Deformuje Seznam.cz inzertní prostředí propagací Zboží.cz ve svém Skliku?

Zvýšená propagace cenového srovnávače Zboží.cz v Skliku v posledních měsících nelze přehlédnout. Na velmi obecné dotazy se inzeráty Zboží.cz objevují na předních pozicích a za sebou nechávají ostatní inzerenty. Podívejme se na slova jako – notebooky, nábytek, mobily, hračky, kočárky nebo třeba hodinky.

Vysoké pozice inzerátů jsou určovány kombinací míry prokliku (tedy jak moc jsou inzeráty proklikávané = uživateli oblíbené) a samozřejmě nabízenou cenou za proklik. A právě v otázce nabídky ceny za proklik vidím zásadní problém inzerce Zboží.cz.

1) Inzerce zboží.cz v Skliku je pro Seznam.cz v podstatě zdarma
– Ať už jde o virtuální kredit přidělovaný na propagaci vlastních služeb Seznam.cz (tedy neomezené prostředky na propagaci zdarma) nebo jsou prokliky vnitrofiremně fakturovány jednotlivým oddělením v Seznamu. Tak jako tak peníze zůstávají ve firmě.
– Nutno podotknout, že před několika lety, kdy jsem v Skliku pracoval, byly kampaně na vlastní služby Seznamu realizovány právě za pomoci virtuálního kreditu.

2) Inzerce Zboží.cz zvyšuje ceny za proklik ostatních inzerentů
– Každý inzerent velmi zjednodušeně řečeno svou inzercí zvyšuje ceny za proklik ostatních soupěřících inzerentů. (Jak probíha výpočet ceny za proklik detailně nastiňuje Marek Prokop ve svém článku zde.)
– Ve snaze získat lepší pozice než obsazuje Zboží.cz, musí ve většině případů další inzerent nabídnout lepší cenu za proklik (předpokládejme, že inzerát s lepší mírou proklikou inzerent už není schopen vytvořit).
Inzerce Zboží.cz tak navyšuje Seznamu příjmy z prokliků ostatních inzerentů.

Ve stručnosti se dá říci, že s největší pravděpodobností Seznam svou propagací Zboží.cz v Skliku zvýhodňuje nabídku své služby, uměle zvyšuje ceny za proklik ostatních inzerentů a navyšuje tak své příjmy z Skliku, aktivně znevýhodňuje konkurenci nastavením nerovných podmínek.

Aktualizace: 10.10.2012. Seznam.cz se chytl za nos a svou propagaci Zboži.cz v rámci Skliku zkrotil. Stačil k tomu týden od sepsání tohoto článku. Svou intenzivní propagaci realizoval od pozdního jara (začátku léta) letošního roku, přičemž maximální obsazení prvních pozic bylo nejmarkantnější v průběhu srpna a září. Poučil se Seznam pro příště?

11 komentářů u „Deformuje Seznam.cz inzertní prostředí propagací Zboží.cz ve svém Skliku?

  1. Andre

    To už by snad bylo jednodušší tam vrazit nějakou podmínku, ne? Pokud takové KW, potom inzerát Zbozi.cz :D

  2. Jan

    Seznam dělá tzv arbitráž, což kdyby dělal bežný uživatel například v adwords tak vyletí velmi rychle.

  3. Robert (admin) Autor příspěvku

    Nevyleti. Nejde o klasickou arbitraz. Zbozi.cz nabizi sluzbu na ktere vydelava – na tom neni nic spatneho. Ostatne, Heureka.cz/sk dela to same a patri mezi TOP inzerenty v českem AdWords.

  4. Jirka

    No nevím, Seznam sice ostatním inzeretům snižuje CTR (a těm, kteří by dosáhli na vyšší pozici, zvyšuje CPC), ale zase jim ubírá prokliky, takže od nich určitě nevybere víc. To ale nic nemění na tom, že se mi tento krok taky nelíbí.

    1. Robert (admin) Autor příspěvku

      Vtipné je, že v podstatě ti stejní inzerenti z Skliku často inzerují i ve Zbozi.cz, takze Seznam.cz své peníze dostane tak jako tak. Jen není proklik z Skliku ale Zbozi :)

  5. Jakub Stacho

    Měl bych k tomu zjednodušení výhradu: On to totiž Seznam vůbec nemá zadarmo (obětovaná příležitost) a je jen na nich, jestli se jim ušlé prokliky vyplatí nebo ne. I kdyby si třeba ručně štelovali skóre kvality, tak to nikdy nebude zadarmo.

  6. vojta

    sfinance.cz to same, seznam.cz (respektivne nastvani obchodnici, do kterych prudi zakaznici) to i priznava (mimo zaznam samozrejme), ze na relevantni fraze jsou sfinance proste umele zvyhodneni…

    nicmene pro zachovani „ferovosti“ biduji standardne jako ostatni, ale tu reklamu neplati, takze ostatnim se zvysi cena, cimz pravdepodobne seznamu zaplati taky dost

    1. Robert (admin) Autor příspěvku

      vojta: jak uz tu nekdo trefne poznamenal, cena za proklik se sice ostatnim inzerentům zvysuje, ale diky vyrazne inzerci (v tomto pripade zbozi.cz) je zase realizovano na „placene“ prokliky ve vysledku prokliků méně.

      Hrubě si dovolim odhadnout, že sklik svou propagací zbozi.cz prichazi mesicne o cca 2-3 miliony korun na proklicích, ktere by jinak byly provedeny na ostatnich inzerentech (odhad castecne vychazi z cisel od nekolika nejvetsich inzerentů skliku). A to se bavime jen o selfpromo propagaci Zbozi.cz, ktere je asi nejmasivneji podporovane. Pridejme jeste sfinance, sauto, sdovolena a sletenky… Je samozrejme na Seznamu, aby si spocital, nakolik se mu masivni propagace Zbozi.cz vrati, jakou cenu maji rozladění (slušně řečeno) ostatní inzerenti v Skliku, kolik se mu vratí na placenych proklicích ze Zbozi.cz.

      Dale je vtipne, ze Sklik pred mesicem zverejnil statistiky, ktere uvadi, ze 52% prokliků přivede první pozice a 90% prokliků jde z TOP pozic. V te dobe uz zaroven tyto prvni pozice u rady obecnych dotazu okupoval svou inzercí na zbozi.cz :) http://www.ppcnovinky.cz/top-pozice-inzeratu-vladnou-skliku-a-adwords/

      Inzerce Zbozi.cz samozrejme neni novinkou. Radikalní nástup se vsak projevil na jare letosniho roku a v červenci/srpnu se utrhl ze řetězu. Od te doby je Zbozi.cz jednim z nejvetsich inzerentů Skliku (co se týká výdajů na prokliky) a s prichodem vánoční sezony zacinaji ostatni inzerenti chápat, že to, co chvíli vypadalo jako výstřelek začíná být ze strany Seznamu příliš drzé…

  7. Richi

    On si Seznam ty ušlé miliony nahoní jinde, třeba na Srealitách zvýšily topování inzerce z 1,-Kč na 25,-Kč!! … prostě podojíme firmy co to dá ale jinak pro ně neuděláme nic … dominantní postavení se dá tak krásně zneužívat a nikdo s tím nic nezmůže …

  8. Miroslav Beran

    Já osobně ppc na zboží používám. Je to jediná rozumná a levná cesta jak získat nějakého zákazníka, než se na web kam každý chodí za nejnižší cenou, přeplácet s ostatními.

    cena konverze zboží-fulltext – 30Kč
    cena konverze zboží-sklik – 180Kč
    cena konvezte zboží-aukční prokliky – 800Kč

    K tomu co píše Richi … že Seznam se svým dominantním postavením podojí firmy stůj co stůj. Nesouhlasím. Kdo za to může? No přeci my sami a trh, který tu cenu určil. Ceny reklamy neurčuje Seznam jen tak, jak se mu zamane. Bohužel za to můžeme my sami, co šroubujeme ceny nahoru a stejně jako je mezi námi spoustu obchodníků tlačící marže k nule a ničící trh, stejně tak existují lidé, kteří jsou ochotni platit za reklamu neúměrně moc.
    Nejsem žádný zastánce Seznamu, jsem pouhý inzerent a tvrdím, že se propagovat na Seznamu vyplatí. Ovšem jako jinde jen za jistých podmínek. Musíte kampaně vést lépe než Vaše konkurence a musíte udělat nějaký objem, abyste dostali slevu.
    S objemem asi Alzu či Mall nedoženeme, ale kvalitou inzerátů jako nic.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *