Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)

Je tomu tak. Na začátku bylo oslovení 40 českých PPC agentur s jasnou poptávkou po kterém následoval měsíc vzájemných komunikací. Doplňující dotazy, požadavky i marné čekání na odpověď. Dnes předemnou leží pečlivě vybraných 10 nabídek, které jako jediné splňují logická očekávání: Jsou transparentni, je prostor k důrazu na efektivnost kampaní a především nejsou jednostranně výhodné jen pro agentury.


Připomeňme si tabulku s nabídkami všech obeslaných PPC agentur, ze které postupně vycházíme.

Excelovská tabulka ke stažení

Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)


Nezapomeňte si také přečíst první tři díly tohoto seriálu:

  1. Velký test českých PPC agentur (1. díl)
  2. Test PPC agentur: Vybíráme z nabídek (2. díl)
  3. Test PPC agentur: Výběr pokračuje (3. díl)

Posledních 10 agentur a jejich nabídky

Určit klíč, podle kterého vyřazovat nevhodné (či nevýhodné) nabídky, bylo zpočátku snadné. Pevná cena za proklik, procenta z rozpočtu, žádný přístup do vlastních kampaní, uvázání se dlouhodobou smlouvou – to vše byly jasné argumenty, podle kterých se rozhodnout. V druhém díle jsem všechny tyto snadné indikátory vyčerpal. Dnes máme před sebou deset agentur, jejichž nabídky neobsahují žádné formální nedostatky. Jsou to tyto agentury (v abecedním pořadí):

Acomware, Be Lime (EasyBest.cz), BenedaGroup.com, ITM Internet, JakNaReklamu.cz, MediaCentrum, Meos Marketing Agency, PayPerClick.cz, PPClick a Revista.

Poslední vyřazení

Z těchto agentur bych pravděpodobně ještě vyřadil nabídku MediaCentrum, která požaduje jako svou odměnu kombinaci paušální platby (4000Kč měsíčně) a provize z každé realizované objednávky (8% z hodnoty prodaného zboží). Podíl na obratu ze zakázek získaných pomocí PPC je s každým klientem sjednáván individuálně. Náš eshop OzdobSe.cz, který posloužil pro potřebu poptávky, nabízí vlastní provizní systém, kdy nabízí partnerům odměnu 10% z celkové ceny objednávky. Tato hodnota posloužila jako odrazový můstek pro avizovaných 8% požadovaných MediaCentrem.

Požadavek PPC agentur na možnost výkonostních odměn za realizované objednávky je velmi dobrý způsob odměny, který je výhodný pro obě dvě strany – agenturu i klienta. Je ale třeba nastavit podmínky, které budou pro obě dvě strany rovné. Je několik možností podoby výkonostních odměn.

1) Agentura na sebe přenese veškeré náklady spojené s reklamní kampaní, nákupem prokliků a optimalizacemi. S klientem je domluvena jasná odměna za každou konverzi (objednávku). Jde o „nejvyšší level“ spolupráce mezi agenturou a klientem. Obvykle jí předchazí několikaměsíční testovací období, kde klient hradí cenu prokliků a částečně také standardní paušální platbu za správu. Po předem domluveném období je možné provést vyhodnocení, které ukáže, zda tato spolupráce je pro agenturu možná a domluví se přesné podmínky.

2) Klient hradí práci agentury, cenu prokliků, ale za předem domluvených podmínek vyplácí agentuře výkonostní odměnu. Ta může být navázána na předem domluvené snížení nákladů na konverzi („Pokud nám snížíte náklady na konverzi ze současných 500Kč na 300Kč, zaplatíme vám 80Kč odměnu za každou takovou objednávku.“) nebo například objem realizovaných objednávek („Pokud se Vám podaří zvýšit počet objednávek ze současných 100 měsíčně na více než 150 – při nepřekročení současné ceny za konverzi – vyplatíme Vám odměnu“).

Oba dva příklady jsou založeny na čistě individuální domluvě mezi agenturou a klientem. Výkonostní odměna však velmi efektivně motivuje agenturu ke zlepšení výkonu klientových kampaní. Jen je třeba nastavit přesná pravidla.

V případě MediaCentra došlo k nabídce, která agenturu nezavazuje žádným rizikem, klient hradí prakticky plné náklady na správu kampaní i veškeré náklady na prokliky. Dá se tedy považovat za jednostranně výhodnou. (Nutno podotknout, že k dobru MediaCentra lze přičíst vytvoření kampaně zdarma.)

Druhá agentura, u které bych jako eshop OzdobSe.cz asi PPC kampaň neobjednal by byla agentura Be Lime, která PPC poskytuje diky outsourcingu od firmy EasyBest.cz. I přes upomínku přišla nabídka od EasyBest.cz až po třech týdnech od odeslání poptávky. Dnes přišla odpověď na druhý email a s tímto tempem spolupráce bychom tak možná stihli vánoční kampaň. (Respektive už by byla domluvena spolupráce s jinou agenturou). Be Lime je v tomto nevinně, ale musí nést odpovědnost za svého partnera, protože je tou firmou, která poptávku přijímá aniž by klient věděl, že chyba je na straně někoho jiného.

Konec výběrového řízení. A teď do práce!

Kdo z vás čekal, že test agentur ve výsledku ukáže na jednu jedinou – tu nejlepší, bude asi zklamán. Z původních čtyřiceti agentur jich zůstalo osm, se kterými je nutné se sejít osobně a detailně prodiskutovat možnost spolupráce a její podmínky. Až na základě osobních jednání by mohla proběhnout další eliminace a snad i finální rozhodnutí, s kým nakonec poptávanou PPC kampaň realizovat. To už ale přesahuje možnosti tohoto průzkumu.

Nastává ale otázka: „Jaká je záruka, že vybraná agentura odvede kvalitní práci?„. Žádná! Cílem tohoto testu bylo ukázat, že klient může už v rámci poptávkového řízení snadno eliminovat nabídky, které jsou pro něj nevýhodné. To, jestli agentury, které prošly až do finále, dokáží vytvořit lepší a efektivnější kampaně, než některé vyřazené, tento test neodhalí.

Nevhodné pro vzorovou poptávku. Vhodné pro jiného.

Řada agentur vypadla proto, protože nedokázala nabídnout vhodný způsob zpoplatnění svých služeb, nebo jejich transparentnost. To neznamená, že jiným klientům jej nenabízí. Na druhou stranu každá agentura by měla být schopná předem určit, že pokud poptávám kampaň pro eshop, tak (například) nabídka pevné ceny za proklik pro mě nikdy nebude vhodná.

Co z testu českých PPC agentur vyplynulo?

1) Každá druhá nabídka je výhodnější pro agenturu než pro klienta

Pevná cena za proklik, stejně jako procentní odměna z rozpočtu klienta, jsou obchodní modely, které nahrávají agenturám, ale znevýhodňují klienty. Chybí v nich motivace (nebo možnost) zefektivnit realizované kampaně. Je jedno jestli je cílem kampaně prodej nebo zvýšení relevantní návštěvnosti. U pevné ceny za proklik nikdy úspor nedosáhnete, u procentní odměny chybí agenturám motivace ke snižování výdajů klienta (čímž by se snížila i jejich odměna) a navíc není agentura odměněna za rozsah své skutečně realizované práce. Připočtěme k tomu agentury, které neposkytnou klientovi přístup k jeho vlastním kampaním (a klient tak musí věřit jen statistikám agentury) nebo mu nepředají reklamní účty, a zjistíme, že opravdu každá druhá agentura myslela spíš na sebe, než aby byl spokojen klient.

2) Cena není rozhodující

Za kampaň se stejným předem definovaným cílem si jedna agentura účtuje 1000Kč měsíčně, druhá 15 600Kč měsíčně. O čem to vypovídá? Bude první nekvalitní a druhá naopak špičková? Test ukázal, že to nemusí být pravda. Cena, je skutečně až ten poslední rozhodovací činitel.

3) Efektivnost a transparentnost podmínkou

Každý klient si musí dopředu určit jasný cíl jeho kampaně a definovat, za jakých nákladů je možné splnění cíle akceptovat.

Pokud chci podporu prodeje, musím vědět, kolik jsou maximální náklady na jednu objednávku. Agentura pak musí nabídnout možnost se do těchto nákladů vejít a navíc mít prostor tyto náklady snižovat. Pokud chci podpořit návštěvnost a povědomí o naší značce, musí mi agentura zaručit relevantní návštěvnost a prostor pro snižování nákladů.

4) V úvahu přichází jedna agentura z pěti

V mém konkrétním případě jsem ze 40 agentur vybral 8, se kterými bych se sešel na osobní schůzku. Tedy sítem prošla jedna agentura z pěti. Pokud vybíráte vhodnou agenturu pro vaše kampaně, nespoléhejte se, že hned první agentura nabídne nejlepší služby a ceny. Nebojte se oslovit více agentur a nabídky porovnejte. Čas věnovaný pečlivému výběru agentury se vám mnohonásobně vrátí v efektivnosti kampaní, které vybraná agentura vytvoří.

Poděkování

Test je u konce. Doufám, že splnil očekávání, že přinesl informace, které vám pomohou při výběru agentury. Věřím, že i řada z vás se teď zamyslí nad tím, jestli současná agentura je tou pravou, protože nabídka na českém trhu je velmi široká a kvalita rozkolísaná. Věřím, že vnese diskuzi i mezi PPC agentury samotné a třeba bude motivací k zavedení etického kodexu, či jiných standardů v tomto oboru.

Chtěl bych tímto poděkovat všem zůčastněným agenturam za to, že dokáží zpětně přimhouřit oči nad mým mysteryshoppingem. Budu rád za jakékoli věcné komentáře v diskuzích. Stejně tak rád odpovím na jakékoli dotazy.

PS: Tento díl seriálu ještě nemusí být poslední!

27 komentářů u „Test PPC agentur: Vyhodnocení (4. díl)

  1. Ales

    Musím přiznat, že jsem na závěr čekal větší rozuzlení. Řekněme 3 kandidáty na schůzku (8 je fakt hodně).

    A za další mě překvapilo, žes vyřadil právě médiacentrum. Jejich cenová nabídka mi přijde obdobná jako fixní platba + motivační složka, kterou u jiných agentur postrádám (pravda, není nejférovější, ale je aspoň nějaká). Osobně bych médiacentrum vyřadil za vysokou fixní platbu.

    (a ano, s mediacentrem spolupracuji – ne na PPC, sem píšu z vlastní zvědavosti, nic víc, nic míň)

  2. Robert (admin) Autor příspěvku

    Ales: Vybrat ze 40 firem jen 3? Proc bych mel kohokoli ze zbyvajicich osmi vyradit? Nenasel jsem uz zadne argumenty proc by jejich sluzby nemohly byt pro poptavku eshopu OzdobSe.cz pouzitelne.

    Proste dalsi vylucovani uz bych pred sebou, ani odbornou verejnosti, neobhajil a nebyl k tomu duvod. Tak jako tak je zarazejici zjisteni, ze kazda druha agentura nebyla „proklientská“ a celkove jen kazda pata byla pro nase potreby pouzitelna. To samo o sobe ukazuje velmi nizka cisla, ktera mohou byt zarazejici.

    Posledni dva vyrazeni jsou vyrazeni tak nejak napul. Vsech deset dnesnich firem ma smysluplnou nabidku a informace v emailech mely hlavu i patu.

    Co se tyka MediaCentra, je treba se znovu zamyslet nad poptavkou a pripomenout si vypocet maximalni mozne ceny za proklik v druhem dile tohoto serialu.

    Pokud jsem napriklad provozovatel OzdobSe.cz a vim, ze kazda objednavka ma cenu 700Kc. Z ni mam marzi dejme tomu 30%. Z teto marze si jeste ukroji MediaCentrum 8%. Me tedy zustane 22% = 154Kč.

    Do teto ceny se musi vejit vsechny naklady co stoji dale PPC kampan (prokliky + poplatek agenture). Uvadeli jsme realisticky konverzni pomer 1% (coz dokonce potvrdil i jeden z uzivatelu v komentarich – provozovatel jineho eshopu tentokrat se stribrnymi sperky, tedy uzivatel pomerne znalý poměrů)

    Pocet potencialnich klientu hledajici na internetu zbozi spojene s ocelovymi sperky (nabizejici eshop OzdobSe.cz) neni prilis velky. Ikdyz pridame nekolik obecnejsich klicovych slov osetrenych nizkou cenou a presnymi texty inzeratu, dostaneme se denne na cca 100 prokliků v jednom reklamnim systemu. Za mesic tedy 6000 prokliků.

    Pri 1% konverznim pomeru ziskame 60 objednavek ktere nas budou stat:

    a) proklik á 2Kč = 200Kč + poplatek za správu kampaní 67Kč. (4000/60).
    Jedna konverze mě bude stát 267Kč. Aby se mi naklady zaplatily, potreboval bych o cca 100Kč mene. Tedy za kazdy sperk zaslany zakaznikovi nemam nic a jeste zaplatim 100Kc navic.

    b) proklik á 1Kč = 100Kč + za správu 67Kč = 167Kč za objednávku. Proděláme 13Kč.

    Nerealisticke CTR 2%
    a) proklik á 2Kč = 100Kč za objednávku + 34Kč za správu kampaně (4000/120) = 134Kč/objednávku. Vyděláme 20Kč.

    Ano, s kalkulackou by se dalo hrat dal, ale pro zakladni predstavu to snad staci.

  3. Ales

    Díky za objasnění, s čísly samozřejmě můžeme polemizovat do nekonečna, nicméně chápu tvé rozhodnutí.

    Jak už jsem psal výše, sám bych nabídku médiacentra vyřadil, je pro daný projekt moc drahá. (Jen dle mého názoru je problém s vysokým fixním poplatkem, ne v procentuální odměně.)

  4. Meos Marketing Agency

    Musím říci, že je to velmi zajímavý projekt :). Jen je škoda, že už nebylo v „možnostech tohoto průzkumu“ otestovat agentury i na osobní schůzce a následně i vedení kampaně. Určitě by se zde ukázalo mnoho dalších zajímavých skutečností.

  5. Robert (admin) Autor příspěvku

    Meos: Souhlasim. Bohuzel, nechat vsechny oslovene agentury realizovat kampane by stalo cca 300 000Kč. Ale NESKUTECNE rad bych videl vysledek, ktery by opravdu odhalil mnohe zajimave veci.

  6. Meos Marketing Agency

    Obávám se, že ani těch 300 000 Kč by nestačilo. I když ona investice by se klidně mohla i vyplatit – pokud by všichni splnili co slibují :)

    PS: Neuškodilo by informovat všechny účastníky testu, že jsou zde publikováni (alespoň nám tedy nic nepřišlo).

    Za MEOS, Tomáš Mráz

  7. Vladimír

    Vyřazení některých nabídek a ponechání jiných tak úplně nerozumí.
    Například argumentace nevýhodností procentuální odměnou a vyřazení např PPC Marketing nebo Clearsence a ponechání Mecs Marketing s odměnou 1Kč za proklik, PPClick s 1,40 Kč. Z toho co rozepisujete výše- cena za prokliky 2Kč respektive 1Kč (berme průměr 1,50Kč ?) a váš odhad 6.000 prokliků měsíčně… výše zmíněné procentuální provize pak dělají:

    ClearSence:
    6. 000 prokliků x 1,50 Kč = 9.500 Kč + 25% provize (3.500Kč) = 13.000 měsíčně

    oproti tomu PPClick:
    6.000 prokliků x 1,50 = 9.500 Kč + 6.000 prokliků x 1,40 Kč odměna = 8.400 Kč

    Celkem tedy 17.900 Kč měsíčně

    Svou volbou byste se znevýhodnil o 4.900 Kč a prodražil si kampaň o téměř 40%.

    Paušál za klik by byl výhodný až někdy v okamžiku CPC 5Kč

    je to jen letmý propočet a rychlý kalkul, ale myslím že paušálně odsoudit agentury, kterou pracují s procentuální provizí je krátkozraké. Vždy musíme vycházet a rozvažovat z předpokládaných čísel dané kampně. Takže já na Vašem místě bych pro tuto kampaň volil jinak..

  8. David Špinar

    Dobrý den Vladimíre, dovolím si jednu poznámku k Vaší argumentaci. Máte samozřejmě pravdu, že někdy je pro klienta platební model realizovaný na základě procentuální marže z rozpočtu levnější, než platit nějaký měsíční paušál.

    Problém ale je v tom, že princip marže z rozpočtu zavádí do systému „chybu“ ve formě pokřivené motivace agentury na maximalizaci rozpočtu, i když to nemusí být vždy ve prospěch efektivity a rentability kampaní.

    Prostě „nejlevnější“ nemusí vždy znamenat „nejvýhodnější“.

  9. Robert (admin) Autor příspěvku

    Vladimir: Diky moc za velmi dobry nazor a postreh. Vidim ale, ze me David Špinar v podstate predbehl.

    Nejvetsim problemem procentualnich odmen je skutecne pokrivenost motivace agentur.

    Asi se shodneme, ze pripad OzdobSe.cz je specificky velmi vyraznym durazem na nizke ceny za proklik abychom docilili navratnosti. Pokud bychom se drzeli uvedeneho mesicniho rozpoctu a poctu realizovanych prokliku a zaroven bychom predpokladali, ze agentura opravdu bude delat vse pro to, aby snizila klientovi naklady (za cenu sve vlastni nizsi odmeny – paradox > cim lepe agentura pracuje, tim mensi odmenu dostane) tak za teto sitace je procentualni odmena dobra volba.

    Obecne ale plati, ze:
    1) ne kazdy klient je schopny takto vyhodnocovat navratnost
    2) ne kazdy klient sleduje konverze a agentura se stara pouze o navstevnost (ostatne, i rada agentur nabizi primo tarif orientovany na zvyseni navstevnosti)

    Pokud klient dostane informaci, ze proklik bude stat 3-5Kc, obvykle to akceptuje jako standardni cenu. Jakou motivaci bude mit agentura aby klientovi ceny za proklik snizila? Proc 3 z 10 agentur uctujici si odmenu procenty pro poptavany eshop doporucily nasadit kampane ihned i v Etargetu, ktery je obecne znam jako kouzelnik na ziskavani trafficu z pochybnych serveru?

    Obecne zpoplatnit sve sluzby odmenou v procentech z rozpoctu neni ferovy pristup ke klientovi. Vynechame li onu pokrivenou motivaci (cim vice klient utrati, tim vic vydela agentura) tak pokud spravujete kampane financniho ustavu a venujete jim 5 hodin mesicne na správu, uctujete si 30 000Kč. Pokud spravujete kampane OzdobSe.cz a venujete se jim 5 hodin mesicne, uctujete si 3500Kc. Proc je klient, kteremu se venujete uplne stejne nucen platit 10x vice za stejny objem prace nez jiny klient?

  10. Tomáš Kapler

    Ahoj. Díky za pěkné srovnání. Jsem z Mediacentra, tak jen objasním, opravím a doplním.

    Naše nabídky jsou 4 (viz prezentace kterou jste tuším dostal), 2 fixní podle velikosti, 2 obratové, kde je právě jejich vlastností to, že jsou založené na obratu. Ta obratová složka je tam čistě jako motivátor a je naprosto libovolná, to že tady jste se **dohodli** na 8 % je proto, že jste to tak navrhl, kdybyste řekl 4 %, byly by to 4 %. Je to prakticky úplně jedno. A když byste chtěl variantu s fixní platbou, byla by to fixní platba (tj. oprava článku v tomto smyslu by byla vhodná).

    Cíl této motivační složky je právě v tom motivovat agenturu v tom, aby cílila právě na maximální zisk a věnovala tomu odpovídající čas. V podstatě jde o to, že když vím, že 2 hodiny času to vylepší tak, že na tom vydělám navíc tisícikorunu a vy deset tisíc, tak vím, že má smysl je tomu věnovat, když by 2 hodiny času měly přinést desetikorunu, tak by to smysl nemělo. Výhoda je i u menších obchodů, kdy platí až ze svých zvýšených zisků a ne dokud ty peníze nemají. Tedy aplikujeme pravidla logiky a smysluplnosti.

    A mimochodem není pravda, že jsou rizika pak jen na vás, jsou tam další pravidla, kdy se neplatí za správu, když se nedosáhne nějakých cílů a tak dále.

    Obecně se hlavně dá říct, že ač docela velká firma (Praha + Brno, cca. 15 lidí), tak se snažíme reagovat pružně a nabídku udělat na míru a vycházet ze situace a potřeb klienta. Nejde moc srovnávat potřeby lokální firmy prodávající plastová okna s celonárodní či dokonce globální firmy prodávající třeba bílé zboží. Podstatné je, že vždy musí mít klient plnou kontrolu a vždy to musí být win+win, raději zákazníkovi vysvětlíme, že jemu se PPC nevyplácí (nebo ať si nechá to co jsme mu nastavili a dává si tam tisícovku kredit aby úplně nevyhnil), než abychom mu prodávali nesmysly. Nebo mu ještě raději doporučíme i co změnit ve svém obchodním procesu či na webu, aby mu vycházely, případně mu nabídneme jiné, vhodnější formy marketingu.

    Nicméně chápu, že když chce člověk udělat nějakou tabulku a srovnat nabídky pod sebe, tak že se tyhle věci těžko nějak kvantifikují. Proto máme raději osobní přístup, jak jste možná (doufám) cítil z komunikace s naší obchodnicí.

    Osobně když radím klientovi jak si vybrat správu PPC (nabízíme i konzultační činnost, typicky při konfliktu zájmů), pak radím
    1. trvat na tom, že účty sklik + adwords jsou klienta, nikoliv PPC správce
    2. požadovat napojení na cíle/ecommerce v GA
    3. požadovat detailní pravidelné reporty výhodnosti
    4. nepřistoupit na demotivující praktiky typu fixní platba za proklik nebo procenta z proklikaných částek, pokud možno naopak motivovat z výsledků

    Když vezmete tyto 4 body a aplikujete je na vašich 30 firem, tak je splní tak maximálně 5. Pak ještě záleží na velikosti firmy a kampaní, zda-li se vyplatí nějaký samozaměstnanec, nebo nechcete riskovat výpadky při jeho nemoci či dovolené, chcete mít znalosti o tom jak se chová celý trh, chcete i další služby atd. a vyberete si firmu s více lidmi. No a u zbylých 3 si vyberete třeba podle toho, jak jsou vám příjemní.

  11. Vladimír

    Díky za reakce.
    Nezlobte se ale stále s vámi nemůžu souhlasit.
    Vždyť jaký rozdíl je mezi odměnou vyjádřenou procentuálně z budgetu versus odměnou vyjádřenou v absolutní částce za klik? Pokud se na to podívám z pohledu klienta, tak si zvolím, kolik chci investovat měsíčně a vím přesně, kolik z tohoto půjde na media(80%,75%70%). Finance mám pod kontrolou, rozpočet nebude překročen, agentura má možnost s kampaní pracovat (v předem daných mantinelech), dokáže reagovat na vývoj … i za cenu vyššího CPC
    Ve druhém případě – co je zadáním pro kampaň? Počet prokliků?
    Tedy chci např. 5000 prokliků za měsíc…vím, že provize bude 7.000 Kč (ve výše zmíněném PPclicku), ale kolik jsem nucen investovat do médií? Nebo budu „překvapen“ po doručení 5000 prokliků fakturou?
    Řešení: Stanovím si tedy maximální cenu jednoho prokliku – např. 2 Kč… Agentura tedy MUSÍ vést kampaň tak, aby tuto cenu nepřelezla, ale zároveň musí doručit 5000 prokliků (aby naplnila smlouvu, vydělala na sebe) – tedy z mého pohledu je zde vysoké riziko méně relevantních nebo irelevantních kw, nízkého konverzního poměru atd….
    A navíc – v tuto chvíli se při tomto zadání mění celý charakter dealu – přecházím na model kdesi zmiňovaný jako PCP – pevná cena za proklik (tímto tento model nechci snižovat) a pak nemusím ani složitě vybírat z agentur – mohu prostě svůj požadavek formulovat takto a vybrat nejlevnější :-)

    Vím že je výše uvedené velmi zjednodušeno, ale vnímejte prosím obsah sdělení, nikoli formu :-)

    Ještě poznámka k té motivaci – každá alespoň průměrná agentura si zakládá -nebo by měla si zakládat- na své pověsti,svém brandu, referencích, odvedené kvalitě práce a hrdosti nad dobrou prací, nemluvě o nastavených vnitřních SLA, KPI´s zaměstnanců, pravidelného hodnocení atd.. A pokud toto vše jsem pod nějakým brandem schopen identifikovat, jsem pak ochoten jako klient zaplatit i vyšší cenu :-) než u nějakých „rychlokvašených“, 3x „restartovávaných“ apod. „firem“.. tímto nechci říct že ve vašem výběru takové firmy jsou. Ale každý z nás v této branži se už asi setkal s podobnými „optimalizátory“.

    K poslední otázce férovosti – pokud skutečně věnujete 5 hodin práce na dvě takto odlišné zakázky jak zmiňujete, tak podle mého se hlavně nevěnujete dostatečně té „velké“ kampani. Naopak chápu, že i malá specifická kampaň může zabrat mnohem více hodin než desetkrát objemnější.. pak je to o tom že na ní můžu být klidně neprofitabilní, dokonce chvílemi i ztrátový, ale celkově tvořím zisk, takže si mohu dovolit odvádět kvalitní práci i na méně profitabilních zakázkách… a jsem zpět u předchozího odstavce :-) tedy odpovědnosti, pověsti, motivaci atd..

    Takže nemusíte se mnou souhlasit, stejně jako já nesouhlasím s vámi :-)

    Díky V

  12. Robert (admin) Autor příspěvku

    Vladimir: Ja s Vami v mnohem souhlasim. A ano, priplatek za kazdy proklik je netradicni model a ano, nemusi byt vyhodny a ano, mozna bych ho mel take vyradit. Nebylo snadne odhalit vsechna „ale“ zaslanych nabidek a ikdyz jsem se snazil dat si maximalni pozor, pri detailni analyze obchodniho modelu PPClicku bych jej pravdepodobne nevyuzil.

    K té férovosti: Mel jsem na mysli jakoukoli reklamni kampan, ktera muze byt rozsahem a strukturou podobna, ale jedna investuje do kampane 100 000Kc (a proklik stoji treba prumerne 10Kc coz muze byt stale velmi efektivni) a na druhe strane specializovany eshop ala OzdobSe. Ten je take omezeny do poctu slov (ikdyz se to nezda) ale ceny za proklik a mesicni rozpocet bude mnohem nizsi. Hlavni myslenkou je to, ze kvuli tomu, ze moje kampan vyzaduje vyssi investice a ja si je muzu dovolit, neni duvod abych platil za realizovanou praci vice, nez jina firma, se kterou ma agentura stejnou/podobnou praci, ale utraci mensi castky a agentura si uctuje 10x mene.

  13. Robert (admin) Autor příspěvku

    Tomáš Kapler: Mate pravdu, Vase nabidka v prezentaci zminuje 4 nabidky – dvě orientovane na podporu navstevnosti a dve na podporu prodeje. Vzhledem k tomu, ze poptavajicim je eshop, ktery potrebuje prodavat a neni dulezita navstevnost, musel jsem se rozhodnoout pro nabidku orientovanou na konverze.

    Nabidky orientovane na konverze zněly:

    1) Základní PPC správa na podpora obratu
    Cena 4 000 Kč/měsíc + dohodnutá % (podíl na obratu ze zakázek z PPC)

    2) Rozšířená PPC správa na podpora obratu
    Cena 8 000 Kč/měsíc + dohodnutá % (podíl na obratu ze zakázek z PPC)

    Obe dve nabidky se samozrejme lisi v rozsahu pouzitych slov atd. Diky znalosti rozsahu nabidky eshopu OzdobSe jsem preferoval prvni nabidku.

    Navrh na 8% z obratu vznikl na strane Vasi account managerky, nikoli na me (to jen pro upresneni)

    „1) Pokud bychom se rozhodli pro balicek za 4000Kc/mesic v jake vysi by byla Vami navrhovana vyse podilu na prodeji zbozi realizovane pres PPC kampane?

    * výši % domlouváme s klientem na základě nabídky, vzhledem k tomu, že jsme měli možnost vidět Vaši nabídku pro obchodní zástupce na webu ve výši 10 – 15% max. navrhujeme 8%“

    Vse uvadim jen jako doplneni. V nicem s Vami nerozporuji a v podstate i souhlasim. Ostatne i proto, ze Vase nabidka mela jistou logiku (a snad diky tomu, ze nedoslo na osobni schuzku, nemohly byt doladeny detaily typu 2%, 4%, fixni platba atd.) jste po zvazeni podkladu a vsech informaci, ktere jsem mel k dispozici, byly vyrazeni tak napul a to tesne pred zaverem. Snazil jsem se, aby bylo patrne, ze ani Vase nabidka nebyla spatna.

  14. Robert Němec (RobertNemec.com)

    Opravdu mě mrzí, že jsme byli vyřazeni na základě toho, že se zaměřujeme na pro klienta zisková klíčová slova. Přitom všechny ostatní parametry máme v pořádku: klient vidí svůj účet napřímo, účtujeme jenom strávený čas,

    Děláme vše pro to, aby s námi vydělal klient nejvíce.

  15. Tomáš Kapler

    [Robert] Jo jak jsem psal, já to chápu, spíš mi šlo jen o nějaké doplnění ve článku, třeba odkaz na vysvětlující komentář, takhle to totiž vypadá, že chceme 8 % i při prodeji ledniček kde je 5% marže.

    Obchodnice samozřejmě nějakou cifru navrhla aby bylo od čeho se odpíchnout, jinak platí to jak jsem psal výše, tj. že ta provize se řeší individuálně a je prakticky zcela na klientovi. Každopádně pro nás je to skvělá reflexe, že to tak nemusí při špatné formulaci pochopit klient, děkuji za ni.

    Jinak nemusel jste se rozhodnout pro nabídku orientovanou na konverze, ty obratové jsou specifické tím, že jsou hodnocené podle konverzí, zatímco u těch fixních je fixní kvantum času. Dá se tedy říct, že ty fixní nabídky jsou to co tu nabízí všechny ty ostatní firmy.

    U obratových na sebe bereme část rizika s tím, že když obchod nebude vydělávat, tak jsme spoustu práce odvedli zadarmo. Ta fixní složka je tam jen kvůli tomu, aby si klienti nenechali nastavit kampaně, pak je nepřekopírovali jinam a u naší jen nedávali kredit.

    To je právě ten problém, když se PPC firma snaží být naprosto férová a mít účty vedené na klienta, tak se musí bránit i proti podobným chováním. Když bychom jako téměř všechny firmy v seznamu vedli účty tak, že do nich zákazník nevidí a nemůže si je vzít, tak by mohla být nabídka ještě výrazně jiná.

    P.S.: mimochodem ten požadavek na PPC, kde na sebe vezmeme všechna rizika, tedy i náklady prokliky, děláme také, ale je to hodně specifické, protože opět musíte mít obranu před nepoctivým klientem, nebo prostě jen klientem, který není schopný plnit závazky zákazníkům, nebo který si na svém webu něco změní, tak že mu klesne jeho konverze, udělá nějaké blbosti, takže jej zabanují atd. Tj. je to možné jen když je web/shop náš, my jej vytvoříme, my jej spravujeme a firma pak exkluzivně dodává zboží. Jen tak pak můžeme mít páku na klienta. (a tedy logicky tahle možnost vám nebyla nabídnuta).

  16. Jouda

    Vyplatí se třeba u nás používat ppc reklamu na větší zisk v nějakém affil programu? Z mého hlediska by to muselo byt 100% ztrátové.

  17. Lukáš

    Ano, škoda, že test nebyl zaměřen i na samotnou realizaci kampaně ( samozřejmě chápu, že to by nebylo možné ) a její následné výsledky. Třeba bychom přišli na to, že již dříve vyřazené agentury kvůli neproklientskému cítění by samotné vedení kampaně zvládlo lépe než ty poslední, jejichž nabídka se zdála proklientská. Souhlasíte, Roberte?

  18. Igor

    Tomáš Kapler: „Tj. je to možné jen když je web/shop náš, my jej vytvoříme, my jej spravujeme a firma pak exkluzivně dodává zboží. Jen tak pak můžeme mít páku na klienta. (a tedy logicky tahle možnost vám nebyla nabídnuta).“

    Tak toto by sme velmi radi skusili a mozeme z toho spracovat pripadovu studiu. Solidne jednanie a bezproblemovu dodavku tovaru vieme garantovat.
    Beriete vyzvu?

  19. František

    Zdravím! Pochval za výtečný článek už máte asi dost:-). Rád bych se ale zeptal, jaké byly po vydaní reakce? Hned po vydaní první části článku byly min. dvě reakce dotčených firem, jak se tedy promítlo dokončení článku? Zkoušel jste s nějakym odstupem času znovu projít jejich nabídky a zjisti, zda se trh zase o kousel posunul k důvěryhodné kvalitě?

    1. Robert (admin) Autor příspěvku

      František: Skutečne, už je to prakticky rok od zveřejnění prvního dílu testu PPC agentur. Už když jsem seriál psal, snažil jsem se dat si praci s tim, abych své kroky podložil argumenty. Vyloučení některých firem kvuli cene (aneb, nemoznost nabidnout klientovi odpovidajici sluzby s ohledem na predpokladany rozpocet klienta) bylo jednou z veci, ktera se nekterych agentur dotkla. Stejne tak sem tam nejaka drobnost. Ale v podstate se da rict, ze ve vysledku až na sem tam viditelné skřípání zuby, byl test prijat pozitivne. Řada agentur ocenila srovnání s ostatnimi, sami si mohli porovnat ceny i nabizene sluzby s konkurencí.

      Test vyvolal diskuzi. A to bylo to hlavni. Poukazal na letité triky/nešvary a otázka „transparentnosti PPC agentur“ byla loni často slyšet.

      Vím o agenturách, které po testu přehodnotily svůj přístup ke klientům. Vím o agenturách, které dodnes tají klientum detaily z kampaní a nedají jim do reklamních účtů přístup.

      Obecně se situace zlepšuje. Některé transparentni kroky vůči klientům se stavaji standardem, od některých modelů zpoplatnění práce agentur se upouští… Ale to, co na co se v testu nedostalo, tedy kvalita práce, bude potrebovat jeste stale dost snahy ze strany mnoha agentur. A to nejen těch malých.

      Škoda, že podobný test už jen těžko budu moct zopakovat. Jsem už trochu „profláklý“ a navíc naplno konkurent nabízející své služby v PPC reklamě a nerad bych opět řešil žalobu na svou osobu. ;)

  20. ales2

    Robert (admin): podle mě první věc, ještě před samotným výběrem agentury je zhodnocení, zda-li vůbec na PPC kampani vydělám.. což je ten hlavní motiv! Uvedené kalkulace nezní moc optimisticky, a budu-li na nule nebo mi to vynese 30 Kč na objednávku tak to se na to můžu s prominutím vyp*dnout..

    Poroto mě zajímá zpětný pohled do Vaší kariéry, nalijme si čistého vína, je to opravdu tak efetkivní marktetingový nástroj jak nám tvrdí všechny agentury ve svých prezentacích? Z celkového pohledu, s případy se kterými jste se za dobu praxe setkal. Případně jak to nakonec dopadlo s ozdobse.cz. Byla následná realizace úspěšná? Vydělává web ke spokojenosti majitele?

    Jsou k dispozici nějaké číselně podložené reálné případové studie? Kolik se investovalo, kolik se realizovalo.. Těžko je nacházím.

    Jak je to v dnešní době a s výhledem do budoucna? Hyperkonkurence je všude, více firem PPC využívá a výsledná cena prokliku také roste, jednoho dne se prostě konkurence vyvraždí navzájem.

  21. Robert

    Ales2: Zkusim to vzit nejak strucne a postupne:

    1) Přímá návratnost nemusí být jedním z cílů kampaní, ani meritkem pro oznaceni za efektivni/neefektivni

    – pri vyhodnocovani je treba mozne brat v potaz i otazku kolik uzivatelu se vrati k dalsim nakupum v budoucnu (tj. hodnota koverze neni rovna okamzitemu nakupu, ale ve sve podstate vsem nakupum uzivatele, ktereho kampane ziskaly)

    – nemluve o skutecnosti, ze řady PPC kampaní nejsou prodejní. Ale bavme se o uvedenem prikladu, kdy PPC slouzi primarne (pouze?) k prodeji zbozi v eshopu.

    2) Nemám právo mluvit veřejně o obchodních výsledcích uvedeneho inzerenta OzdobeSe.cz. Kampaně jsem mu spravoval, ale časem se změnil majitel a v kampanich se nepokracovalo. Vice k tomu nemuzu rict.

    Ale obecne k dotazu navratnosti:

    Ano, PPC je skutecne efektivni kanal. Pokud se bavime o eshopech (ecommerce) je schopny privest zakazniky, kteří nakoupí a při následném odečtění nákladů na prokliky a správu kampaní (a pokud chceme jit do extremu tak i dalsi prumerne rezijni naklady ve firme inzerenta) tak stale jsou vydelecne.

    Tedy plati to zjednodusene investuju 1Kc a kampaně mi vydělají 2Kč.

    Kdyby tomu tak nebylo, neinzerovali by ti nejvetsi čeští ecommerce inzerenti měsíčně milionové častky do PPC.

    Ano, souhlasim s tim, ze zpusob, jakym se u mnoha inzerentů vyhodnocuje navratnost, neni optimalni. Často se počítá pouze s náklady na prokliky (čistá cena za konverzi) a zapomina se pricist naklady na spravu kampani v podání agentury (či interního zaměstnance). Na druhou stranu uz zminene opakujici se nakupy jdou zase k dobru PPC a ani s tim se nepocita.

    Stejne tak je problem obvykle merit presnou marzi, protoze vetsina eshopu neni schopna v konverzich sledovat co presne uzivatel koupil.

    Priklad: konverze privedla objednavku v hodnote 10 000Kč. Vetsina inzerentu neni schopna zjistit z kolika produktu se tato konverze skladala, ani o jake konkretni produkty šlo. Zda o obal na mobil s marží 60% nebo notebook s marží 7%? Obvykle se tedy pracuje s prumernou marží, kterou historicky eshop sleduje a kteoru muze v prumeru aplikovat na jednu kazdou objednavku. Ale 100% presne to neni.

    V zaveru ale muzu s klidnym svedomim rict, ze PPC kampane mohou skutecne byt 100% ziskové. Je ale mnoho kampani, kde se ziskovost nepodari z mnoha duvodů (kampane mohou privest maximalne kvalitni navstevnost, ale eshop neni prehledny, ceny produktů/služeb jsou prilis vysoke, zbozi neni skladem, postovne je drahe, objednavkovy formular je komplikovany a rada zakazniku jej nedokonci, atd atd)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *