Už jste to jistě viděli v ceníku mnoha agentur nabízející realizaci a správu PPC kampaní. Za každého přivedeného návštěvníka (proklik) si účtují navíc fixní odměnu. Často jde o jednu korunu, aby se to hezky počítalo. Je to ale fér?
Vymyslet obchodní model takový, který je spravedlivý ke klientům a zároveň rentabilní pro agenturu, není zrovna snadné. Není divu, že odměna za každý proklik je ve výsledku tolik populární. Je snadná na pochopení ze strany klienta a na účtování z pohledu agentury. Podívejme se, jak tuto cenovou politiku vysvětluje namátkově jedna z nich.
ForClick.cz
Ke každému kliku účtujeme 1,-Kč bez DPH – tímto jsme motivováni k co nejlepší optimalizaci Vaší kampaně. Čím méně zaplatíte za samotný klik, tím déle Vám kredit vydrží a spolupráce bude pokračovat.
Co je vlastně skryto pod pojmem optimalizace? Snižování ceny za proklik na minimum (nejlépe 0,20Kč, které většina PPC systémů umožňuje) tak, aby s naší přirážkou ve výši 1,20Kč váš kredit vydržel co nejdéle a naše agentura tak vydělala co nejvíce? Nebo je to naopak snaha přivést co nejvíce návštěvníků na stránky klienta bez ohledu na kvalitu, aby i odměna agentury byla co nejvyšší? Proč v obou případech vždy vyhrává agentura a klient nezíská to, co by měl dostat? Tedy kvalitní návštěvníky, kteří splní cíle, které klient předem stanoví?
Proč není systém odměn za proklik ideální?
1) Chybná motivace agentury
Agentura získá odměnu podle počtu realizovaných prokliků. Čím více prokliků, tím větší odměna pro agenturu. Nezáleží v podstatě za jakou cenu je proklik realizován, není důvod snažit se klientovi minimalizovat náklady a hledat optimalizační řešení.
2) Odměna bez práce
Každou kampaň je třeba v pravidelných intervalech kontrolovat a optimalizovat. Při odměně za každý proklik není ze strany agentury příliš důvod na kampaně dohlížet. Ikdyby celý měsíc na kampaň nikdo nesáhl, agentura bude klientovi účtovat několik tisíc korun.
3) Nezáleží kolik prokliků, ale jak kvalitní
Klient by si měl uvedomit, že není důležitý počet návštěvníků, které agentura přes PPC přivede, ale jak kvalitní jsou. Tedy zda jsou připraveni provést akci, kterou po nich klient požaduje. Ať už jde o nákup zboží, objednávku newsletteru, nebo jen přečtení určeného článku.
Každý zkušenější správce PPC kampaní umí návštěvnost získat, ale klient se už nedozví, že mu návštěvnící odchází během několika sekund, protože inzerát jim slibovat něco trochu jiného, než klient skutečně nabízí.
Přemýšlím, proč agentury s tímto obchodním modelem ve svých obecných prezentacích zdůrazňují, jak je PPC úžasně levné s cenou už od 0,20Kč, když klient zaplatí minimálně 10x víc. Je to jako legendární prodej zájezdů a letenek s inzerovanou cenou bez všech poplatků.
Je na každém, aby se rozhodl co je pro něj, jako klienta, nejvýhodnější. Ať počítám, jak počítám, příplatek za proklik to asi nebude.
Protože tento model používáme (ale přemýšlíme o jiném), musím k tomu něco dodat.
Odměna bez práce – nepřije mi to jako nějaký argument, protože i když si budu účtovat procenta, také na kampaň nemusím sáhnout. To samé paušál nebo hodinovka. Hodinovku si můžu vymyslet, paušál je paušál bez ohledu na provedenou práci. Tady záleží na přístupu a smýšlení agentury – odvedu dobrou práci a klienti budou spokojeni, nebo nebudu dělat nic a jednou na to třeba doplatím. Klient by si měl hlídat, zda agentura splní co ze začátku naslibovala – například cenu za konverzi apod.
Chybná motivace? Čím více prokliků, více peněz pro nás – samozřejmě.
Motivace by se ale měla ubírat tímto směrem: Čím úspěšnější kampaň, tím vetší zisk pro klienta = větší rozpočet = více prokliků = více peněz pro nás.
Tomáš Mráz