmu za x tisíc do katalogu ze kterého Vám zaručí příjem návštěvníků a pak Vás hodí na google nebo seznam s podpisem kontakt-partner :)

    Reply
  10. Ondra

    Mno, nedávno jsem dostal jeden velmi, velmi nepříjemný mail od klientky, co že to vlastně inzeruji. Doslova: “jak je možné, že jste pustil neschválené inzeráty, které nabízí něco, co neděláme?!”

    Vzhledem k tomu, že jsem nepustil jediný inzerát, který by předtím nezkontrolovala, tak jsem si udělal průzkum a na nějaký 4. pokus to vyšlo – 2 inzeráty na stejnou doménu, stejné klíčové slovo. A hádejte jaké sledovací parametry (GA) měl ten druhý inzerát? :-)

    Nejde jen o to, že reklamní systém vám může pozastavit účet (díky bohu, že se TOPkontakt ještě nepustil do Googlu), ale i o to, že se tak může objevit i lživá reklama. Což je ve výsledku pro inzerenta ta vůbec nejhorší varianta…

    Reply
  11. Beraniste

    Seznam určitě nepoužívá robota na autoclicking. Ten má tak zapotřebí riskovat svojí reputaci. Naopak, Seznam vás před tímto chrání. Z vlastní zkušenosti vím, že nejvíce Vás poškozuje konkurence, která kliká a kliká, pravděpodobně prostřednictvím nějakého robota. Seznam je tak férový, že mi každý den tyto podvodně naklikané peníze vrací na účet!

    Tomáš says:
    08.02.2011 at 19:15

    Na otázku , zdalis e vyplatí koupit jakékoliv partnerství , odpovím, proč by ne. kdo Vám dnes nabídne kompletní balíček jak online reklamy tak tisku. NIKDO. Každopádně mám i plno klientů co utratili xxx peněz na SEZNAMU a vůbec nic jim to nepřineslo. Navíc jsem i zaslechl, že na Seznamu se používá robot, který kliká na kampaně, aby se dosáhly kliky. =)

    Reply
  12. vojta

    uz to zase pouzivaji (jestli teda nekdy prestali), ted taky z facebooku, zrejme jeste levnejsi kliky…

    Reply
  13. ČasKrmení.cz

    Tomáš says:
    08.02.2011 at 19:15

    Na otázku , zdalis e vyplatí koupit jakékoliv partnerství , odpovím, proč by ne. kdo Vám dnes nabídne kompletní balíček jak online reklamy tak tisku. NIKDO. Každopádně mám i plno klientů co utratili xxx peněz na SEZNAMU a vůbec nic jim to nepřineslo. Navíc jsem i zaslechl, že na Seznamu se používá robot, který kliká na kampaně, aby se dosáhly kliky. =)

    Pokud znáš plno klientů co utratili xxx peněz na seznamu a nic jim to nepřineslo, tak to byli hloupí klienti. Neříkám, že jim to nic nepřineslo vlastní vinou, nejspíš za to můžou marketéři. Bohužel z 99 procent to jsou podvodníci, které klient nezajímá a už vůbec je nezajímají jeho peníze. Pokud jste jen trošku šikovní, můžete si kampaně vést sami a dostanete se na desetinu ceny ostatních. Musí se to ale dělat poctivě.
    Ten robot je samozřejmě holý nesmyl. Člověče proberte se.

    Reply

Leave a Reply to Robert (admin) Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *