Když jsem psal před rokem o chystaném Retargetingu v Skliku, kladl jsem si otázku, nakolik bude schopna jeho obsahová síť nabídnout dostatečné pokrytí uživatelů. Teď, po necelých třech týdnech ostrého provozu (a dvou měsících neveřejného testování) můžeme hodnotit první dojmy a fakta. Zkusme si tedy odpovědět na časté dotazy a názory.
Zobrazují se vůbec reklamy dostatečně?
Pokud jste se báli, že Sklik nedokáže uživatele dostatečně “uhánět” svou Retargetingovou reklamou, není to pravda. Co do objemu zobrazení, Sklik Retargeting dokáže naservírovat i desítky milionů zobrazení reklam měsíčně.
Desítky milionů zobrazení však nemusí znamenat, že reklamy uživatele skutečně “doženou”. Rozhodující je na kolika místech na internetu jej retargetovaná reklama dokáže oslovit. V sítí AdWords je výhodou globální pokrytí a s nevelkou nadsázkou můžeme říct, že reklamní prostor AdWords najdeme na každém třetím webu na internetu. Kamkoli tedy vkročíme, je velká šance, že nás zde může retargetovaná reklama oslovit. Jak je na tom ale Sklik?
Kde se reklamy zobrazí?
Sklik sám na své stránce uvádí údaj o 4500 webových stránek, nabízející reklamní prostor Skliku. Jde pouze o české stránky. Na rozdíl od AdWords tedy uživatele neoslovíte kdekoli na internetu. A ze zkušenosti všichni víme, že hlavním prostorem pro zobrazování obsahových reklam Skliku byly vždy vlastní weby Seznamu – především Novinky.cz a Super.cz. Následovala obrovská propast a za ní odhadem dvě desítky webů, které tak trochu paběrkovaly.
Podívejme se na přehled, který vychází z mnoha milionů zobrazení, několika různých inzerentů a různých kategorií inzerovaných produktů.
Poznámka: Data vychází pouze z textových reklam. Bannery si zaslouží vlastní téma.
Název serveru | Podíl ze všech zobrazení |
Super.cz | 25,08% |
Novinky.cz | 22,27% |
Sport.cz | 6,66% |
Nova.cz | 5,55% |
Sreality.cz | 5,05% |
ProZeny.cz | 4,58% |
Hry.cz | 1,5% |
Celkem: | 70,69% |
Čísla mluví za vše. Prakticky 50% zobrazení retargetingových reklam Skliku zajišťují Super.cz a Novinky.cz. Svou nadvládu si vzájemně střídají podle toho, jaká je množina uživatelů v retargetingovém publiku. U zboží/služeb zaměřených primárně na ženy vládne Super.cz, u techničtějších témat vládnou Novinky.cz.
Následuje opravdu dramatický odstup, kde se vedle sebe řadí Sport.cz, Nova.cz, Sreality.cz a ProZeny.cz. Opět výraznější odstup a do žebříčku se zařazují Hry.cz s 1,5% z celkového objemu zobrazení všech sledovaných retargetingových reklam.
Samozřejmě, vždy záleží na složení Vašeho konkrétního retarketingového publika (skupiny). Pokud máte úzce zaměřenou skupinu s předměty pro matky, vklíní se vám do tabulky eMimino.cz, pokud tablety či televize do top 10 se proderou například Mobilmania.cz nebo Digizone.cz. Obvykle se zastoupením kolem 2-3%. Tedy logicky webové stránky, na kterých se Vaše publikum obvykle vyskytuje.
A co bannerová reklama v Retargetingu?
Tady už narážíme na problémovou zónu Skliku. Skliku zoufale chybí výrazně navštěvované servery (o kvalitě nemluvě), na kterých by se bannerová reklama mohla zobrazovat. Pokud se podíváte na předchozí tabulku sedmi serverů, na kterých se retargetovaná reklama nejvíce zobrazuje, můžete si všimnout nejen, že 6 z nich jsou vlastní weby Seznamu, ale že ani jeden z nich nepodporuje zobrazování bannerové Sklik reklamy. Reklamy zde zobrazíte pouze textové. Všechny tyto servery prodávají bannerové plochy svým inizerentům napřímo a Sklik tak má smůlu.
Zatímco textové reklamy dokáží generovat skutečně desítky milionů zobrazení za měsíc, u bannerů se můžeme bavit obvykle o desítkách tisíc až nižších stovkách tisíc měsíčně u jednoho inzerenta.
Bannerové reklamy jsou v retargetingu/remarketingu obvykle silnou zbraní. Sice konverzně lépe fungují textové reklamy, ale bannery mají schopnost komunikovat s uživatelem, především pak díky vizuálnímu spojení loga inzerenta a jeho produktu/služby s uživatelovou nedávnou návštěvu na webu. Banner dokáže odkomunikovat atraktivnost produktů, přpomenout brand aniž by vyžadoval přímý proklik. Nic z toho Sklik v takové míře nedokáže.
A kde se bannery zobrazovat budou? Největší podíl zastoupení mají dva weby v siti Skliku: Webgame.cz a SuperHry.cz. Tedy servery s nabídkou online her. Oba dva servery zajišťují každý několikanásobně více zobrazení reklam, než ostatní. Dohromady mají zastoupení cca 20% ze všech sledovaných bannerových zobrazení.
Jaká je obvyklá cena za proklik?
Nelehká otázka. Každý inzerent má jiné cíle a jiné možnosti práce s nabízenou cenou za proklik.
Velmi hrubě však můžeme říci, že se ceny za proklik v průměru pohybují kolem 2,30Kč – 2,60Kč. Pro srovnání, v AdWords si troufám uvést průměrné ceny za proklik u remarketingových kampaní o cca 1Kč vyšší.
Funguje tedy Sklik Retargeting?
Funguje. Vždy je však třeba brát v potaz jaké konkrétní cíle mají Vaše retargetingové kampaně. Každopadně je Retargeting konečně cestou jak snadno využít obsahové sítě Skliku.
Všichní víme, že kontextová reklama přináší v Skliku minimální výsledky (a je těžké soupeřit se strojově připravovanými stovkami sestav inzerentů nabízející IQ testy nebo recepty na hubnutí, kterých je Sklik v obsahové sítí přeplněný) a reklama na umístění je často velký kanón na vrabce (stejně všichni skončili s tím, že do kampaní nastavili umístění na Novinky.cz a Super.cz, což vlastně stačilo).
Každopádně Retargeting přináší prokliky, přináší konverze a to vše při snadno udržitelné návratnosti. Byť toto je velmi individuální a záleží JAK s retargetingem dále pracujete.
A jaké jsou Vaše první dojmy? Podělíte se?
Díky za článek, jsem měl tento týden v plánu napsat něco podobného:) O bannerové reklamě se moc mluvit nedá, ale třeba se to časem změní.
Jinak servery s největším podílem – novinky (31 %), super (21) %, sport (9 %), sreality, nova a ihned…Jde vidět, kam lidi chodí:)
“Skliku zoufale chybí výrazně navštěvované servery” – které máte na mysli?
Afaik v čechách neexistují obsahové weby srovnatelné s tou Top 5 uvedenou v článku. Jediná vyjímka je idnes.cz.
Pak už všechny české obsahové weby jsou výrazně menší než Sport.cz (6M pageviews včera), například:
Aktuálně.cz – 3,3M pv
Česká Televize – 4,3M pv
Blesk.cz – 4,1M pv
Tedy můj závěr by byl jiný: Sklik má skoro všechny masově navštěvované české obsahové servery, chybí akorát iDnes.
Michal: Dobrý postřeh. Myslel jsem to primárně tak, ze je tu cca 20 (českých) webu, které zajišťují 85% zobrazeni Sklik reklamy. Zbytek jsou jen zanedbatelnosti.
To mi prijde jako škoda. Samozrejme je to dano i tim, ze Sklik je proste limitovan pouze na české weby. AdWords mě užene od CNN přes IMDB po Mobile.de.
Nejzasadnejsi je, ze zadny z uvedenych silnych webu nenabizi svuj prostor pro bannery.
Ale souhlasim, ze TOP ceske weby Sklik reklamu maji. Samozrejme take, nektere z nich maji Sklik i AdWords.
Tomáš: Musím se přiznat, ze jsem docela nečekal tak silne zastoupeni Srealit. ;)
Michal: Na idnes se dostaneš přes etarget, takže to jde teoreticky pokrýt.
Robert: Mě spíš překvapilo kolik lidí si chce hrát:) V součtu to dělá víc, než ihned (u mě).
Tomas: U hernich webů je treba zvazit, kolik “pageviews” tyto weby dokazi produkovat, trebas prave se zminovanym ihned.cz.
To me privadi k tematu, ktere jsem uz nemel sily zpracovat a to je uvaha nad tim, ktere weby prinasi nejvice prokliků, protoze samozrejme pocet zobrazeni casto neodpovida objemu prokliků ;)
Trošku jsem se toho obával, ale funguje poměrně dobře. Samozřejmě záleží jak kde. Je to určitě dobrá alternativa a vyplatí se min. vyzkoušet.
Michal: Ha! Ted vidim, ze jsi.tu mou vetu vytrhl z kontextu!
“Skliku zoufale chybí výrazně navštěvované servery (o kvalitě nemluvě), na kterých by se bannerová reklama mohla zobrazovat. ”
Tedy řeč byla o serverech podporující Sklik bannery. A to žádný z uvedených prostě nepodporuje
Retargeting u Skliku jsem nasadil hned a funguje skvěle. Ovšem těch kampaní tam mám spuštěných cca 100 a pořádné výsledky dělá 1 … je to prostě o produktu. Na retargeting to chce opravdu vybrat produkt, kterému zákazník neodolá, pak to jde …