Vždy jsem byl příznivcem hodinové sazby v účtování reklamních agentur. Odměna za reálný odborný čas agentury. Má spousty nevýhod, ale je nejtransparentnějším modelem. Tedy byl. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Odmítal jsem účtovat si procenta z reklamního rozpočtu. Agentura je motivována co nejvíc utrácet, protože tím zvyšuje svou odměnu. Výkonnostní odměňování (například success fee) je na první pohled win-win model, ale má tolik podmínek a háčků, že domluvit smysluplná a oboustranně férová pravidla odměňování je velmi obtížné. Ve výsledku stejně obvykle spolupráce skončí v okamžiku, kdy se kampaním daří natolik, že v očích klienta jsou success odměny natolik “nehorázné”, že se slovy “vždyť kampaně už dobře běží, postaráme se tedy o ně dál sami” ukončí spolupráci.
Hodinová sazba měla a má spousty nevýhod – nejde škálovat, nezohledňuje když odvedete zatraceně dobrou práci a velmi špatně zohledňuje technologické investice na straně agentury i prosté know-how. Z hodinové sazby je komodita, kterou jak na tržišti klienti srovnávají s nabídkami ostatních agentur a často nevidí nic víc, než číslovku. Ale co už, pořád tento model beru jako nejtransparentnější. A co víc, za svou hodinovku se v agentuře KOFEIN nestydíme a transparentně jej uvádíme už 8 let na svém webu. That’s it.
Situace se ale začala v posledních dvou letech zamotávat. Čím dál častěji se potkávám ve výběrovém řízení s nabídkami jiných agentur, které se nebojí nabízet velmi nízkou hodinovku (o to víc, když víme, že v jiných situacích pracují s výrazně vyšší). V pořádku, každý si svou práci cení rozdílně, ale kde je zakopaný pes?
Zatímco běžná agentura odhadne realisticky objem práce například na 30 hodin se sazbou 1 500 Kč/hod. Druhá agentura nabídne výrazně nižší hodinovku 890 Kč a nabídne rozsah prací do 50 hodin.
Co se stává? Klient je nadšený z nízké hodinovky za kterou dostane více práce.
Na první pohled už není tak patrné, že cenová nabídka je prakticky stejná – tedy 45 000 Kč měsíční fee.
V čem je ukrytá netransparentnost? Nabídka za 890 Kč/hod. počítá s tím, že se na zakázce nebude pracovat více než 30 hodin měsíčně. Agenturní odměna tak dosáhne na v oboru poměrně standardní sazbu 1500 Kč/hod., high five 🤙
Standardem v reklamním byznyse je fakt, že nejste schopni reálně odpracovat na klientské práci více než 120 hodin měsíčně. Zbytek z cca 170 hodin je interní vzdělávání, porady, organizační práce, ale i příprava kafe v kuchyňce atd. Když pak ale vnímáte, že v některých týmech mají specialisté přiděleno i více než 200 prodaných hodin na hlavu měsíčně, je jasno.
Co s tím? Porovnávejte jako klienti nabídky pečlivě, když se vám na stole sejdou nabídky s výrazně nízkou cenou ve srovnání s ostatními, ptejte se. Když je odhad prací v jedné nabídce extrémně odlišný od jiné nabídky, ptejte se proč agentura odhaduje tak vysoký objem práce, nebo proč tak nízký. Prostě se ptejte.
Mimochodem – Nízký objem nabízených hodin při standardní hodinovce je také dobrý “trik” který pomáhá vyhrát výběrová řízení. Podstřelit nabídku a pak počítat, že po dvou měsících klienta upsellujete a vyženete vícepráce nahoru je také oblíbená netransparentnost.
Přeji dobrý výběr a dobré zkušenosti.
Kromě toho, co říkáš, mi na tom vadí absolutní netransparentnost toho, co jak je vlastně definovaná ona hodina. (Možná to říkáš, ale ne úplně explicitně.) Setkala jsem se s modely, kdy se čas počítá po patnáctiminutových, půlhodinových nebo i hodinových blocích (aka započatá hodina = hodina). Naprosto běžný model je účtování hrubých hodin, tj. začal v 8, skončil ve 14, takže je to 6 hodin (bez ohledu na to, co všechno mezitím ještě stihnul). Pak je všeobecně známo, že lidé, zejména pokud mají někomu dalšímu vykazovat čas, mají tendenci ho nadhodnocovat (i o desítky procent) a pak jsou tu případy, kdy je to nadhodnocování dané přímo vedením – zaměstnanec musí za osmihodinovou pracovní dobu vykázat 8 hodin odvedené práce. Což prostě bez velkých přesčasů nebo velkého zaokrouhlování nahoru udělat každý den nejde. Hodinovka je nejsrozumitelnější pro klienta, pro kterého je zároveň ale největší neznámou potřebný smysluplný počet odpracovaných hodin. A to už si bohužel většinou vůbec neuvědomuje.