Když 17.6.2013 Sklik zpřístupnil své administrační rozhraní v nové grafice, řada komentátorů se radovala. Mou první reakcí byla úvaha, zda novinku vůbec někdo testoval. Vážil jsem ostřejší slova, poctivě vyplňoval jednu přípomínku za druhou skrze k tomu určený online formulář a o 14 dnů později probíral mé osobní postřehy a připomínky přímo v kancelářích Seznamu. Od spuštění uplynulo šest týdnů, Sklik mezitím nasadil nové rozhraní všem uživatelům a není kroku zpět. Rozhodl jsem se tedy sepsat základní připomínky, proč si myslím, že nové rozhraní není dobré.
Úvodem ale několik základních informací. “Nový Sklik” se rodil ve větších, či menších, bolestech velmi, velmi, opravdu velmi dlouho. Od smělých plánů, dynamického rozhraní v Ajaxu a nekonečna nových funkcí se nakonec zrodilo stvoření, které pro uživatele nenabídlo prakticky nic nového než novou košilku. Nechci Skliku křivdit – na pozadí se jistě provedla celá řada změn, která pomohla ulevit mnoha seznamáckým serverům, datová práce se statistikami je pro stroje jednodušší, rychlejší… Ale uživatele zajímá jediné, jak se mu s Sklikem bude pracovat a jaké novinky dostane.
Praktické novinky jsou všeho všudy dvě. Trendové grafy a nové sloupečky s hodnotami objednávky (neboli tržby) a PNO přímo v rozhraní. Buďme k sobě upřímní – naprostá většina profesionálů a velkých inzerentů měla informace o hodnotě objednávky (v podobě nových sloupců) k dispozici i ve staré verzi Skliku už více než rok. Skutečnou novinkou jsou tedy zmiňované grafy a kosmetické úpravy a “vychytávky” spojené s novým rozhraním.
Pojďme si tedy v článku detailně probrat, co je (podle mého názoru) špatně. Neřeším chybějící funkce, ale pouze uživatelské (ne)pohodlí.
CO JE ŠPATNĚ?
1) GRAFY
To hlavní, na co všichni čekali jak na smilování boží… Snad z radosti, že Sklik grafy umí, dostali jsme k dispozici monstrózní grafy, přes které není vidět nic jiného.
Aby bylo jasno – jsem nadšen, že Sklik umí grafy, ale naprosto mi nevyhovuje způsob, jakým jsou grafy v rozhraní použity.
Porovnejte rozhraní v Skliku a AdWords při rozlišení obrazovky 1920×1080.
Sklik pracuje s grafy, jako by byly hlavním pracovním “nástrojem”. Jsou naprosto dominantní. Ve skutečnosti by ale grafy měly sloužit jen jako podpůrný nástroj. Identifikátor problémů a výkyvů. Obvykle při práci grafy vnímáte periferně – ihned vám ukáží, kdy došlo k výpadku konverzí, kdy výrazně narostly či poklesly prokliky, nebo kdy například došel v kampaních kredit. Nikdy je ale nezkoumáte detailně.
To co vás zajímá a podle čeho s kampaněmí pracujete (optimalizujete) jsou samotná data pod grafy. Jediný způsob, jak s novým rozhraním Skliku pracovat, je využití funkce “skrýt” grafy. Tímto krokem se ale ztrácí celá logika a uživatel dělá krok zpět ke starému Skliku.
Palec nahoru za možnost vynést si do grafu více než dvě hodnoty. Osobně nevyužiju – graf se pro mě pak stává nepřehledným, ale je na uživateli, jak se rozhodne.
Druhý palec nahoru za možnost zvolit si detailnost v grafu po dnech, týdnech nebo měsících.
2) ZMIZEL NÁHLED TOP INZERÁTU V SESTAVĚ
Nové rozhraní odstranilo na úrovni sestavy náhled nejúspěšnějšího inzerátu. Náhled sloužil často pro první vizuální kontrolu, jak moc je inzerát ve vztahu ke klíčovým slovům (a naopak). Až teprve pro zobrazení a posouzení všech inzerátů v sestavě, bylo nutné prokliknout do záložky “Inzeráty”, kde se všechny ukrývají. Bohužel, náhled je pryč.
Sklik tuto hru na schovávanou vyzkoušel už jednou – v září 2012, když upravil své rozhraní a všechny inzeráty přesunul pod vlastní záložku. Tenkrát však po několika dnech Sklik náhled TOP inzerátu pod tlakem negativních reakcí vrátil.
3) KRKOLOMNÁ EDITACE OBDOBÍ V KALENDÁŘI
Nové rozhraní představilo nový sexy kalendář pro výběr a filtraci zvoleného období. Jenže mnozí už vědí, že co je sexy bývá hloupé.
Volba období funguje tak, že uživatel klikne na datum “OD” a následně se mu formulář automaticky přepne a vyžaduje zadání volby “DO”. Bohužel, společně s přepnutím se také políčko “DO” vymaže a vynucuje si manuální zadání volby. Že byste chtěli jen upravit jedno datum v kalendáři a druhé ponechat bez změny? Kdepak. Druhé datum se vždy vymaže a musíte ho zadat znovu.
4) CHYBÍ HROMADNÁ EDITACE KAMPANÍ
Původní verze Skliku uměla označit libovolný počet kampaní a zvolit upravit nastavení. Na jedné obrazovce (byť neideálně dlouhé) jste mohli upravat nastavení kampaně jednu za druhou. U jedná nastavit regionální cílení pro Prahu, u druhé pro Brno, u třetí vypnout zobrazení v obsahové síti. Tu nastavit denní rozpočet 500Kč támhle 1500Kč.
Nové rozhraní toto neumožňuje. Je třeba upravit jednu kampaň po druhé a klikat do aleluja. Nastavení, upravit, uložit, nastavení, upravit, uložit…
Samozřejmě, pokud byste chtěli na většinu (všechny) kampaně aplikovat stejná nastavení, můžete použít novou funkci “Uložit a kopírovat nastavení”. Pokud potřebujete individuální nastavení (minimálně třeba s rozdílnými denními rozpočty) máte smůlu. Nastavení, upravit, uložit, nastavení, upravit, uložit…
5) NEPRAKTICKÁ EDITACE CPC SESTAVY
Potřebujete li upravit max. cenu za proklik u jedné, či více, sestav, často tak v rámci optimalizací činíte na základě současných statistických dat. (Například chcete nepatrně zlepšit či snížit pozice inzerátů úpravou CPC). Jakmile zvolíte úpravu nastavení, načte se nová obrazovka kde lze editovat CPC pro vyhledávání a obsahovou síť. Jenže ono se těžko edituje, pokud vám systém už nezobrazuje informace o skutečné ceně za proklik, ale zobrazuje jen a pouze původně nastavenou maximální CPC. Když editujete jednu, dvě sestavy, CPC si snad zapamatujete. Chcete li si pohrát s CPC u více sestav, nemáte šanci a obvykle upravíte jen pár, uložíte, podíváte se na skutečné hodnoty, opět upravíte, uložíte a tak dále.
V AdWords můžeme měnit jednotlivé hodnoty bez nutnosti načítání nové stránky pro editaci. Všechna relevantní data, sloužící jako podklad pro úpravy, jsou tak stále na očích.
6) NOVÉ VYHLEDÁVÁNÍ JEN V CELÉM ÚČTU
Nové vyhledávání je povedené. Klobouk dolů. Jenže umí prohledávat vždy, jen a pouze nad celým účtem.
Původní rozhraní mělo zaškrtávací volby, poněkud krkolomné, ale umělo vyhledávat (pokud se nepletu) na úrovni konkrétní kampaně, ale i sestavy.
Pokud spravujete kampaně s desítkami kampaní a každá z nich má desítky sestav, bude se vám chtít plakat. Vyhledávání prostě vždy vypíše všechna slova nebo inzeráty splňující zadaná kriteria – z celého účtu.
A malá perlička. Minimální počet znaků pro vyhledávání jsou tři. Chcete li najít inzeráty obsahující třeba konkrétní procentuální výši slevy, máte smůlu.
7) CHYBÍ ODKAZ NA SPRAVOVANÉ ÚČTY
Jste li agentura, nebo jen spravujete více účtů, máte možnost zobrazit si seznam všech spravovaných účtů. Slouží k tomu odkaz v hlavním menu v záhlaví. Jenže ouha. Odkaz na tento rozcestník je jen v rámci rozhraní hlavního účtu, pod kterým se přihlašujete. Jakmile se přepnete do kteréhokoli spravovaného účtu, odkaz v menu zmizí. Abyste se dostali odkudkoli na zmíněný rozcestník, musíte se v menu přepnout nejdříve do hlavního přihlašovacího účtu a odtud teprve v menu kliknout na “Spravované účty”.
Naštěstí, do tohoto rozcestníku nemusíte vstupovat mnohokrát za den, ale pokaždé když tak potřebujete…
TESTOVAL NOVÉ ROZHRANÍ NĚKDO?
To je otázka, která jistě napadla první den veřejného spuštění nejednoho uživatele Skliku.
V Skliku je interní oddělení správců kampaní, kteří denně spravují tisíce Sklik účtů pro přímé zákazníky Seznam.cz. Více než 25 specialistů, kteří nedělají nic jiného, než 8 hodin denně sedí nad administrací Skliku a pracují v něm pět dnů v týdnu. Lze předpokládat, že právě tito specialisté meli být prvními interními testery nového rozhraní. Vážně se jim v novém Skliku pracuje dobře?
A jak se v novém Skliku pracuje Vám? Vyhovuje vám “provzdušněné” rozhraní s velkými grafy? Jaká další omezení či nedostatky v novém Skliku nacházíte?
Roberte, úvahy na tohle téma jsou určitě vždy přínosné, ale třeba mně osobně se s novým Sklikem pracuje líp. Od první chvíle, kdy jsem uviděl grafy, případal jsem si jako když někdo rozsvítí ve zšeřelé místnosti. Najednou vidím víc souvislostí, vývoje v čase a už není potřeba si zdlouhavě grafy vyrábět v Excelu. Navíc jsou (alespoň pro mě) vážně lepší, než v AdWords. Někdy si je sroluju (to pak zabírají místa míň, než v AdWords), někdy nechám rozbalené, problém vážně nemám. S detaily 3, 4 a 5 v podstatě souhlasím, ale nijak zvlášť mě to nevzrušuje. Myslím, žes nezmínil viditelnou strukturu účtu, která při importech, nebo alternativní navigaci v účtu taky není k zahození. Suma sumárum pro mě Sklik hodně vyspěl ve chvíli kdy spustil grafy a vyhledávací dotazy (překapivě taky lepší, než AdWords). Pár těch uhrovitých vad na kráse mu za to rád prominu.
Ondřej: Ja a priori grafy vítam, samozrejme. Jen tvrdim, ze jsou nestastne velke.
“Srolovanim” mas na mysli to, ze si je skryjes? Ano, pak jsou samozrejme “mensi” nez v AdWords. Ale i v AdWords si je muzes skrýt :)
Struktura uctu je “skrýtá” pod nenapadnou tmavemodrou ikonkou prilepenou vlevo nahore.
Ano, vyhledavaci dotazy jsou super. (Byly ale spusteny nezavisle na novem rozhraní). Nové rozhraní má tak de facto pouze nové grafy, jsi ale prvni od koho slysim, ze by z jejich výsledného provedeni byl nadseny. Proc ne :)
Když si uvědomím, že na tyto změny trvaly více než rok a půl práce… čekal bych více, minimálně z pohledu odladěnosti.
Určitě se shodneme, že rozhraní Skliku je, co se týká editace kampaní, stále na houby a asi jsme čekali o něco víc. Ale také bych nesouhlasila, podle mě je to krok dopředu a zrovna grafy mi vyhovují opravdu hodně. A jo, jsou sice hodně nepřehledné, když si zaklikám všechny metriky, ale naopak když potřebuju zjistit nějaký výkyv více metrik, je to geniální a příčiny se odhalují snáze než překlikáváním na dvou metrikách v AdWords (a to nemluvím o tom, že v AdWords na grafu hodnota konverzí ani PNO ani není).
Petra: Vyhovují ti grafy jako takove (pricemz jejichz uzitecnost nikdo nesporuje) nebo ti vyslovene vyhovuje jejich podoba? Tedy mnou zminovana vyrazna velikost a až dominance?
Když jsem to viděla poprvý, tak jsem hned řekla, že je to moc velký. Ale jednak to myslím o kousek už stáhli a druhak mi to teď už vůbec nijak nepřijde. Čili jo, vyhovuje mi ta podoba a nepotřebuju ani v nejmenším nic měnit.
Fakt připravovali ajaxové super rozhraní a vylámali si na tom zuby? To znamená jediné – kopírovači v Seznamu se dostali do stadia, kdy už Google okopírovat nedokážou, protože je to nad jejich síly.
Dost mě udivuje, že v tom rozhraní vůbec někdo něco upravuje. Když i lidé ze Seznamu přiznávají, že bez Adwords Editoru nedají ani ránu.
Martin: AdWords Editor je dobrý pro vytváření kampaní a pro hromadné/větší úpravy. Pro optimalizace, ke kterým potřebuješ vidět všechny související čísla, porovnávat je za různá odbobí atd. budes vzdy potrebovat pracovat přímo v administracnim rozhraní. At uz je to primo v Skliku, nebo v AdWords. Editor v optimalizacích prakticky nepomuze. Proto je rozhraní a pohodlí práce v něm, tak důležité.
Martin: A jeste poznamka… Nemuzeme cekat, ze hrstka českých vývojářů Skliku bude schopna zkopírovat (a obratem aplikovat do Skliku) vše, co v AdWords vyvíjí stovky vývojářů, navíc s funkcemí, které čistě v českém prostředí nenajdou dostatecnou základnu uživatelů, ale v globálním využití AdWords je oceni uz vetsi skupina.
Osobně si myslím, že nový sklik je rozhodně krok správným směrem a jsem rád za úpravy, které byly takto udělané… S uvedenými body zde v článku souhlasím a doufám, že seznam bude brát zřetel na informace zde uvedené a případně udělá ještě další upgrade.
Porovnávat Sklik a Adwords z hlediska optimalizátora kampaní je asi nesmysl. Stále co se týče funkčnosti a rozšířených možností, tak Google vládne a Seznam se mu asi nemá šanci vyrovnat.
Co potřebuji celkem nutně a co jsem od nového Skliku očekával je možnost hromadné editace kampaní. Bohužel to se nekoná a v současnosti opravdu zvažuji vytvoření API pomocí kterého budu některé věci patrně řešit. Ale rozhodně jsem rád alespoň za další krok seznamu k vylepšení jejich rozhraní a doufám, že další kroky budou dále následovat. ;)
Já třeba silně postrádám filtry v přehledech. Čekal jsem, že to bude jedna z novinek… Bohužel marně.. Nicméně mám ze Seznamu info, že se na nich pracuje a možnost filtrace přehledů bude v dohledné době přidána. Tak snad se dočkáme co nejdříve :-) Jinak co mě vyloženě rozesmutnilo je již zmiňovaná nemožnost hromadné editace kampaní… To je sakra velký krok zpět… :-/
Pavel: Novym funkcim jsem se zamerne nevenoval. Sklik pracuje na mnoha vecech, o kterych se vice, ci mene, zminuje uz dlouhe mesice. Od sitelinks (rozšíření o odkazy na podstranky) o kterých mluvi pres rok (ale ruku na srdce, vubec nam nechybi) az po vylepseny import kampaní, který byl dokonce hrdě prezentovaný na blogu Skliku uz pred čtyřmi mesici a od te doby o nem nepadla zminka. (http://sklik.cz.sblog.cz/2013/03/25/109)
Omluvim absenci nových funkcí, pokud ty soucasne budou fungovat pohodlně a efektivně. Jakmile odladim to, co nabízím, budu přidávat novinky.
A je samozrejme, ze kazdy pracuje s poskytnutymi nastroji jinak. Nekdo da vice na ruzne nastroje na analyzy klicovych slov, jiny potrebuje detailne zkoumat jednotlive puntíky v grafech a jiný nedokaze zit s tim, ze import kampaní z AdWords zcela ignoruje kdyz jsou v importovanych kampanich vypnuta cílení do obsahové sítě a Sklik je svévolně vždy nastaví jako aktivní.
Ale prave proto jsem sepsal me pocity a komentare z pohledu takoveho, jak s Sklikem pracuju ja. Je to diskuze.
Já bych nebyl tak kritický:) Je tam pár mušek, ale ty jsou všude, třeba i v novém Keywords Toolu u AdWords.
Osobně dlouhodobě pociťuji jako hlavní problém Skliku to příšerné proklikávání přes sestavu ke klíčovým slovům případně reklamám. Tady si opravdu říkám, že nechápu, proč neudělali záložky na úrovni účtu minimálně kampaní, kde by šlo zobrazit všechny kw s inzeráty atd.
Petr Halík: Ano, ach, to by bylo krásné… ale opět jsme u snů ;)
Roberte, jsem moc rád za tento článek. Každou konstruktivní kritikou se teď zabýváme. Popravdě máš dobré podněty, zmíněných nedostatků jsme si vědomi a pracujeme na nich. Snažíme se postupně odbavovat co možná nejvíce dobrých nápadů, které nám prostřednictvím zpětné vazby přijdou. Kdy se úpravy nebo nové funkce dostanou k uživatelům, je samozřejmě závislé na jejich rozsahu a velikosti.
“Novou webovku”, jak se často nesprávně uvádí, jsme prezentovali jako upravené původní rozhraní – to považuji za zásadní rozdíl z hlediska možných očekávání. Po vývoji zbrusu nového AJAXové Skliku jsme se nakonec rozhodli pro rychlejší úpravu vzhledu původního rozhraní s důrazem na postupný evoluční rozvoj webovky.
V první fázi úpravy původního rozhraní, která trvala necelý půlrok vývoje, jsme se tak soustředili na opravu spousty malých, řekl bych až neviditelných, nedostatků napříč celým rozhraní, s nimiž se každý uživatel jednou za čas potýkal či postupem času smířil. Bez toho bychom nemohli dělat další věci, první je potřeba si připravit základy.
Nejvíce jsme pak pracovali na grafech, které jsou postavené na vlastní technologii. Když jsem kreslil a navrhoval UI grafu, byla volba více metrik hlavním kritériem, neboť výběr primární a sekundární metriky mi přišel krkolomný, zdlouhavý a omezující.
Od toho je odvislá podoba a velikost grafu, jejíž srovnání s AdWords grafem není správné. Velikost grafu je v řešení, ale rozhodně se nikdy nedostaneme při možnosti vynést do grafu takto pohodlně více metrik na velikost oněch grafů z AdWords.
Sklik, jakožto administrační rozhraní, považuji z hlediska UI/UX za mnohem zrádnější, než například jiné mainstreamové služby. A tak je přirozené, že má každý uživatel i zcela odlišnou zkušenost a jiné potřeby, viz volba více metrik v grafu. Podobné i mnohem horší překážky shledávám i v AdWords.
Díky podobné zpětné vazbě teď jednotlivé části Skliku upravujeme. A protože funkce hrají prim, nezahálíme. Hromadné náhledy, pokročilé hledání/filtrování nebo inline editace – to jsou věci, které máme v hledáčku. Roberte, je na co se těšit. Hlavně nad námi nelámej hůl.
Ahoj Tomasi,
diky moc za povedenou odpoved. A neboj, ackoli casto vyznivam negativne a rejpavě, myslim to v dobrem a jen se nebojim ozvat, kdyz mi prijdou veci nedotazene (jako v pripade noveho rozhrani skliku). Kdybychom si pripominky a podněty nechavali všichni pro sebe, nic se nezlepsi.
Budu se tesit na dalsi novinky i upravy ;)
Robert
Se vším v článku musím souhlasit. Grafy mám primárně skryty, hromadné úpravy kampaní mi také chybí a vyhledávání raději používám jen pro rychlé přecházení mezi účty. Nicméně si myslím, že i ten nový kabátek má svůj smysl. Je vidět, že se něco pro Sklik dělá a myslím, že je to slušný základ pro to s tím dále pracovat. Pokud to vývojaří Skliku myslí vážně a berou to jako odrazovou plochu k lepším zítřkům, pak je všechno OK a mirné nedostatky se dají tolerovat. Ovšem, pokud to byl jen tah, aby se “zavřela huba” všem kritikům, pak to dobré není a my se budeme při práci v Sklik několik dalších let trápit.
Za mě mi grafy v této podobě vyhovují a vůbec mi nevadí, že jsou velké. Řešení mi přijde lepší než v AdWords. Kde s tebou naopak zcela souhlasím je bod 3 a 4 :) Z úprav rozpočtů teď trochu rostu ;)
Me se novy Sklik libi. Udelali na nem hodne dobre prace a je videt, ze nechteji kopirovat Adwords.
U pana Stipka v posledni dobe pozoruji podle toho jak se do Skliku navazi, ze trpi komplexem Sklik.