Ještě před pár lety platilo, že PPC reklama byla o pečlivém výběru klíčových slov pro vyhledávání, efektivní textaci reklam a k tomu trocha těch bannerů v obsahové síti. Optimalizace se nesly obvykle ve zkušených úpravách cen za proklik, zpřesňování cílení a to bylo vlastně vše. (Ano, nebylo to zas tak lehké, ale…)
V posledních dvou letech se však celý obor výrazně změnil. Přibyly zcela nové reklamní formáty, nové možnosti cílení, ale také práce s daty a optimalizace. A tempo změn se čím dál zvyšuje.
Jen za poslední měsíc zdůrazním tyto novinky:
- Produktové inzeráty v Skliku (napojení na XML feed Zbozi.cz)
- Automatická pravidla v Skliku
- Spuštění služby PPC HIT v Skliku
- Gmail Ads v AdWords
- Cílení na emailové adresy uživatelů
- Nové rozšíření o strukturované úryvky v AdWords
- Měření uskutečněných hovorů skrze Googlem přidělené telefonní číslo
- Přesun videoreklam do nového rozhraní v AdWords a nové možnosti správy a optimalizací
Ano, opravdu zmiňuji jen zásadní novinky za poslední měsíc a nad desítkamí drobných inovací, změn a funkcí si dovolím jen mávnout rukou.
Je to nádhera a zároveň prokletí. V AdWords a Skliku už tak dnes můžeme dělat úžasné věci. Zároveň však desítky věcí nesmíme opomenout.
Práce s PPC reklamou už dávno není jen o znalosti samotných reklamních systémů a Google Analytics. Toto je hrubý seznam externích služeb, které se propojují s AdWords či Sklikem a jsou často nutné pro elementární používané reklamní formáty a jejich cílení:
- Google Analytics
- Google Merchant Center
- Chcete mít přeci produktové reklamy ve vyhledávání a nebo dynamický remarketing
- Google My Business
- Chcete mit pod reklamou kontakt na provozovnu
- YouTube
- Bez propojení s YouTube nespustíte video reklamy
- Bez propojení nepůjde ani video remarketing
- PPC HIT pro Sklik
- Kdo by nechtěl inzerovat na názvy všech svých aktuálně skladem nabízených produktů
- Zbozi.cz
- Produktové inzeráty bez propojení Skliku se Zbozi.cz nepůjdou
- Google Search Console (Webmaster Tools)
- Když chcete mít spousty dalších dat k analýzám
- Google Play
- To kdyby vás napadla propagace mobilních aplikací
Přidejte ke všemu Google Skripty, automatická pravidla v obou systémech, znalosti bidovacích strategií, orientace v produktových XML feedech, produktová reklama ve vyhledávání (Google Nákupy) vytváření strategií pro video kampaně na YouTube, reklamy v Gmailech, Remarketing včetně dynamického remarketingu a video remarketingu, Rich Media reklamy které se zvětší přes celou obrazovku a spustí video nebo interaktivní katalog produktů, personalizátory reklam v AdWords umožňuící načítat externí data do reklam, data, nepřeberná množství dat k analýzám a jako podklady pro rozhodování jak s kampaněmi dál.
Je to úžasné, vzrušující, mocné a… náročné.
Náročné časově při implementaci a práci s kampaněmi, náročné stíhat krok s novinkami. Už dávno jsou specialisté na vybrané funkce a reklamní formáty. Je už samozřejmostí mít v týmu analytika, specialistu na obsahovou sít a specialisty na reklamu ve vyhledávání, programátora, který si rozumí s AdWords Skripty, a v neposlední řadě stratéga, který dokáže vše skloubit dohromady a naplánovat efektivní strategii na míru potřebám a cílům klienta. Že jsem nezmínil specialisty na RTB, Facebook reklamu a přicházející Instagram/Twitter Ads? Raději nemluvit. A přesto nás to neskutečně baví.
Jestliže před lety bylo možné vyškolit nového PPC specialistu za pár měsíců, dnes nebude zdaleka ovládat vše potřebné ani po roce. Jestliže dosud bylo obtížné najít na trhu práce zkušené PPC specialisty, nyní to bude obzvlášť obtížné.
Vůbec mě nepřekvapuje, když už několik měsíců slýchám jak online marketingové agentury zdražují svou hodinovou sazbu a nejsou ochotné spravovat klienty pod 10 – 15 hodin měsíčně. A upřímně? Zcela tomu rozumím. Objem práce v systémech se dramaticky zvyšuje, investice (časová i finanční) do školení PPC specialistů v týmech je čím dál vyšší. A bude hůř.
Dospěli jsme do doby, kdy už si svou kampaň nenakliká každý nadšenec. Přišla doba, kdy už PPC reklama prostě nebude pro každého. Zároveň ale možnosti PPC reklamy nikdy nebyly lepší. Teď už je jen na nás, jak je využijeme :)
Ono se to Roberte jen vyvíjí. A jak agentury zdraží, tak se jen trochu vychýlí rovnováha směrem k dalším kanálům. Změní se orientace PPC z cílení na vyhledávající lidi na “dokopání lidí k nákupu” přes kdejaké remarketingy. A cílení přes maily je asi jen začátek.
Souhlas, chvílemi toho už začíná být opravdu hodně. Ale dá se toho zase hodně vymyslet. :) Díky za dobré počtení.