Dnes, 20.7.2010, začal Sklik u inzerátů na premiových, tzv. TOP pozicích, zobrazovat obrázek s náhledem cílové stránky inzerenta. Tedy stejným způsobem, jako dosud náhledy zobrazovaly přirozené výsledky vyhledávání.
Přemýšlím, do jáké míry tato změna zahýbe výsledky kampaní – od změny CTR (které jistě vzroste) po samotné následné změny cen za proklik. Jakým dílem tato změna ukrojí z rozpočtů klientů s inzeráty na TOP pozicích? Myslím, že stejné otázky si kladou sami lidé v Skliku. Zda tato změna bude trvalá, nebo jen dočasná, ukáže čas.
Pamatuji si, že nad podobnou změnou se přemýšlelo již před rokem, když se nový Sklik vyvíjel, ale tenkrát mi tato myšlenka přišla příliš troufalá. Rozdíly mezi přirozenými výsledky a inzerenty se prakticky stírají. Je to dobře nebo ne? Prospěje tato změna kampaním nebo ne?
Jedno je mi však už dnes jasné. Pokud náhledové obrázky u inzerátů zůstanou, bude to minimálně nová voda na mlýn agenturám, které oslovují klienty s nabídkou: “Dostaneme Vás na první pozici na Seznamu na jakoukoli frázi.” Aby následně klientovi vytvořili inzerát v Skliku s první pozicí. (Nesmějte se, nezkušeným klientům takto nabízí služby nejedna agentura.)
Podle mě to je obrovská díra na peníze inzerentů, dost inzerujících si na tom dost popálí ruce respektive peněženku. Ale jestli jsem dobře pochopil nápovědu, jsou tam publisheři kteří nejvíc utrácej, takže to funguje jako “ředění” trafiku.) Ačkoli jsem v minulosti na reklamy ze zásady neklikal, tak top pozice se screenshotem si rád prokliknu, když se tam tlačej předpokládám, že je na nich něco zajímavýho. Jsem zvědav na zkušenosti ze strany inzerentů.
Dle mého názoru bude mít tato změna několik dopadů. Zvýší se cena za proklik na těchto pozicích, protože vzroste boj o první pozice u inzerentů, kteří nejsou ve fulltextu na prvním místě. Zároveň se pravděpodobně zvýši i CTR.
Klad, který v tom vidím je, že by tato změna mohla pomoci postranním pozicím, které jsou teď více zajímavé.
Ondro, zase je treba pocitat s tim, ze diky vyssimu CTR bude systém inzerentum snizovat reálnou cenu za proklik. Opravdu si sam nedokazu odhadnout, jaky bude vyvoj.
Minimalne do pátku nám však obrázky u inzerátů nezmizí.
Pocitam s tim, ze plno uzivatelu bude horni dve pozice Skliku brat jako prirozene vysledky a tak budou daleko vic klikat. To se musi projevit na nakladech inzerentu na prvni dve pozice. Na nektera hledana slova typu “plastova okna” panuji naprosto nesmyslne ceny a tahle zmena muze prinest zmnohonasobeni trafficu, ktery je pro inzerenta nerentabilni. Na druhe strane se take zvysi navstevnost z top pozic na longtailove vyrazy. Osobne tipuju, ze firmy, ktere maji kampane postavene na par drahych slovech na tom protecou balik a firmy, ktere maji longtailovou kampan na tom vydelaji hodne penez.
Toto bude fungovat aspon do te doby, nez se uzivatele znovu nauci Sklik od Fulltextu rozpoznavat.
MartiN: Jak jsem uvedl výše, vyččí proklikovost (CTR) muze paradoxne vest ke snizeni prumerne ceny za proklik. Prestoze ve vysledku v celkovem objemu inzerent utratí více, muze ziskat prokliky za nizsi cenu nez dnes.
U long tailu je otazkou, zda inzeraty dosahnou na top pozice. Preci jen Sklik top pozice nabizi az pri splneni konkretnich parametrů (ctr, nabizena cena…) a ne vzdy jsou tak inzeraty presunuty nad prirozene vysledky.
Uvidime co to prinese. Myslim, ze spravce kampani ted ceka sledovani vyvoje kampani a Sklik za pár dnů čeká vyhodnocení reakcí i výsledků z pohledu čísel.
Zajímavá změna, v první moment mě to vystrašilo, opravdu se to tváří jako výsledek vyhledávání (kor když je někdo trošku barvoslepý jako já :-) ) Na druhou stranu to vnímám jako motivaci klienta, aby prostě byl vidět. Především tedy u klientů, jež prostě a jednoduše vyžadují být na prémiové pozici za každou cenu.
Jednoznačně je to pro Sklik správný krok, neboť se tím tento reklamní systém stává v očích laické veřejnosti extrémně lukrativním marketingovým nástrojem.
Ondra: Robert už to vysvětlil, je potřeba si uvědomit, že na řazení inzerátů má vliv také míra prokliku, která bude na top pozicích třeba i několikanásobně vyšší a tím pádem ovlivní CPC. Co je ale nejdůležitější si uvědomit, že se jedná o vykonnostní reklamu, kde může být inzerentovi zcela jedno, jakou CPC platí, pokud je konverze, respektive transakce, nižší, než marže a reklama plní daný cíl. Mě je jedno, že budu platit za proklik 100 Kč, pokud si spočítám, že na každé konverzi vydělávám. Osobně si myslím, že je to jednoznačně správný krok, uvidíme, jaká bude realita.
Ondro, čím jsou nyní postranní pozice zajímavější, když mají top pozice screenshot? Díky za informaci, nějak v tom tu výhodu nemůžu najít…
Souhlasim Roberte, mel jsem spis na mysli radu firem, ktere nekontroluji rentabilitu v skliku, pro ty to bude jen rychlejsi utraceni rozpoctu.
Zkoumal jsem prozatimni dopady v GA a zjistil jsem, ze po zavedeni screenshotu se u navstev z prvni pozice v skliku zdvojnasobil konverzni pomer na eshopu. Mate i nekdo dalsi podobnou zkusenost? Zatim mam bohuzel jen malou mnozinu dat na nejake solidni zavery. Uvidime, jak se to bude vyvijet dal.
Hezký článek Roberte! Jako vždy.
Přidávám dokaz na článek na blogu Skliku http://sklik.cz.sblog.cz/2010/07/21/67
MartiN: Ano, mám podobnou zkušenost. O CTR ani nemluvím :-)
Myslím, že vyšší CTR paradoxně k nižší ceně vést nemusí. Minimálně časem ne. Zlevnění rozhodně nemůže být zájmem Seznamu a až se to nějak ustálí, tak se také přehodnotí “kolik je běžné CTR pro první pozici” a vztáhnou se na CTR zde vyšší nároky. Stejně jako to funguje jinde – automaticky se neprofituje z toho, že jsem na pozici, která má vyšší proklikovost. Prostě se s vyšší proklikovostí pro tu pozici počítá. Vznikne jen výraznější rozdíl mezi top a pravou pozicí, stejně jako to má Google.
Robert napsal: “U long tailu je otazkou, zda inzeraty dosahnou na top pozice. Preci jen Sklik top pozice nabizi az pri splneni konkretnich parametrů (ctr, nabizena cena…) a ne vzdy jsou tak inzeraty presunuty nad prirozene vysledky.”
Souhlasím Roberte, že se longtaily nemusí vůbec na top pozici dostat, ale vzhledem k tomu, že hraje roli nastavená max CPC a ne reálná, tak si mohu na longtaily nastavit také vysokou cenu za proklik. Reálně však budu platit o dost méně, než u obecných slov, vzhledem k menší konkurenci a inzeráty se na top pozici dostanou vzhledem k vysoké max CPC a kvalitní správně kampaně – CTR, kvalita účtu, kampaně a sestavy. Takže dokud to takhle nebude dělat každý, mohou být longtailové top pozice cenově velmi zajímavé.
Petr: Kvalitu účtu ponechme stranou, ta u Skliku neni nikde (zatim) vedena.
Jak pri sprave kampane odlisis co je presne longtail bez konkurence a co je longtail s konkurenci? Jak se pripravis na to, ze ti zitra na “tve” slovo nezacne inzerovat dalsi inzerent a k tve dosud nenaplnene max. nabizene cene za proklik, se realna cena zacne priblizovat? Denne kontrolovat? Co kdyz diky tomu za jeden den diky zvyseni realne ceny za proklik proinzerujes i kalhoty?
Necekam, ze budou inzerenti s klasicky vedenymi kampanemi schopni individualne nabizet vysoke/vyssi ceny za proklik jen aby se dostali na top pozice a doufali/ocekavali, ze realna cena bude nizka (diky tomu ze neni konkurence).
To jde u inzerentu kteri maji kampan postavenou na 15 klicovych slovech, ale ne u tech, co maji stovky slov a jejich kombinaci.