V rukou máme nabídky více než tří desítek PPC agentur, které odpověděly na mou poptávku a nabídly své služby. Jsou ochotné zrealizovat PPC reklamní kampaň pro “náš eshop” OzdobSe.cz, ale každá má své podmínky, postupy, služby a v neposlední řadě i ceny. Pojďmě se tedy na jednotlivé nabídky podívat pod lupou a vyberme společně ty nejlepší. Koho vyřadím okamžitě a proč? Kdo naopak obstojí?
Připomeňme si tabulku s nabídkami všech obeslaných PPC agentur, ze které budeme vycházet.
Stáhněte si tabulku s nabídkami včech oslovených PPC agentur v její verzi pro Excel nebo prohlédněte online v Google Docs. Stahujte zde (xls, 47Kb)
Jak vybírat?
Už v minulém úvodním článku jsem upozorňoval, že vybírat čistě podle cenových nabídek není možné, 32 agentur si účtuje své služby šesti různými způsoby zpoplatnění a nabízené ceny jsou tak velmi nesrovnatelné. Posoudit agentury je možné jen zasláním doplňujích otázek. Ty nám totiž poodhalí, jaký přístup a rozsah služeb za své peníze od PPC agentury skutečně dostaneme. Doporučuji zeptat se agentur na minimálně následující dotazy:
- V kterých reklamních systémech mé kampaně doporučíte nasadit?
- Kolik přibližně klíčových slov na mou kampaň použijete
- Budu mít jako klient do svých kampaní neomezený přístup?
- Zůstanou mi reklamní účty i po případném ukončení spolupráce?
- Můžeme u kampaní měřit konverze?
- Jak často probíhá kontrola a optimalizace kampaní?
- Můžu kdykoli ukončit naši spolupráci?
Stejné otázky jsem postupně kladl i osloveným agenturám. Předesílám, že v rámci vyhodnocování tohoto testu ponechávám stranou jakékoli osobní sympatie či antipatie. Vybírám tak, jak by potenciální klient vybírat měl.
Zároveň je nutné brát v potaz, že nabídky byly vypracovány agenturami na konkrétní poptávku pro náš modelový případ. Bylo na agentuře, jaký zvolí způsob zpoplatnění a rozsah služeb. V případě, že agentura nabídla více způsobů zpoplatnění, byla instruována ať nám sama doporučí jeden způsob, který byl následně zahrnut do testu.
1) Vyřazuji nabídky pod 100 klíčových slov
Na první pohled sporná otázka, na kterou se nedá odpovědět: “Prosím o velmi hrubý odhad počtu slov, na která naše kampaně budete cílit”. Ano, přesně číslo nelze dopředu říci, ale ani to po agenturách nikdo nechce. Odpověď na tuto otázku nám však velmi snadno odhalí nekvalitní agentury. Už jen pojem “desítky”, “stovky” či “tisíce” klíčových slov napoví…
Velmi stručně řečeno základem při tvorbě PPC kampaní je vytvořit co nejpřesnější zacílení. Nestačí do kampaně zadat 20 nejobecnějších slov jako “šperky, prsten, přívěšek, náramek, swarovski, náušnice…”. Nestačí ani o trochu přesnější klíčová slova “ocelové šperky, náušnice swarovski, diamantové šperky,…”. Pokud chcete minimalizovat náklady, zajistit co nejpřesnější zacílení inzerátů ve vztahu k hledanému klíčovému slovu a díky tomu maximalizovat počet konverzí (objednávek), je třeba v kampani použít stovky co nejpřesnějších hledaných frází (tzv. “longtail” – viz Wikipedia). Od názvů výrobků přes detailní hledání (náušnice swarovski s modrým krystalem) po překlepy (Svarowski, Svarovski atd)
V případě poptávaného eshopu OzdobSe.cz ja nabídka zboží omezená a velmi specifická. Eshop nabízí z převážné většiny jen ocelové šperky, tedy žádné zlato či stříbro. I u takto omezené nabídky produktů by zkušená PPC agentura měla v kampani nasadit minimálně několik stovek klíčových slov. Něco jiného pak samozřejmě bude kampaň pro eshop typu Mall.cz (desitky tisíc slov) nebo naopak specializovaný eshop Powerball.cz s jediným produktem.
Nejhorší nabídku, co do počtu klíčových slov, zaslal Byznysweb.cz. Kampaň by realizoval na 10-15 klíčových slov (!!!). Za vytvoření takovéto kampaně si účtuje 1090Kč. Dále musím vyřadit SEO Expert s nabídkou 30 a více slov (2500Kč), GH-Networks s nabídkou na 50 slov (za 4000Kč), KAS production s nabídkou 40-50 slov (6300Kč), J&V consulting & marketing s nabídkou “do 100 slov” (2000Kč) a RobertNemec.com s nabídkou na 70 klíčových slov. Zajímavé je, že posledně jmenovaná agentura požadovala za vytvoření kampaně o 70 slovech 23400Kč – nejvyšší cena ze všech poptávaných agentur. Při rychlém objednání ale obratem nabídla slevu na 13338Kč (čímž zůstala třetí nejdražší agenturou).
Zarazila mě snad ještě nabídka agentury PayPerClick.cz, která číslo odmítla sdělit, ale prohlásila: “na počtu slov nezáleží, můzeme nastavit prakticky vše co budete chtít”. Tvrdit, že “na počtu nezáleží” nebudí příliš zkušený dojem. Pro tentokrát však jejich nabídku v testu ponechávám. Stejně tak Ataxo, které nastavuje maximálně 100 slov u kampaní zaměřených na návštěvnost.
Jednoduchá otázka odhalila, že uvedených 6 PPC agentur nenabízí poptávajícímu eshopu realizaci kampaně na takové úrovni, která by umožnila minimalizovat náklady a zároveň zajistit “maximum konverzí za co nejnižší cenu”. Smutné je, že jde v podstatě o každou pátou oslovenou agenturu.
Vyřazení: Byznysweb.cz, SEO Expert, GH-Networks, KAS production, J&V consulting & marketing, RobertNemec.com.
2) Klient by měl mít přístup do kampaní a vlastní účty
O tom, že každý klient by měl mít přístup do svých vlastních kampaní, se v poslednich dvou letech napsalo a řeklo mnohé. Pokud se agentura nemusí za svou práci stydět, tak je to výhodné pro obě strany. Klient může kdykoli vidět vývoj svých kampaní, počty prokliků, průměrné ceny… Agentura zároveň nemusí neustále odpovídat na dotazy klienta jak je na tom jeho kampaň. Jde o maximálně průhledný systém, který může i ukázat, kolik práce (a zda vůbec nějakou) agentura kampaním klienta věnuje.
Existuje snad jediný případ, kdy klient nedostává přístup ke kampani a to když si objedná službu kde agentura nabízí pevnou cenu za proklik. Z rozdílu skutečné ceny za proklik v reklamních systémech a ceny účtované klientovi má následně agentura svůj zisk.
Jsem klient, který chce mít o svých výdajích a kampaních přehled a proto chci do kampaní samozřejmě přístup. Stejně tak je pro mě důležité, abych mohl v kampaních pokračovat, pokud se náhodou rozhodnu s agenturou ukončit spolupráci. Obecně platí pravidlo, že kampaně se vytváří v nových reklamních účtech vytvořených na klientovo jméno a tyto účty, včetně kampaní, klientovi zůstávají.
Test ukázal, že na rozdíl od situace před několika lety už dnes naprostá většina agentur přístupy poskytuje a účty klientům přenechává. I tak musím vyřadit nabídku Actual Net Účty si agentura ponechává a klient dostane pouze export kampaně. Do kampaní původně navíc nechtěli dát přístup. Nakonec by to přeci jen šlo: “Pokud ovšem na přístupu budete trvat, tak ho také dostanete”.)
Dalším tajnůstkářem je firma CleverClick, která klientovi přístup do kampaně neposkytuje, ani účet po skončení spolupráce nepředává. Důvod: “kampaně spravujeme na společných účtech”.
Dobrý dojem neudělala ani agentura Ataxo (ta už podruhé), která uvedla, že účty nejsou standardně klientovi po skončení spolupráce předány, ale uvedenou možnost nevylučuje (“dle domluvy”). Dále je tu AT Solution, kde sice klient má vlastní účty, ale po skončení spolupráce agentura kampaně před předáním smaže. Co na tom, že z reklamních účtů se nikdy nic definitivně smazat nedá – stačí zobrazit smazané kampaně a jedním kliknutím zvolit “obnovit vše”.
Vyřazení: Actual Net, CleverClick
Společný účet pro více inzerentů. Ach ne!
Společný účet znamená, že pod jedním reklamním účtem vede agentura kampaně více inzerentů. To má za následek minimálně dvě omezení:
1) Sklik i AdWords zobrazí na jedno klíčové slovo vždy jen jednu reklamu z jednoho reklamního účtu. Jinými slovy, pokud jsou ve společném účtu dva inzerenti se stejným klíčovým slovem, systém při následném zobrazení reklam ve výsledcích hledání zobrazí jen jeden inzerát jednoho z nich. Inzerát toho druhého se tedy nezobrazí, ikdyž jeho klíčové slovo bylo ve vyhledávači hledáno. Reklamní systém bude chvíli inzeráty střídat, dokud nezjistí, který z nich je úspěšnější a tomu dá následně téměř vždy přednost. Při rozdělení inzerentů do dvou účtů by byly oba dva inzerenti na hledanou frázi zobrazeni a nebyli by vzájemně omezováni!
2) AdWords (a brzy i Sklik) eviduje tzv. “Skóre kvality”, které mimojiné odráží i historickou úspěšnost (např. CTR) celého reklamního účtu a podle tohoto skóre určuje minimální ceny za proklik. Jinými slovy pokud jste dříve v účtu zkoušeli kampaň, která nebyla kvalitní, bude po vás chtít AdWords vyšší startovní ceny za proklik, než obvykle. Při společném účtu tak kvalita kampaně jiného inzerenta přímo ovlivňuje ceny za proklik ve vaší kampaní.
Důvod, proč některé agentury používají společné účty je lenost a nezkušenost. Od společných účtů ruce pryč!
3) Prokliky za pevnou cenu pro eshop? Ne!
Nabídka realizace PPC kampaní za pevnou cenu za proklik může mít v některých případech opodstatnění. (Ponechme stranou, že je tento způsob zpoplatnění pro řadu klientů nejpochopitelnější a agenturám se poměrně dobře prodává.) Koupit si 1000 prokliků za 5000Kč může být ideální nabídkou pro klienta, který na své webové prezentaci nic neprodává, potřebuje jen získat návštěvnost a návštěvníky seznámit s obsahem webu. Ideálně malý klient, který si vybere přesněji zacílená klíčová slova a uvedený rozpočet mu vystačí i na několik měsíců. Platit měsíčně správu kampaně v řádu několika tisíc korun by pro tohoto klienta nebylo dostupné a tak pevná cena za proklik může být řešením.
Co ale pevná cena za proklik neumožňuje? Prakticky nepřipadá v úvahu žádná optimalizace. Optimalizace by měla být vedena ve snaze: zvýšit počet prokliků, zvýšit relevanci prokliků, snížit cenu za proklik, zvýšit konverze (objednávky) a snížit jejich cenu.
Pokud si koupíte prokliky za pevnou cenu, prakticky nevíte jakou kvalitu mají. Tedy nakolik relevantní uživatele kampaň přivádí na váš web. Zůstanou nebo hned odejdou protože čekali něco jiného? Nakoupí u vás? Objednají vaši službu?
Pevna cena za proklik rozhodně nemůže být vhodná pro eshopy, což byl případ mé poptávky. Potřebuji minimalizovat náklady a získat co nejvíce kupujících návštěvníků. Pevná cena za proklik mi prostor pro snižování nákladů nedává.
Musím tedy vyřadit následující nabídky: E-Solutions (8000Kč/1000 prokliků). Zajímavé je, že agentura po několika dnech komunikace dokázala na mou vyslovenou žádost nabídnout i jiné zpoplatnění, než pevnou cenou za proklik. Podmínkou ale byla spolupráce na minimálně 1 rok.
Sun Marketing (32800Kč/5000 prokliků [6,56Kč/proklik]; 59900Kč/10000 prokliků [5,99Kč]; 82800Kč/15000 prokliků [5,52Kč]). Sun Marketing nenabídl jiný obchodní model než prodej prokliků za pevnou cenu, ikdyž na to byl vysloveně dotazován. Navíc jsou schopni změřit jen konverze, ke kterým dojde okamžitě po prokliku (reklamní systémy běžně evidují konverze do 30 dnů od prokliku). Zároveň jde o druhou agenturu v našem testu, která se přiznala ke společným účtům.
Vyřazení: E-Solutions, Sun Marketing
Jak zjistit optimální cenu za proklik?
Pokud přemýšlíte, jaká cena za proklik je vlastně optimální, můžeme si ji vypočítat. (Následující příklad je zjednodušený a brán plošně na celou nabídku eshopu.)
Nás vzorový eshop OzdobSe.cz prodává specifický produkt – ocelové šperky. Průměrná cena zboží je 700Kč. Nejsem provozovatel eshopu, ale zkusím si tipnout, že marže může být například 30%. Počítejme, že jedna objednávka (obsah nákupního košíku) obsahuje jeden produkt a celkově se rovná uvedené průměrné ceně zboží. Tedy prodejce má z každé objednávky hrubý zisk 210Kč.
Průměrná hodnota konverzního poměru (tedy počet realizovaných objednávek ze 100 prokliků) bývá u PPC obecně kolem 1%. Počítejme, že agentura nastaví efektivnost kampaní nadprůměrně a bude dosahovat 2%. Znamená to, že ze 100 prokliků přivede dvě objednávky. Na jednu objednávku je tak potřeba 50 prokliků. Eshop má získ 210Kč z objednávky. Aby netratil, můžeme si říci, že maximální náklady na získání jedné objednávky mohou být 210Kč (tedy maximální cena konverze).
50 prokliků = 1 objednávka = nesmí stát více než 210Kč = 1 proklik maximálně 4,20Kč.
Jednoduchou úváhou jsme tedy došli k závěru, že pri 2% konverzním poměru nesmí stát proklik víc než 4,20Kč, abychom na prodeji zboží neprodělali. Při průměrném 1% konverzním pomeru pak dokonce nesmí stát proklik více než 2,10Kč. Pokud by firma chtěla mít i zisk, musela by od hrubého zisku odečíst další své výdaje (hrubý zisk / nájem, zaměstnanci, účetní atd). V našem případě si můžeme odhadnout, že návratnost kampaně bude při cenách do 100Kč za konverzi. Abychom něco vydělali, bude nutné držet ceny za proklik kolem 1-2Kč. I to je důvod, proč nabídky s pevnou cenou za proklik málokdy patří mezi vhodný způsob zpoplatnění služeb agentury.
Prvním sítem neprošla každá třetí agentura
Stačilo několik vhodných otázek a rychlé pohledy na odpovědi agentur. Vyřadit jsem musel téměř třetinu z nich, aniž bych se podíval na jejich ceník. Zbývá nám ještě 23 agentur, jejichž nabídkami se pokusím prokousat opět v příštím pokračování tohoto seriálu, které vyjde už zítra.
PS: Chtěl bych se omluvit osloveným agenturám za uvedení v omyl při naší vzájemné komunikace, ale věřím, že výsledky uvedeného mysteryshoppingu pomohou vnést více světla do fungování českých PPC agentur. Ve výsledku to umožní agenturní trh více otevřít a klientům nabídne snažší orientaci v nabídkách. Snahou je edukovat klienty natolik, aby věděli co po agenturách požadovat a na co při výběru agentur klást větší důraz.
V celém testu se snažím postupovat tak, jak bych postupoval sám jako klient vybírající si agenturu. Nezaujatě, objektivně. Nařčení z neobjektivnosti se ale i přesto jistě nevyhnu a počítám s tím. Veřím, že jednotlivé kroky při mém hodnocení a výběru budou dostatečně logicky podloženy. Budu rád za jakoukoli objektivní diskuzi k tématu.
Pokial sa jedna o eshop novy (=neovereny), odporucam priemernu cenu objednavky upravit smerom dolu (zakaznici budu na skusku objednavat najprv lacne veci).
Takisto konverzny pomer 2% bude v sucasnej situacii zrejme dost tazke dosiahnut.
Som velmi zvedavy na pokracovania. Bude aj konkretne odsledovanie prace vitaznej agentury (pripadova studia)?
Igor: Bohuzel, tento test se muze oprit jen o nabidky a formu komunikace s agenturami, ktera dokaze radu veci odhalit. Potencialni “vitezstvi” v testu jeste nezarucuje, ze nasledna PPC kampan by byla realizovana perfektne. To vse bych rad uvedl a shrnul v zaverecnem hodnoceni celeho testu.
Hlavni myslenkou testu je nejen ukazat rozdilnost nabidek ceskych agentur, ale ukazat krok za krokem klientum, jak mohou eliminovat nabidky, ktere nejsou idealni. Ukazat, jak se da vybrat nekolik agentur, ktere nic neskryvaji, maji ferove cenove nabidky a informace napovidaji, ze sve praci skutecne rozumi.
Priznam se, ze bych neskutecne rad zasel o krok dal a vsechny agentury v ramci testu nechal vytvorit skutečné kampaně. Až to by umožnilo hodnotit odvedenou práci a ukázalo by to jiste zajímavé výsledky! Bohuzel, náklady by byly ve výši cca 250 000Kč :) Tak treba nekdy priste…
Čím dál lepší, díky. Nejkrásnější je, jak zástupci jednotlivých agentur postupně v komentářích (zatím k předešlým článkům) předvádějí svou sociální ne/inteligenci.
Nicméně dvě věcné poznámky:
1) Na odhad počtu klíčových slov bych nebyl tak přísný. Ta otázka je trochu nejednoznačná a dovedu si představit důvody, proč odpoví hodnotou menší než 100 někdo, kdo nakonec použije mnohem víc unikátních slov a frází v různých shodách.
Další věc je, že na samotném počtu slov opravdu nezáleží. Pokud bude 500 slov v jedné sestavě s jedním inzerátem, může to mít stejný efekt, jako kdyby tam bylo slov jen 20.
Poslední důvod jsou náklady na správu — teoreticky by mohl konzultant odhadnout, že se v tomto segmentu musí vejít do velmi nízkých nákladů na návštěvníka (včetně rozpuštění režie kampaně) a že hledanost bude malá. Minimalizace nákladů na založení a správu kampaně pak může mít na ROI pozitivnější vliv, než nízká cena za klik dosažená pečlivou (leč nákladnou) optimalizací.
2) K těm nevýhodám vedení více klientů na jednom účtu bych přičetl i zkreslování měření konverzí v případě překryvů návštěvníků.
Diky Marku za postreh a pripominky. Skvělé. Jak jsem uvedl, otázka na pocet klicovych slov je sporna, ale verim, ze ve vetsine pripadu jsem vyradil nabidky spravne.
500 slov v jedné sestavě, versus 20 > nemám co dodat a souhlasim.
S nekterymi agenturami byly diskuze o poctu slov otazkou nekolika emailu. Snahou bylo upozornit na skutecnost, ze nektere “agentury” skutecne nabizi realizaci kampani o nekolika malo slovech. Pokud se agentura ptala na nas rozpocet, obvykle jsem uvadel 10 000Kc/systém. Tedy ve vetsine pripadů 20 000Kc mesicne. Shodneme se, ze pro mnoho agentur je to nezajimavy rozpocet, ale nemyslim si, ze by byl maly aby se agentura nemohla nastaveni kampane vice venovat. Nektere agentury velmi dobre popsaly, a logicky oduvodnily, postup pri realizaci kampani. Tedy i to, ze uvodni vytvorena kampan bude testovaci a po 14 dnech (či měsíci) bude podle vysledků dopracována a upravena.
Hezký seriál, zajímavé čtení. PPC jsem se okrajově věnoval, tak jen pár dotazů / postřehů.
1) Položenými dodatečnými otázkami muselo být většině agentur jasné, že se ptá člověk znalý PPC, realní klienti tyto otázky (a termíny) neznají :-).
2) Zaskočil mě požadavek na opravdu veliké množství slov. Vemu-li uvedený příklad “náušnice swarovski s modrým krystalem” a “náušnice swarovski”. Obě spojení budou jistě v kampani, ale proč tam mít to delší? Pokud použiješ druhé spojení, kampaň se spouští i na první delší (a to ne vždy optimálně — viz. sklik, který tohle moc dobře neumí/neuměl). Druhý důvod může být rozdílná cena, avšak: na prvním spojení je jistě menší konkurence a reklamní systém automaticky bere nejnižší možnou cenu (do výše nastavení) nad konkurenční. Jediný přínos vidím v použiti {keyword} v reklamním textu, popřípadě cílení již na konkrétní stránku produktu. Samozřejmě je možnost “obecnější” spojení vůbec nepoužít, ale to zde nezvažuji.
Naopak si myslím, že u větších kampaní by vzikaly tak veliké seznamy různých spojení (dalo by se říci podmnožin v opačném smyslu), že se kampaň stáva dosti nepřehlednou. A přitom dle mého názoru stačí obecnější fráze (tím nemyslím až moc obecné), které dané sousloví také obsahují.
3) Je škoda, že zde nebude vítězná práce rozebrána (ani jsem s tím tedy nepočítal), každopádně by mě opravdu zajímala kvalita. PPC pro e-shop je jednou z těch těžších a zajímal by mě výsledek velkých (a drahých) hráčů typu H1. Zda-li by odvedli opravdu brilantní výkon a nebo by to byl průměr, kterého bychom se dočkali od většiny ostatních (levných) agentur (pár slov/reklam na úvodní stranu e-shopu).
Těším se na další pokračování.
A.
Dobrý den,
vždy se snažíme, abychom klientovi vedli kampaně jenom na taková slova, která jsou skutečně výnosná. Nasadit makro umí každý.
Proto se snažíme zjistit, která slova jsou ta pravá (jak předem, tak v průběhu kampaně). Snažíme se maximálně cílit.
Pekne pekne, chcel som volakedy robit nieco podobne len pre SEO.. pre potreby diplomovky som oslovoval s dotazom SEO agentury v UK a vysledok bol hrozny, z 15 sa ozvali iba 3!!! A to som vystupoval v mene velke nadnarodnej spolocnosti v UK, pre ktoru som realne pracoval.
Cituji z komentáře od A výše: “Položenými dodatečnými otázkami muselo být většině agentur jasné, že se ptá člověk znalý PPC, realní klienti tyto otázky (a termíny) neznají”
Reálný klient nemusí být blbec. Např. cca. třetina účastníků školení PPC podle mých zkušeností nakonec správu kapaní outsourcuje. Přitom jsou velmi znalí a dokážou si nabídky porovnat podle dost odborných kritérií. Ještě větší je skupina klientů, kteří už mají s PPC zkušenosti z předchozího zaměstnání, z předchozí spolupráce s agenturami apod.
Mimochodem, já jsem taky docela znalý a u agentur poptávám kampaně pro cca. 2-3 klienty měsíčně.
Díky za zajímavý průzkum, velmi poučné…! Těším se na pokračování.
Ještě bych chtěl doplnit, že my si s kampaněmi opravdu vyhrajeme. To sice zabere více času a je to tedy dražší, ale zase pak efektivnější.
Můžete mít Ikeu, nebo nábytek na míru. Čínský automobil nebo auto postavené právě pro vás. Paradoxně ten druhý postup je v PPC často v celkovém součtu pro klienta levnější.
Roberte tohle je opravdu moc hezký seriál a moc hezké srovnání, ale asi ti nepřinese moc hezké spaní a staneš se terčem kritiky ze strany potrefených hus.
Já se do PPC nikdy nehrnul, protože mu z principu nevěřím právě kvůli tomu, že si nedovedu představit jak může někomu kampaň v PPC vydělávat. Neber to jako nějakou neúctu k téhle formě reklamy (každý rozumí něčemu jinému). Je mi jasné, že když budu cílit na klíčové slovo ocelové šperky tak vzhledem k vyšší hledanosti a konkurenčnosti té fráze zaplatím třeba 5 Kč za klik (tudíž prodělek při tvém odhadu) a když budu cílit na ocelový prsten se zirkonem, tak hledanost a konkurenčnost bude nižší a zaplatím třeba 0,8 Kč za klik, ale reklama se mi zobrazí 10x za měsíc, takže uplyne rok než něco prodám. Chápu, že když budu mít takových longtail slov několik set, tak možná něco prodám, ale nedokážu si představit, že prodám skutečně tolik, aby to pokrylo náklady na kampaň.
Hrozně rád bych někdy na vlastní oči viděl firmu, které se PPC vyplácí – myslím opravdu vyplácí z hlediska návratnosti investice, tedy že má skutečně zisk poté co odečte náklady na PPC. Tedy, že si to někdo opravdu přesně počítá a nebere investici do PPC jenom jako součást nějakého rozpočtu na marketingový mix.
Vím, že je tenhle business hodně populární, ale prostě mě ještě nikdo nepřesvědčil, že PPC funguje. Většinou u mých klientů vidím právě ten děs, že platí třeba 9 Kč za kliknutí na naprosto nekonkurenční frázi a mají z PPC 2 objednávky za měsíc.
Nicméně i když PPC nevěřím a nehrnu se do ní (a také nikdy nebudu) mcc se mi líbí způsob jakým se snažíš dělat osvětu. Až budu někdy někoho potřebovat na PPC tak se na tebe obrátím.
Rad by som poznamenal ze hned v uvodnej sprave sme Vam zaslali link na nas cennik, ktory sa v tom case nachadzal na titulnej stranke http://www.Reklama.ByznysWeb.cz. Mali ste pristupny kompletny cennik v ktorom je uvedeny pocet klucovych slov a jasne uvedene ceny za vsetky sluzby. Automaticky ste preto mali porovnat produkt s 300 klucovymi slovami. Nas email ste si ale asi neprecitali.
Bol Vam doporuceny balicek Maximum, ktory obsahuje 30 klucovych slov a nie 10 – 15 ako uvadzate Vy. Na otazku aky balicek by sme odporucali, citujem: “V maxime je 5 reklamnych zostav – tj. 30 slovicok”. Kolega Vas ale tiez upozornil ze “je mozne prejst na vyssi program” s predpokladom ze ste si precitali predchadzajucu emailovu komunikaciu a boli ste oboznameny s cennikom. Kolega to mal asi este raz zdoraznit. :-)
Mozeme dolozit mailovu komunikaciu, kde je potvrdene, ze 10 – 15 slov by sme vyuzili na konkurencnejsie a drahsie pojmy ( klucove slova ). V poslednom maily je dokonca jasne napisane, ze sa pokusime najst a vytvorit malo konkurencne pojmy za nizsie sumy. Uvadzate preto nepravdive a zavadzajuce informacie.
s pozdravom
peter polakovic
reklama.byznysweb.cz
Dobry den Peter. Jen Vas poupravím. Polozil jsem presnou otázku:
“6) S ohledem na Vase zkusenosti a pri pohledu na nabidku naseho
eshopu, mohl byste, prosim, odhadnout rozsah kampaní, ktere byste pro
nas realizoval. Tedy velmi hruby odhad poctu klicovych slov, ktere
byste pro nas eshop vyuzili?”
Vase odpoved:
“Urcite by som sa pokusil inzerovat aspon na 10 – 15 kluc. slov. Treba pocitat s tym ze vseobecne slovicka ako naramky, piercing budu urcite za vyssiu sumu nakolko su dost konkurencne.”
Tedy nic o tom, ze techto 10-15 slov bude obecnejsich.
Dále abychom vyjasnili Vasi nabidku, tak doplnim Vasi informaci s mym dotazem na minimalni cenu za proklik avizovanou jako 2,45Kc, ikdyz systemy umoznuji mit proklik i za 0,10Kč:
“Minimalna cena za preklik je to, ze ak ja dam do systemu cenu nizsiu ako 2,45 system mi inzerat nezobrazi. Da sa inzerovat aj za sumu 2,- Kc ale system Vas nezobrazi a ak ano tak velmi obmedzene. Obycajne sa cena pohybuje okolo 4,-Kc. Z ceny za preklik si neberieme ziadne percento.”
Tedy v tomto pripade vidim Vasi lzivou informaci, ze system za nizsi cenu nez 2,45Kč nase inzeraty nezobrazi, pozdeji poupraveno ve formulaci na skutecnost, ze zobrazi, ale velmi omezene.
Na to prisel muj dotaz:
“3) Co treba pouzit klicova slova, ktera nebudou tolik konkurencni?
Jiste by se dalo najit nekolik desitek klicovych slov a nemuselo by se
inzerovat jen ciste na ty nejhledanejsi jako jsou “naramky”,
“piercing”, “sperky” nebo “prsteny”.”
Vase odpoved:
“Urcite ano – odtoho je ta analyza klucovych slov, kde sa pokusim najst nmenejkonkurencne pojmy za nizsie sumy.”
Tedy informace o tom, ze se pokusite najit mene konkurencni slova, prisla z Vasi strany az po mem vyslovenem dotazu a pozastaveni se nad faktem, ze operujete s nejnizsi moznou cenou za proklik 2,45Kc (respektive 2Kč)
kompletne znenie Vasej komunikacie s p.Skalickym z Reklama.ByznysWeb.cz na:
http://reklama.byznysweb.cz/post/plne-znenie-komunikacie-probert-stipek-reklama-ppccz-32/
Dekuji za doplneni pán Polakovič.
Vyjde dneska třetí díl? Už se nemůžu dočkat, kdo postoupí do dalšího kola.:-)
Ano, vyjde, dokončuji ho :)
Vembl: My sme boli na nule (SK+CZ region). Teraz to skusame zas (profesionalne spravovana kampan), ci nahodou “motyka nevystreli”. Tiez si vsak myslim, ze vacsina klientov preraba.
Robert: Este ma napadlo, ze ste mohli do porovnania zahrnut aj niektorych znamych jednotlivcov (zivnost). Mame s nimi lepsie skusenosti ako s PPC “gigantmi”.
Vembl + Igor:
Viděl jsem hodně PPC kampaní, které vydělávaly (včetně nákladů na založení a správu), viděl jsem ještě víc kampaní, které byly na nule nebo v mínusu (obvykle nula až plus, ale když se připočtou náklady na založení a správu, tak jde celkový výsledek do mínusu). A úplně nejvíc kampaní, které jsem viděl, nebyly měřeny přes Google Analytics, takže jsem to nedokázal vyhodnotit. Mám občas pocit, že vyhodnocovat efektivitu kampaně podle počtu kliků je něco podobného, jako tvrdit lidem, že reklama v tisku je super, protože tím oslovíte milion lidí. No oslovíte, ale co z toho?:-)
Co neměřím, tomu nevěřím.
MartiN: V tomhle jsem optimista. Čím dal více lidí/firem používá GA a dokonce vyhodnocuje relevantní data.
MartiN: “vyhodnocovat efektivitu kampaně podle počtu kliků je něco podobného, jako tvrdit lidem, že reklama v tisku je super, protože tím oslovíte milion lidí. No oslovíte, ale co z toho”
A tomuto sa v odbornej advertisingovej branzi hovori “branding”:
“Rozhadzali ste cez nasu agenturu za tento mesiac 1M Kc a trzby nestupli vobec? Ale to nevadi, viete aky to bol vynikajuci branding? Dalsi mesiac odporucame po tychto vynikajucich vysledkoch zvysit rozpocet na 2M Kc!” :D
Jako bývalý majitel eshopu mohu potvrdit ze své zkušenosti i ze zkušeností mnoha známých, že pokud eshop nemá zisky v řádech několika (hodně) desítek tisíc měsíčně, služby PPC agentur nevyužije, protože na něj prostě nemá. Jednoduchá matematika.
Bereme-li PPC jako typický výkonový marketing, kde potřebujeme realizovat změřitelný zisk za odpovídající náklady, pak to prostě jinak ani dopadnout nemůže.
Bohužel ne každému dochází, že ani “skvělá nabídka za <5.000" není důvod k tomu ji vzít, pokud nemám jistotu, že mi přinese kýžený zisk. Malé vyhozené peníze = pořád vyhozené peníze. (Ještě si pamatuji nepříjemný rozhovor s telesales jisté agentury.)
P.S. Ze zkušenosti průměrný eshop by většinou daleko lépe udělal, kdyby investoval do skladových zásob, lepších fotek produktů, copywritera nebo zákaznické podpory. Ale to už se bavíme o ekomerci.
Dobrý den,
díky Roberte za zařazení do testu a zpětnou vazbu. Jenom doplním proč ACTUAL NET neposkytuje účty novým klientům.
Toto pravidlo jsme zavedli poměrně nedávno a týká se pouze nových klientů, kteří čerpají PPC balíčky. Jde o určitou ochranu z naší strany přes některými zákazníky. Často se nám stávalo, že si klient nechá za minimální poplatek nastavit celou kampaň a po měsíci spolupráci ukončí. Perfektně nastavenou kampaň si pak převezme pod vlastní správu. Klient však kampaň nespravuje pouze dobíjí kredity. Po nějaké době je kampaň neefektivní a tak se klient opět obrací na nás, případně na jinou agenturu.
Naší ochranou by bylo striktně definovat minimální délku spolupráce, podobně jako některé jiné agentury. Myslíme si však, že pro mnoho, zejména menších klientů je tento model nevyhovující.
V případě spolupráce se stálými klienty jsou podmínky spolupráce nastaveny individuálně a to jsme Vám do naší nabídky napsali.
Martin Sedlák
marketingový ředitel internetové agentury ACTUAL NET s.r.o.
Dobrý den Martine,
myslim, ze nejrozumejsi obrana je nechat si za svou praci odpovidajicim zpusobem zaplatit. Tedy za vytvoreni kampane i nasledne za pravidelnou spravu. Zaroven si muzete dat podminku uvodni dvoumesicni spoluprace abyste meli cas klientovi dokazat, ze Vase optimalizace funguji a zadani bylo splneno. Pokud se pak klient rozhodne ukoncit spolupraci je to jeho volba, za Vasi praci uz Vam ale zaplatil.
Zaroven klientovi durazne sdelte proc je pravidelna sprava dulezita a co je v ni obsazeno. Dejte mu jasne najevo, co se za spravou kampani skutecne skryva a jaka jsou rizika, pokud sprava neni provadena.
Pokud se klient rozhodne i presto odejit, je to jeho volba. Ale netrestejme klienta za to, ze se rozhodl vyuzit u Vas jen jednu ze dvou sluzeb. Tedy vytvoreni kampane. Zkusme neuvazovat tak, ze je nutne si klienta vazat dlouhodobe aby se nam zaplatila nase prace.
Roberte,
naprosto s Vámi souhlasím. Jistě jde o postup spolupráce, který by měl vést k oboustranné spokojenosti.
Bohužel ne vždy to takto ideálně funguje. Proto jsou naše PPC balíčky v současné době nastavené tak, jak jsem uvedl.
Dobrý den Roberte,
jsem velmi rád, že jsem našel tento test, protože je pro mne do budoucna velice přínosný. Byl bych velmi rád kdybyste mohl reagovat i přímo na můj email a že bysme mohli navázat určitou spolupráci. Děkuji a přeji hezký den