Když jdete do obchodu vybrat si propečenou bagetku, máte to jako kupující snadné. Není pro vás těžké podívat se na cenovku a zjistit, že v pekárně u Pšeničků ji koupíte za 9,90Kč, u Ječmínků za 7,60Kč a v Albertu za rohem za akčních 7,30Kč. Pak už jen stačí pohled na velikost a vyzkoušet křupavost. Vybráno, nakoupeno, spokojenost.
Pokud jste firma, poptávající správu PPC kampaní, nebudete to mít tak snadné. Už jen proto, že prakticky žádná firma vám veřejně neprozradí svůj ceník.
Prošel jsem prezentace 37 firem nabízející realizace PPC kampaní a jen 5 z nich na svých stránkách uvedlo orientační ceník. Není problém dočíst se, že: “jsme nejlevnější”, “jsme nejlepší”, “jsme nejvýhodnější”. Zjistit, kolik vás bude kampaň přibližně stát už znamená poslat poptávku a čekat.
Ano, máte pravdu. Každý klient poptávající vytvoření PPC kampaně je jiný, má jiné požadavky, rozsah nabídky, práce s jeho kampaní bude vždy jiná než u jiného klienta a od toho se bude odvíjet i cena za vytvoření a následnou správu kampaně. Neexistuje jedna cena pro všechny. Až na výjimku, kdy si agentura účtuje fixní procenta z rozpočtu klienta. Přesto si myslím, že by orientační ceník měly agentury vystavit. Proč?
Každá agentura by měla mít metodiku podle které vypracovává individuální ocenění. Obvykle je cena za realizaci odvislá od časové náročnosti. Agentura tedy odhadne kolik hodin jí práce na kampani zabere a vybere buďto odpovídající tarif nebo vezme hodinovou sazbu a tou počet hodin vynásobí. Pokud existují tarify, není důvod je nezveřejnit na webu agentury. Pokud vypočítá cenu s ohledem na hodinovou mzdu, není důvod cenu hodinové práce také zveřejnit.
Pokud není způsob určení ceny práce agentury předem definován, svádí to k logickým úvahám o rozdílném přístupu podle toho jaký typ firmy práci poptává, ne podle toho kolik práce s kampaní je. Co myslíte, bude nabídka agentur obvykle stejná když jednou zašle poptávku (o stejném rozsahu práce) například Komerční banka a podruhé soukromý finanční poradce? Kolik z vás by si tiplo, že Komerční banka dostane nabídku s výrazně vyšší cenou?
Dojednat individuální cenu s klientem je pro agenturu vždy výhodnější. Svou poptávku klient zašle obvykle jen několika agenturám a to těm, které ho o svých kvalitách přesvědčily právě tím “vším povídáním okolo”. Síla copywritingu a marketingových argumentů v tomto případě rozhoduje. Když klient zašle svou poptávku, řada agentur se s klientem spojí napřímo a požádá o osobní schůzku, aby nabídku mohla probrat osobně, nebo spustí své osvědčené přesvědčovací argumenty po telefonu. Všichni víme, že málokdo stále umí říct v osobním kontaktu druhé straně ne.
Kdyby klient měl posoudit nabídku jen s ohledem na veřejné orientační ceny a rozsah nabízených služeb, řada agentur by se tak dobrovolně připravila o možnost klienta získat. A proto dokolečka dokola můžeme na webech PPC agentur číst: “Ke každé zakázce přistupujeme individuálně. Jen tak můžeme nabídnout ty nejvýhodnější služby a ceny. Přizpůsobíme se Vašim potřebám. Zašlete nám nezávaznou poptávku a vypracujeme Vám nabídku šitou na míru.”
Na druhou stranu, rozhodovat se jen podle cenových kalkulací PPC agentur by byla osudná chyba. Ale k tomu se ještě vrátím v příštích článcích…
Dobrý den pane,vzhledem k tomu,že píšete o tom,jak to dělají agentury,zajímalo by mne,jak to děláte vy? Předpokládám,že se také pokoušíte živit ppc reklamou a zároveň se vám to asi moc nedaří.
Dobry den,
nejsem si jist jakou uvahou jste dosel k logice “a zároveň se vám to asi moc nedaří”.
Smyslem clanku je upozornit na skutecnost, ze prakticky 90% agentur nezverejnuje cenik, podle ktereho urcuje cenu sve prace, ikdyz tomu realne nic nebrani. Stejne tak upozornit na to, ze klient, hledajici vhodnou agenturu se musi rozhodovat jen podle “marketingových argumentů” a agentury zaroven vyuzivaji toho, ze pri osloveni klientem jej mohou lepe presvedcit o vyhodnosti jejich sluzeb. Uz proto, ze klient casto oslovi jen nekolik vybranych agentur, uz proto, ze ho agentura ma moznost lepe presvedcit.
Byt klientem tedy neni snadne a záviděníhodné. Nic víc, nic min.
Pokud se ptate jak to delam ja, tak odpovim, ze cenik mam volne ke stazeni na mych strankach s nabidkou sluzeb.
A vzhledem k tomu, ze jste na mych firemnich strankach byl necelou pulhodinku pred napsanim zdejšího komentare, urcite jste si ceniku vsiml :)
Hezký článek, jen tomu trochu chybí pointa a závěr. Jako třeba jestli tím myslíš, že je to dobře nebo špatně. Teda chápu, že tím nejspíš myslíš, že to tak prostě je a je to sice blbý, ale asi to jinak nejde :-)
Jinak tohle vnímám samozřejmě jako problém při rozhodování klienta. My třeba ceník nemáme úplně logicky, z důvodů, které asi uvádíš. Cena je individuální, závislá na rozsahu. Sice vychází z nějaké hodinové sazby, ale stěžejní je objem práce, který je pro dosažení cíle potřeba udělat. Tj. když má klient eshop s rozsáhlou nabídkou, jasně daný podíl nákladů na zisku z reklamy a desítky tisíc klíčových slov a v rámci návratnosti neomezený rozpočet na inzerci, je to úplně jiná situace než když má 10 tisíc na měsíc a provozuje nějakou lokální firmu s jedním produktem. K tomu přijdou další drobné nuance typu četnosti aktualizací akčích nabídek nebo reportingu, které samozřejmě také mají vliv. To už jednoduchým ceníkem postihnout nejde.
Ještě větší problém ale je, že ani z individuálních nabídek klient nedokáže rozlišit objem a hlavně kvalitu práce, která se pod tím skrývá. Typicky dá klient přednost nízké ceně, i když ve výsledku to znamená, že kupuje 20 klíčových slov a 1 reklamní text, bez přístupu k účtu nebo jeho vlastnictví a často i oceněné způsobem, který motivuje ke zvyšování inzertních nákladů (jako třeba odměna agentury % z útraty). Ono to třeba ve výsledku je levné i za inzertní náklady, ale za cenu velkého nevyužitého potenciálu. To jsou věci, které klient pochopí mnohdy až daleko později. Doufám, že se k tomu teda brzo vrátíš v slíbených dalších článcích.
Ahoj Petro,
ano, byl to jen povzdech z pohledu klienta. Clanek zacal povzdechem a nasledne jsem si sam oduvodnil, proc tomu tak asi je.
Tvuj posledni odstavec ale muzu jen a jen podepsat. Snazil jsem se to naznacit tou posledni vetou a bude to opravdu tema pristich článků. Opravdu je dulezite, aby klient vedel, ze cena nemuse byt jedinym rozhodujicim faktorem, ale jsou dulezitejsi otazky, ktere je treba agenture polozit a na zaklade odpovedi si lze castecne odhadnout, jakou kvalitu sluzeb agentura skutecne nabizi.
Já si nemyslím, že by účtování procentuální sazbou z rozpočtu muselo být nutně pro klienta nevýhodné. Stačilo by mít nějaký jasně definovaný strop – třeba maximálně 3 000 Kč za měsíc a na tom to celé postavit.
Také podle mě nemusí být nutně tento způsob účtování demotivující pro agenturu. Jde o to jak k tomu přistoupí. Pokud klient uvidí rozdíl oproti stávajícímu stavu (tedy například že za stejně peněz získá více objednávek), je to v pořádku.
Největší přínos této metody účtování je podle mě její jednoduchost a srozumitelnost. Agentura pak snadno klientovi vysvětlí za co si bude brát peníze a kolik. A to je kolikrát dnes to nejsložitější.
Dělám s několika klienty, které řídí lidé ve věku 40 – 50 let. O internetu neví nic, o PPC také nic a hodně často se jejich marketingová investice do internetu dělá tak, že přijede obchodník ze Seznamu, Centra a Atlasu – koupí se za 20 litrů na rok nějaký přednostní zápis v katalogu a následně se investuje kolem 5 000 Kč do kampaní na Skliku, které nikdo nespravuje a nekontroluje a – dokonce ani neměří.
Když takovému klientovi nabídneš nějakou správu PPC tak on neví o co jde, neví, že může ušetřit a hlavně nechápe co je to reklama ve vyhledávačích a jak to souvisí s nějakými klíčovými slovy.
A potom kolikrát stačí amatérsky nastavit kampaň, přidat nějaké měření, vyhodit zástupce Centra a Atlasu a rázem firmě ušetříš několik tisíc korun měsíčně. A oni jsou spokojeni.
Když za nimi přijdeš s nabídkou typu – “hele dnes platíš 5 000 Kč měsíčně za kampaň, tak mi z toho dej tisícovku a já ti přivedu nové zákazníky” tak je to v pořádku, pokud je výsledek lepší než stávající situace.
Takže podle mého názoru není apriori špatně žádný ze způsobů účtování, ale jenom způsob jakým některé agentury dělají v této zemi PPC.
“Když takovému klientovi nabídneš nějakou správu PPC tak on neví o co jde, neví, že může ušetřit a hlavně nechápe co je to reklama ve vyhledávačích a jak to souvisí s nějakými klíčovými slovy.”
Pokud uz PPC kampan ma, tak od toho je osobni schuzka a definovani jasnych cilu kampane. (zvyseni prodeje, snizeni nakladu na proklik atd).
“Stačilo by mít nějaký jasně definovaný strop”
Ano, presne na to jsem upozornoval a proto dve uvedene firmy v testu pokracovaly, protoze tento strop (na rozdil od jinych firem) nabidly.
“Největší přínos této metody účtování je podle mě její jednoduchost a srozumitelnost. Agentura pak snadno klientovi vysvětlí za co si bude brát peníze a kolik. A to je kolikrát dnes to nejsložitější.”
Pokud reknes klientovi, ze si vezmes 30% z jeho rozpoctu, tak on bude vedet za co to je? V cem je to lepsi od jasne informace: “vytvorime kampan za 7000Kc, mesicne si za jeji udrzbu nauctujeme 4000Kc”