Když v roce 2005 Centrum.cz představil svůj vlastní PPC systém AdFox, měl s ním jistě velké plány. Vstoupil na scénu, kde už hráli nějaký pátek Google AdWords a eTarget. PPC bylo tehdy malé děcko, které o sobě dávalo hodně vědět, a slibovalo skvělou budoucnost. Ostatně, Sklik z dílny Seznam.cz v té době ještě nebyl na světě. Načasování tak bylo dobré a zázemí vlastního vyhledavače (na rozdíl od eTargetu) hrálo prostě Centru do karet.
Začátky byly váhavé, jako by se Centrum bálo, zda se mu příjmy z AdFoxu vůbec vyplatí a jestli nebudou parazitovat klasické bannerové reklamě, která Centrum léta živila. Minimální cena 5Kč za proklik byla naprosto nevýhodná. Přesto za rok AdFox zkusily 3000 inzerentů aby následně minimální cena klesla na 2Kč. (To už vody českého PPC čeřil Sklik s minimální cenou 0,20Kč za proklik.) Ještě rok Centrum bojovalo za 2Kč, než v listopadu 2007 cena klesla na minimální 1Kč za proklik, kterou si drží sveřepě dodnes čímž je dnes nejdražším PPC systémem na českém trhu (z pohledu nejnižší možné požadované ceny za proklik).
Už od začátku bylo jasné, že reklama ve vyhledávání nebude tím hlavním (přeci jen hledání na centrum.cz tehdy dělalo maximálně kolem 5% českého search trafficu) a energie se soustředila na obsahovou síť a kontextově cílené reklamy. Na rozdíl od AdWords (a jeho partnerského programu Google AdSense) byl AdFox k publisherům benevolentnější a dal jim i silné nástroje v podobě volné manipulace s CSS styly reklam. To vedlo k celé řadě modifikací reklamních boxů ze strany poskytovatelů obsahu do té míry, že reklamy často přestaly nést označení, že jsou reklamou, byly “přibalovány” k textu na stránkách tak, aby vypadaly jako přirozený obsah stránky a čtenáři byly často klamání jen proto, aby proklikli reklamu a publisher se podělil s AdFoxem o provizi.
Ať už ponecháme stranou manipulace s reklamními kódy ze strany poskytovatelů obsahu, ať už ponecháme stranou fakt, že reklamy byly povolovány na erotických a warez stránkách, nic neni tak podstatné jako skutečnost, že AdFox se ani za těch pět let nenaučil kontextově cílit. Když čtete článek o mobilních telefonech, nečekáte reklamu na stavební materiál nebo sauny.
Nízkou proklikovost reklam (CTR) nemohly vykrýt ani relativně vyšší ceny za proklik a tak řada poskytovatelů inzertního prostoru zjistila, že AdFox jim mnoho peněz nevydělá. Pokud se podíváme na seznam “významných partnerů“, kterými se AdFox chlubí na svých stránkách, zjistíme, že z těch nějvětších už potichu vymizel.
Na Ihned.cz se donedávna na jedné stránce u článku zobrazovaly spolu s eTargetem reklamy AdFox. (Docházelo tak k absurdnostem, kdy jeden inzerent inzerující v obou dvou systémech měl své inzeráty na stránce dvakrát.) Dnes obě dvě reklamní pozice na Ihned.cz obsadil konkurenční eTarget. AdFox ale začal mizet i z dalších serverů. Annonce.cz nasadily kombinaci eTargetu a AdSense (tj. AdWords), Avizo.cz má AdSense a Volny.cz kombinuje AdSense a eTarget. Denik.cz koketuje s AdSense a nově přidal Sklik, Zkouknito.cz přesedlalo na AdSense, stejně jako Play.cz. Z osmi největších serverů tak zůstal AdFox jen na ABradio.cz.
Dnes reklamy AdFox najdeme na vlastních webech z rodiny Centrum.cz (ikdyž i ve vyhledávání, které mu dnes dodáva Google, najdeme reklamy nejen AdFox ale i AdWords), na řadě serveru s online hrami (například superhry.cz, kde se doplňuje s eTargetem) nebo na tzv. zaparkovaných doménách. K tomu přidejme ignoraci ze strany inzerentů (správa kampaní v administraci AdFox je maximálně nepohodlná) a položme si otázku: “Jak dlouho bude ještě Centrum.cz AdFox držet naživu?”
Dlho uz asi nie :)
Relevance adfoxu nie je tak zlá, problem je skor v nedostatku inzerentov.
Osobně si myslím, že s nástupem kvalitně kontextově cílených reklam Skliku bude mít AdFox velké problémy. Také Etarget bude mít v ČR plné ruce práce, aby své pozice nevyklidil.
Takové systémy zmizí v propadlišti dějin. Já třeba nevím, proč bych měl používat ty české patvary PPC systémů, které nabízejí 1 Kč za klik, když jako provozovatel nvštěvovaných webů mám kliky z Google Adsense obvykle za 10-30 Kč :-))
Tyhle obskurní systémy jsou naprosto k ničemu. Stačí si jako inzerent vyzkoušet jejich administrační rozhraní. Pracovat se s ním nedá, naštěstí funguje import z AdWords.
Chvíli jsem tam importoval kampaně z AdWords a beztak se to po pár týdnech ukázalo jako nesmysl. Hodně utracených peněz s mizivým výsledkem. To je lepší házet peníze do kanálu. Tam inzerují jen zoufalci co nevědí kam vrazit peníze, anebo snad ze setrvačnosti.
Martin: Jsou kampane, ktere se na AdFox z pohledu inzerenta vyplácí. Dobre zkusenosti jsou s financnimi inzerenty (pujcky, pojisteni, …) Inzerovat na AdFoxu urcite ma smysl, ale ne pro kazdeho. Pokud je kampan priamarne orientovana na vykonnost (napriklad klasicke eshopy), tak AdFox obvykle nema smysl zkouset. Jsou ale vyjimky. Neda se tedy plosne rict, ze “tam inzeruji jen zoufalci”, ale souhlasim, ze pro vetsinu klientu se tyto kampane prilis nehodi.
Obsahová síť adFOXu už je dnes velmi slabá a pokud byste se ji zde rozhodli zkoušet, chce to velmi důkladně probrat weby. Vyházet všechny herní a mp3jkové, které jsou často i za hranicí pravidel. Pokud nepomůže ani to, pak si nechte u podpory vypnout obsahovou síť a zkopírujte do vyhledávání to, co Vám běží v AdWords nebo v Skliku. Pak Vám to sem tam nějaké konverze přinese. Novinky v systému už ale žádné nečekejte.
Haha, no v podstate dobre jim tak. Me do dneska dluzi penize, ktere mi zabavili po odstrihnuti od jejich systemu z duvodu udajneho podvodneho klikani, ktere nebyli nijak schopni ani ochotni dolozit. Takovi “podnikatele” jsou predem odepsani k neuspechu, z duvodu vysoke min. ceny se na ne vykaslali inzerenti, z duvodu arogantniho pristupu se na ne vykaslali majitele webu. At jdou tedy do haje.
Myslím, že adfox ešte v CR bude ale bez Zlín, skratka pokial budú inzerenti. Centrum z toho asi niečo má tak to bude vydrziavat.
Werisol says: “Haha, no v podstate dobre jim tak. Me do dneska dluzi penize, ktere mi zabavili po odstrihnuti od jejich systemu z duvodu udajneho podvodneho klikani, ktere nebyli nijak schopni ani ochotni dolozit. Takovi “podnikatele” jsou predem odepsani k neuspechu, z duvodu vysoke min. ceny se na ne vykaslali inzerenti, z duvodu arogantniho pristupu se na ne vykaslali majitele webu. At jdou tedy do haje.”
V čem se to liší od AdSense? :-)
Chtěl jsem Adfox použít jako náhradu za adsense, bohužel nezobrazuje moc relevantní reklamy, tím pádem je nízké CTR a cena za klik dlouhodobě pod korunou. Etarget má cílení taky naprd nicméně na předních pozicích jsou alespoň slušněji placené prokliky.
Každopádně doufám že se Sklik rozjede…
já používám adwords a sklik, nač ztrácet čas něčím, co nepřinese požadovaný výsledek