Při každém začátku podnikání si kladete řadu otázek. Po “Jak a kolik si účtovat za své služby“, přichází snad ještě důležitější otázka: “Jak a kde získat klienty?”
Můžete nabízet sebelepší službu o které víte, že za ní můžete dát ruku do ohně, ale sama o sobě vám klienty nepřivede. Ti se o ní musí prvně dovědět.
Když jsem začal nabízet své služby jako hlavní činnost mého podnikání, měl jsem štěstí, že si mě našlo několik klientů se kterými jsem dříve spolupracoval. Přechod od zaměstnavatele k nezávislosti tak byl poměrně nenásilný a už od prvních dnů bylo pro koho pracovat. Ale co dál?
Už několik let mi bylo jasné, že nejdůležitější věcí v pracovním životě je “dobré jméno” a kontakty. Je jedno kde pracujete nebo pro koho pracujete. Obchodní partneři, které potkáte či s nimi spolupracujete, jsou největší devizou do budoucna. To, jaký v nich zanecháte dojem, se vám obloukem vrátí. Je jedno jestli to bude za rok u stejného zaměstnavatele, za dva roky u jiného nebo za tři roky, kdy budete zastupovat sami sebe. Pokud ví, že je na vás spolehnutí a že své práci skutečně rozumíte, s důvěrou se na vás kdykoli obrátí. A pokud se budou rozhodovat mezi více nabídkami, ta vaše znenadání vynikne jako jasný favorit i přesto, že jiné mohou být na první pohled výhodnější.
Z toho jsem tedy defacto težil v začátku svého podnikání. Nemusel jsem nikoho přemlouvat, nikomu se nabízet. Jakmile se “lidé kolem” dozvěděli, že podnikám pod svým jménem, obrátili se na mě sami.
Kontakty a dobré jméno ale často nestačí. Mnoho nocí jsme nemohl usnout a honil v hlavě myšlenky co dál, seděl v kavárně nad rozevřenými novinami aniž bych je četl… Postupně přibývaly nápady, ze kterých vznikl následující seznam:
1) Propagace ve vyhledávačích prostřednictvím PPC
2) Spolupráce s reklamními, či mediálními, agenturami
3) Přednášky na konferencích
4) Direct mail
Propagace ve vyhledávačích prostřednictvím PPC
Snad nejlogičtější místo, kde být vidět. Jenže. Klienti, kteří by potřebovali služeb PPC agentury o tom ve většině případů neví a tedy tyto témata nevyhledávají. Pokud už hledají, tak často neví pod jakým názvem hledat. Ve výsledku podíl relevantního hledání služeb PPC agentur je velmi nízký. Ale považuji za důležité být mezi ostatními a být “vidět”.
Mimochodem, zkuste si někdy prohlédnout inzerenty propagující PPC služby. Je s podivem, kolik z nich dokáže v inzerátu předvést, že svou práci neumí dobře. Buďto platí, že kovářova kobyla chodí bosa, nebo skutečně nabízí služby, které plně neovládají. (Bohužel běžný klient tyto chyby nepozná.)
Spolupráce s reklamními, či mediálními, agenturami
To je podle mě nejlepší možné řešení. Nabízím li specializovanou službu, je vždy výhodné spojit své síly s agenturou, která má své klienty, kterým nabízí jiné služby a nabídka PPC kampaní je pro ně ideální doplněk. Agentura tak outsourcuje (fuj, to je slovo) službu, za kterou můžu případně vyplatit provizi, a její klienti dostanou komplexnější servis.
Tímto způsobem už dnes částečně funguji a jsem rád, že se tato možnost objevila. Nic ale nebrání tomu, zkusit v této oblasti získat pro spolupráci více agentur. (Jak, to už je zase na několik dalších usínání s čekáním na zatoulaný spánek.)
Přednášky na konferencích
Jsou tu témata, která jsou zajímavá pro inzerenty začínající i pokročilé. Edukovat trh pomocí konferencí a souvisejících diskuzí je něco, co považuji za důležité. Ostatně, snažím se o to částečně i tímto blogem. Případnou přednaškou na odborných konferencích si však každý přednášejících dělá reklamu. Někdy nepříjemně viditelnou, jindy jen stačí když si tímto způsobem “budujete dobré jméno” a lidé si vás sami najdou.
Direct mail
Nemám kapacity na to, pustit se do aktivního telemarketingu jako například Ataxo, které na tomto staví defacto svůj byznys. Spam nemám rád. Ale oslovovat vybrané firmy je podle mě správně řešení. Zdůrazňuji vybrané firmy.
Existují dva typy firem. Ty, co už PPC používají a ty, co dosud ne a mělo by pro ně smysl. Ty druhé často neví, co to PPC je a je třeba jim vše vysvětlit. Ty první o PPC nějaké povědomí mají a buďto mají kampaně realizované bezchybně, nebo mají rezervy a potřebovaly by pomoc. Tušíte správně, kudy se ubírají mé myšlenky.
V první vlně bych rád vytipoval inzerující firmy v rámci PPC u kterých je možné vysledovat výraznější rezervy ve zpracování kampaně. Tyto rezervy znamenají, že kampaně mohou být efektivnější a klientovi uspořit část rozpočtu. Pro uvedené firmy vypracuji stručnou, ale srozumitelnou analýzu, která ukáže současné rezervy a doporučí řešení. Oslovené firmy tak v podstatě obdrží zdarma doporučení, jak kampaně vylepšit. Je na nich, zda zkusí změny zapracovat sami, pověří tím svou vlastní PPC agenturu, nebo se obrátí na mě. Nikoho nenutím. Mám pocit, že podání pomocné ruky a ukázka, že své práci skutečně rozumím, může být lepším argumentem, než plno marketingových argumentů a přesvědčování, že nabízenou službu neuděla nikdo jiný lépe.
Ano, jde o pracnou formu nabídky, ale vím, že v současné době si ji můžu dovolit. Znaméná to pro mě aktivně najít firmy vhodné pro oslovení, každé na míru provést analýzu a vše zaslat vytištěné klasickou poštou. Jak uvedená reklamní akce dopadne prozradím v některém z dalších článků, které dávají nahlédnout do mého vlastního podnikatelského světa.
Napadají vás jiné způsoby oslovení klientů, nebo mátepocit, že se ubírám špatným směrem? Podělte se v dizkuzi pod článkem.
Co využít facebook na firemní profil? Překvapivě k nám chodí realitvně hodně přístupů právě přes firemní profil na FB.
Rezervy PPC kampaně zjistíš jenom z vyhledávačů? Nebo už dříve navážeš kontakt a analýzu pošleš “na přání” s údaji ze systémů? Firmy získávají takových nabídek tuny a jen se trochu bojím, aby se tvá super analýza neztratila mezi ostatními.
Ahoj Petro,
analyza vychazi ciste z dat, ktera jsou patrna z vyhledavacu.
Komplexni analyza s daty primo z jednotlivych uctu klientu muze prijit az ve chvili, kdy uz je s firmou nejaky kontakt. Ale jak kontakt navazat?
Kolik firem si pri hledani klientu skutecne da praci s nejakou analyzou stavu a kolik jich jen proste obtelefonovava ci kontaktuje emailem s prostou nabidkou a tvrzenim ze jsou nejlepsi?
Nenapada me lepsi zpusob, jak onen kontakt navazat, nez nabidnout na miru pripravenou analyzu, kterou klienti dostanou zdarma. Pokud si o tom chteji nezavazne popovidat, je kontakt navazan. Pokud ne, neda se nic delat.
Napada te jiny zpusob, jak dat najevo potencialnim klientum “tady jsem a nabizim sve dobre sluzby”?
A co zkusit weby kolektivního nakupování.
Už jsme vyzkoušeli například http://www.zapakatel.cz a klientů jsme získali během krátkého času tolik, že jsme nevěřili.
Predstava snizeni cen o minimalne 70% jen kvuli ziskani zakazniku je v mem pripade nemyslitelna :) (50% minimalni sleva vyzadovana “slevomaty” + odmena pro “slevomat”).
Nemluve o faktu, ze tato “kampan” by privedla predevsim uzivatele, hledící na minimalni cenu. To neni to prave. Ne proto, ze solventni klient se dá “vysávat”, ale proto, že je s nim obvykle snazsi komunikace, da se s kampanemi vice experimentovat a nehrozi kampane s rozpocty 50Kc na den diky cemuz nikdy neni mozne nasbirat dostatek dat pro správu i vyhodnocování.
Od zverejneni clanku ubehl pomalu rok. Za tu dobu se mnohe v mem podnikani zmenilo a zadna ze zamyslenych forem sebepropagace, ktera mi pripadala nejrozumnejsi, nebyla nikdy pouzita. Aktivni ziskavani klientu neni potreba. (Naštěstí)